Stredajší štrajk skomplikuje cestu do práce či školy asi desatine občanov

Bratislava 28. januára (TASR) - Stredajší šesťhodinový štrajk železničiarov môže skomplikovať zhruba desatine občanov Slovenska raňajší nástup do práce ...

Bratislava 28. januára (TASR) - Stredajší šesťhodinový štrajk železničiarov môže skomplikovať zhruba desatine občanov Slovenska raňajší nástup do práce či škôl. Asi takým podielom železnice participujú na celkovej preprave osôb a viaceré podniky Slovenskej autobusovej dopravy už upozornili, že ich vyťažené vozové parky im neumožňujú zabezpečiť výpadok železničných spojov v rannej špičke.

Podľa hovorcu Železničnej spoločnosti (ZSSK) Miloša Čikovského posledné prehľady z vlaňajšieho roku hovoria o tom, že s takmer 63-% podielom dominuje v celkovej preprave osôb individuálna preprava automobilmi. Zo zostávajúcich 37 % výkonov pripadajúcich na verejnú dopravu potom samotné železnice popri autobusoch pokrývajú len asi štvrtinu. V konečnom dôsledku tak na železnice, ktoré sú silnejšie hlavne v preprave na dlhšie vzdialenosti, pripadá 10-% podiel.

Viaceré, najmä väčšie priemyselné podniky TASR informovali, že ich pracovníci neavizujú vážnejšie problémy s príchodom do zamestnania. "Naši zamestnanci sú iba z blízkeho okolia Šale a do práce sa vozia prevažne autobusmi," informoval hovorca Dusla Šaľa Jaroslav Barcúch. Podobne sa vyjadril aj personálny riaditeľ Nováckych chemických závodov Dušan Staňo. Dodal však, že dlhšie trvajúce železničné štrajky by zapríčinili oneskorenie surovinových dodávok, a to by následne zasiahlo ekonomiku závodov.

Štrajk medzi 3.00 a 9.00 h ráno spôsobí dlhé meškania všetkých medzinárodných rýchlikov, ale žiadny nebude zrušený. Z asi 80 zasiahnutých vnútroštátnych rýchlikov bude zrušených celkovo 15 a 4 budú mať skrátené trate. Väčšina osobných vlakov zo štrajkového času nebude ani po obnovení dopravy vôbec vypravená.

Z hľadiska vývoja slovenského trhu osobnej prepravy podľa M. Čikovského v posledných rokoch pritom dochádza k posilňovaniu úlohy individuálnej dopravy na úkor dopravy verejnej. Ešte v roku 1995 boli ich podiely zhruba rovnaké, ale dnes už individuálna doprava kryje vyššie uvedených 63 % výkonov.

"Terajší podiel železníc SR je stále výrazne vyšší ako vo vyspelých krajinách Európskej únie. Západ sa pritom snaží dostať železnice na vyššiu úroveň, pretože cestná doprava viac zaťažuje ekológiu, je tam veľa nehôd a na výstavbu diaľnic je potrebné zabrať pôdu. Nám únia radí, aby sme si svoj vyšší podiel udržali," povedal M. Čikovský.

Prerušenie železničnej dopravy na 25 regionálnych tratiach od 2. februára tohto roku, kvôli ktorému budú štrajkovať železničiari, je teda v rozpore so smerovaním západných krajín. Hovorca však upozorňuje, že v tomto prípade ide o reštrikčné opatrenia, keď štát už ďalej nemieni dotovať najstratovejšie trate. "Na regionálnych tratiach treba urobiť transformáciu, aby do ich spravovania a financovania vstúpili samosprávy," dodal M. Čikovský.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 473
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 141
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 201
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 225
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 181
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 291
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 098
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 521
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 643
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 523

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exminister z nástenkového tendra kontroluje v Žiline mestský podnik

Hlavní aktéri nástenkového tendra dnes žijú bežným životom. Napriek obžalobe a hrozbe dlhoročného trestu má byť jeden z nich prvkom verejnej kontroly.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Lepší príklad podvádzania pri tendroch by nevymyslel ani Matovič

Po rokoch idú nástenkári pred súd.

SVET

Biely dom nepustil na tlačovku novinárov z hlavných médií

Trump opäť tvrdo kritizoval médiá.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop