Príchod alternatívnej taxislužby vyvoláva dohady o legálnosti

Na základe zákona o cestnej doprave je vykonávanie osobnej dopravy vozidlami s kapacitou najviac deväť osôb, vrátane vodiča, taxislužbou.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

BRATISLAVA. Prepravovanie osôb autami na objednávku cez smartfónovú aplikáciu, ktorú začala skúšobne prevádzkovať americká firma Uber v Bratislave, vyvolalo dohady, či je legálne.

Na základe zákona o cestnej doprave z roku 2012 je vykonávanie osobnej dopravy vozidlami s kapacitou najviac deväť osôb, vrátane vodiča, taxislužbou. A tú môže prevádzkovať len držiteľ koncesie a zároveň musí spĺňať podmienky pre vozidlá a vodičov vozidiel taxislužby.

Bez koncesie a preukazu

"Ak niekto prevádzkuje taxislužbu bez koncesie alebo v rozpore s ňou alebo poskytuje dopravné služby taxislužby vodičom, ktorý nemá preukaz vodiča, obec (v Bratislave Magistrát hlavného mesta) môže uložiť pokutu za iný správny delikt od sto do 15-tisíc eur. Ak ide o opakované konanie do dvoch rokov od právoplatného rozhodnutia o uložení pokuty, je sadzba od 5-tisíc do 50-tisíc eur," informoval v piatok agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Uber prišiel do Bratislavy, prináša mnoho otáznikov

Ak by niekto poskytoval len sprostredkovanie prepravy, čiže dispečerské služby, prepravu by mal podľa hovorcu v konečnom dôsledku vykonávať držiteľ koncesie, a to vozidlom taxislužby a vodičom vozidla taxislužby.

Takto napríklad fungujú niektoré aplikácie. Cez Hopin si možno privolať licencovaného taxikára, no nelegálny taxík sa tam zohnať nedá.

Vodičom vozidla taxislužby môže byť len ten, kto je držiteľom preukazu vodiča vozidla taxislužby. Vodič vozidla taxislužby musí byť v pracovnom pomere k prevádzkovateľovi taxislužby po ustanovený týždenný pracovný čas alebo prevádzkovať taxislužbu ako samostatne zárobkovo činná osoba, vyplýva zo zákona o cestnej doprave.

Preukaz vodiča môže získať len ten, kto je najmenej tri roky držiteľom vodičského oprávnenia skupiny alebo podskupiny oprávňujúcej viesť vozidlo taxislužby.

Na viditeľnom mieste

Vozidlom taxislužby môže byť len vozidlo uvedené v koncesii a pridelené evidenčné číslo vozidla taxislužby musí byť umiestnené v aute na viditeľnom mieste pre cestujúceho.

Vozidlo musí byť na predných ľavých a pravých dverách označené obchodným menom prevádzkovateľa taxislužby a telefónnym číslom dispečingu objednávkovej služby, resp. vodiča alebo dopravcu.

Musí mať pevne zabudovaný taxameter, ktorý vydáva potvrdenku o zaplatenom cestovnom, aby cestujúci mohol sledovať okamžitú cenu.

Taxameter nemusí byť v taxíku pri preprave cestujúcich, ktorí zaplatili pred začatím cesty, alebo na obvyklých miestach na pravidelnej trasy prepravy.

Podmienkou je aj pevné alebo odnímateľné strešné svietidlo žltej farby s nápisom TAXI, ako aj poistenie auta pre prípad vzniku zodpovednosti za škodu spôsobenú cestujúcemu na zdraví alebo na jeho majetku.

Podľa prvých skúseností z alternatívnej taxislužby autá bez označenia ani vodiči bez koncesie tieto podmienky pravdepodobne nespĺňajú. Je však lacnejšia ako klasické taxíky.

"Kontrolovať prevádzkovateľov taxislužby a taxikárov môže Policajný zbor a obec. Obec kontroluje plnenie povinností prevádzkovateľov taxislužby, napríklad označenie vozidla obchodným menom, vybavenie vozidla koncesiou. Obec ukladá v prvom stupni pokuty za iné správne delikty a prerokúva v prvom stupni priestupky v taxislužbe," priblížil Kóňa.

Polícia kontroluje na cestách v rámci výkonu a dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky, aj u prevádzkovateľov taxislužby, technickú spôsobilosť vozidiel, vybavenie prepravnými a sprievodnými dokladmi, označenie vozidiel a spôsobilosť vodičov a osádky na cestnú premávku.

"V prípade, ak mestský policajt zistí iný správny delikt alebo priestupok, podá oznámenie dopravnému správnemu orgánu, ktorým je v oblasti taxislužby obec," dodal Kóňa.

Používanie registračnej pokladnice

Prevádzkovatelia taxislužby sú od 1. apríla navyše povinní používať elektronickú, resp. virtuálnu registračnú pokladnicu.

Kontrolu vykonáva finančná správa. Agentúra SITA vo štvrtok oslovila Úniu taxikárov z Bratislavy, Cech Taxi Bratislava a firmu Fun-Taxi, ale k príchodu alternatívnej taxislužby sa doteraz nevyjadrili.

Uber pri príchode na Slovensko vyhlásil, že neočakáva problémy s legálnosťou služby. "Na Slovensku spúšťame službu uberX ako licencovaný produkt, kde budeme využívať výhradne licencovaných vodičov a aj noví vodiči budú musieť požiadať o licenciu. Dokonca aj súčasní taxikári sa môžu zapojiť.

Komunikujeme v tejto súvislosti s regulátormi, politikmi, takže neočakávame žiadne problémy," uviedol International Expansion Manager Lokman Kuris.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 7 137
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 6 824
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 964
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 229
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 767
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 027
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 785
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 777
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 373
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 313

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Geológ: Ochladili Zem a vyhubili ľudí. Našu planétu čaká supererupcia

Výbuch supervulkánu by bol aj dnes katastrofický, hovorí geochronológ Martin Danišík, ktorý publikoval v prestížnom vedeckom časopise.

ŠPORT

Slovanu kuriózny gól nepomohol, doma prehral s Kazaňou

Bratislavský klub v stretnutí aj vyhrával, napokon prehral o tri góly.

KOŠICE KORZÁR

Byty v Košiciach sa predávajú za rekordné ceny

Za trojizbový byt v paneláku na Terase sú ľudia ochotní zaplatiť 105 tisíc.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.