Airbus si začne vyrábať komponenty sám, využije 3D tlačiareň

Výrobca lietadiel si bude 10 percent komponentov vyrábať sám, bez subdodávateľov.

Ilustračná foto.(Zdroj: TASR/AP)

BRÉMY. Airbus, najväčší európsky výrobca lietadiel, si bude vyrábať 10 % komponentov na ne vo vlastných kapacitách. V nich bude produkovať aj náhradné diely na nové i staršie typy strojov.

Umožní mu to technológia 3D tlače, ktorá o pár rokov natrvalo a silno zmení mnohé priemyselné odvetvia. Informuje o tom rakúsky denník Die Presse na svojom portáli.

V brémskom závode Airbusu už tím špecialistov skúma možnosti využitia 3D technológie na výrobu drahých komponentov pre technicky vysoko náročné letecké dopravné prostriedky.

Peter Sander je v Airbuse manažérom, ktorý sa zaoberá budúcnosťou výroby v koncerne. S päťčlenným jadrom tímu, ktorý má k dispozícii do 60 spolupracovníkov v globálnej ríši Airbusu, vyhľadáva a preveruje cesty budúceho smerovania priemyslu sveta.

Menej súčiastok od subdodávateľov

"Celý výrobný proces staviame na hlavu," povedal Sander. Technik je okrem iného zodpovedný za využitie 3D technológie na výrobu komponentov pre lietadlá. Vyvrátil firemnú filozofiu, že má kupovať súčiastky len od subdodávateľov.

"Už sa rozhodlo, že si Airbus bude vyrábať 10 % komponentov a náhradných dielov vo vlastnej réžii," povedal Sander. Predtým viedol v Hamburgu montáž A380. Airbus si už kúpil 3D tlačiareň a chce získať aj ďalšie. 3D tlačiarne sú typom priemyselného robota.

V nasledujúcom roku sa v Brémach začnú sériovo vyrábať z titanu komponenty na civilné dopravné lietadlá. Potom sa výroba rozšíri na produkty z legovanej ocele a v roku 2017 sa prejde aj na spracúvanie hliníka. Pre vojenský transportér A400M sa s nimi už začalo. A prvé súčiastky sa už namontovali aj do skúšobného lietadla A350.

Rozšírenie technológie 3D v závode Varel, ktorý patrí spoločnosti Premium Aerotec a Airbus s ňou spolupracuje, zníži sortiment súčiastok až o 50 %.

Sander potvrdil, že spolkový letecký úrad LBA výrobu súčiastok a komponentov pre lietadlá novou technológiou už povolil.

Nie je tlačiareň ako tlačiareň

Slovo tlačiareň je však v tomto prípade zavádzajúce. Zariadenie naplnené hliníkovým alebo iným kovovým práškom komponenty netlačí, ale vytvára ich po vrstvách trojrozmerné podľa pokynov, ktoré prichádzajú z počítača. V ňom je vytvorená ich virtuálna matrica.

V branži sa technológia nazýva Additive Layer Manufacturing (ALM). Anglický výraz sa dá preložiť ako výroba metódou konštrukčných vrstiev. Komponenty nebudú vznikať z jedného bloku, ale z vrstiev, ktoré sa milimeter po milimetri budú nanášať na seba.

Nová technológia podľa Sandera umožní znížiť spotrebu materiálu v niektorých prípadoch až o 90 %. Štruktúra komponentov pri rovnakej stabilite bude ľahšia a precíznejšia. Mnohé pri jej tvorbe sa odkopíruje od prírody.

Technik v tomto prípade odkazuje na model krídla klapky. Kus kovu už nie je pospájaný nitmi, ale z jedného kusa. V dolnej časti sa využíva štruktúra lekna. Je to lacnejšie, ľahšie s rovnakou alebo lepšou stabilitou.

Technológia 3D sa už teraz osvedčila pri výrobe protéz, bicyklov a veľkého množstva iných výrobkov. V Číne vyvolali rozruch domy postavené z recyklovateľného materiálu. Podľa prehľadu experta Američana Terryho Wohlersa sa výroba novou 3D technológiou v posledných troch rokoch zvýšila vo svete asi o 30 %. V Číne a v Spojených štátoch ide jej napredovanie na plný plyn.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 13 397
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 357
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 279
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 480
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 033
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 705
  7. Kam do tepla v januári? 1 985
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 820
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 643
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 997

Téma: Nemecko


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Alexej Fulmek: Do textu nikdy nezasiahnem, neviem, ako by som pomohol

Ako sa menili noviny a podnikatelia na Slovensku.

Neprehliadnite tiež

Ponuka sa zmení. Európania si budú môcť pochutnať na hmyze a riasach

Stravovacie návyky ľudí žijúcich v Európe sa menia.

Fico obhajoval nákup transportérov, nevylúčil ani tender

Slovensko môže podľa premiéra stále usporiadať tender na nákup obrnených vozidiel.

Ak sa Bory v Bratislave rozšíria, Penta chce investovať do infraštruktúry

Investor vynaložil na infraštruktúru v zóne Bory viac ako 30 miliónov eur.

Nemecké akciové indexy posilňujú vďaka výborným výsledkom firiem

Z nemeckých firiem prichádzajú dobré správy o ich hospodárení v roku 2017.

Orkán Friederika napáchal v Nemecku škody najmenej za pol miliardy

Orkán patril podľa poisťovní v tomto storočí medzi najsilnejšie búrky.