Štúdia Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj upozorňuje, že naše školy nevedia odstrániť hendikep prostredia.
vysokoškoláka vyšší ako človeka bez maturity:
- Slovensko: 1,6
- Nemecko: 1,19
BRATISLAVA. Zuzana Bradáčová neukončila strednú školu. Dôvodom bolo adolescentné tehotenstvo. Má 39 rokov, pracuje ako šička v Nových Zámkoch. V matkiných šľapajach pokračuje aj jej syn Radoslav. Neukončil Strednú odbornú školu v Leviciach. Rodina nedokázala vyvinúť dostatočný tlak, aby štúdium úspešne zavŕšil, napriek tomu, že s učením veľké problémy nemal. Radoslav momentálne čaká so svojou priateľkou dieťa. Skončí rovnako ako jeho otec a stará matka?
Ak majú rodičia iba základné vzdelanie, je predpoklad, že dieťa dosiahne vysokoškolské vzdelanie, iba minimálna. Podľa OECD iba jeden z piatich študentov z rodín s nízkou úrovňou vzdelania dosahuje vysokoškolské vzdelanie.
A naopak, ak sú rodičia úspešnými absolventmi univerzity, deti ich budú nasledovať. Budú mať aj približne rovnaký príjem ako oni. Oba faktory sa na Slovensku dedia viac ako v ostatných krajinách OECD. Ide o takzvanú dedičnosť vzdelania.
Prvenstvo Slovenska v tejto štatistike však podľa šéfa Inštitútu zamestnanosti Michala Páleníka nie je práve dobrou správou. Jednou zo základných úloh vzdelávania, ako aj štátu by malo byť vyrovnávanie rozdielov medzi sociálnymi skupinami. Za nami sa v štatistike umiestnili Česi a Poliaci.