Presťahovanie sa za prácou mnoho Slovákov odmieta, ukázal prieskum

Len jeden z desiatich zamestnancov by privítal o deň kratší pracovný týždeň na úkor nižšieho zárobku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. Presťahovať sa za prácou je stále pre mnohých Slovákov niečím nepredstaviteľným. Ak sa už Slovák predsa len odhodlá odísť z domu, zväčša je za tým vidina oveľa vyššieho zárobku.

Ideálom je sťahovanie sa v rámci kraja, pričom platí, že čím väčšia vzdialenosť, tým menší záujem. Z Európy by dvaja z troch Slovákov neodišli za žiadne peniaze.

Dvojnásobok platu

Len jeden z desiatich zamestnancov by privítal o deň kratší pracovný týždeň na úkor nižšieho zárobku. Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre spoločnosť Home Credit Slovakia realizovala agentúra STEM/MARK v čase od 12. - 20. marca 2015 na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie 250 osôb so zamestnaním.

"Vyšší zárobok sám o sebe veľkým impulzom pre sťahovanie sa ľudí nie je. Skoro pätina ľudí odmieta sťahovanie sa za prácou aj v rámci kraja, čo pri veľkosti Slovenska môže byť len pár desiatok kilometrov. Ochota zmeniť bydlisko je ale logicky ovplyvnená predovšetkým výškou ponúknutej mzdy. Čím vyšší plat by v novom bydlisku mali, tým skôr by presun zvažovali," uviedol k výsledkom prieskumu analytik spoločnosti Home Credit Michal Kozub.

Odísť z domu v rámci svojho kraja, tak na to by 29 % opýtaných nalákalo zvýšenie platu o polovicu. Štvrtinu ľudí by na takýto krok presvedčilo dvojnásobné zvýšenie platu.

"So zväčšujúcou sa vzdialenosťou medzi pôvodným a novým bydliskom by musel byť zamestnávateľ podstatne štedrejší, ak by chcel zamestnanca na presťahovanie sa presvedčiť, " konštatuje M. Kozub.

Na presun do inej časti republiky, mimo svojho kraja, by skoro tretinu Slovákov motivovalo dvojnásobné zvýšenie platu.

Pokiaľ by to malo byť sťahovanie sa v rámci Európy, 44 % opýtaných by na to pristúpilo len s podmienkou trojnásobného zvýšenia platu. Dve tretiny Slovákov by za prácou mimo nášho kontinentu neodišli za žiadnych okolností.

Silné väzby i zázemie

Predovšetkým silné rodinné väzby a kamarátske putá sú pre Slovákov hlavné prekážky pre sťahovanie sa za prácou. Túžba zostať pri rodine a priateľoch drží doma takmer polovicu opýtaných.

Ďalších 38 % respondentov nechce opustiť svoj byt alebo dom. Mnohí rodičia taktiež nechcú brať deti zo súčasnej školy, kde majú zázemie a svojich kamarátov, čo je argumentom proti presťahovaniu sa pre troch z desiatich ľudí.

"Celých 23 % respondentov ale uviedlo, že jednoducho nemajú radi zmeny a neznášajú sťahovanie. Sami sa tým tak pripravujú o príležitosť - zvlášť v regiónoch, kde nie sú platy príliš vysoké. Za podobnú prácu by Slováci mohli o pár desiatok kilometrov ďalej získať vyšší plat," tvrdí Kozub.

Ak je ale niečo, čo ľudí "ťahá" do nového domova, je to podľa prieskumu až v polovici prípadov vysoký plat. Ako druhý najčastejší dôvod sa v prieskume objavuje ponuka nového bývania alebo firemného bytu od zamestnávateľa. Takýto benefit by presvedčil na zmenu svojej adresy viac ako pätinu ľudí.

Slováci dostali v prieskume aj otázku, či by pracovali naďalej klasických 5 dní v týždni, alebo by radšej preferovali deň voľna navyše s menším objemom práce, no s o niečo nižším platom.

Možnosť kratšieho pracovného úväzku, no s adekvátne nižšou mzdou, odmietlo 89 % zamestnancov, len 11 % by vymenilo viac voľna za menej peňazí.

V predstavách, o koľko by sa im mal plat znížiť, sa výrazne rozchádzajú. "Približne pätina z tých, ktorým sa idea kratšieho pracovného týždňa pozdávala, by zachovala logický pomer výkon - pláca a oželeli by tak 20 % výplaty.

Čo zrejme ale neprekvapí, takmer štyria z desiatich by si plat znížili len o 10 %, čo, samozrejme, vôbec nezodpovedá celému dňu voľna,“ dodáva Kozub.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 696
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 328
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 271
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 015
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 046
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 899
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 779
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 489
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 459
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 424

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja zdolal Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Nevedno, s čím Kažimíra vyprevadil Sulík

Kažimír buduje na ilúzii, že brzda je iba poistka.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop