Stredajší štrajk skomplikuje cestu do práce či školy asi desatine občanov

Bratislava 28. januára (TASR) - Stredajší šesťhodinový štrajk železničiarov môže skomplikovať zhruba desatine občanov Slovenska raňajší nástup do práce ...

Bratislava 28. januára (TASR) - Stredajší šesťhodinový štrajk železničiarov môže skomplikovať zhruba desatine občanov Slovenska raňajší nástup do práce či škôl. Asi takým podielom železnice participujú na celkovej preprave osôb a viaceré podniky Slovenskej autobusovej dopravy už upozornili, že ich vyťažené vozové parky im neumožňujú zabezpečiť výpadok železničných spojov v rannej špičke.

Podľa hovorcu Železničnej spoločnosti (ZSSK) Miloša Čikovského posledné prehľady z vlaňajšieho roku hovoria o tom, že s takmer 63-% podielom dominuje v celkovej preprave osôb individuálna preprava automobilmi. Zo zostávajúcich 37 % výkonov pripadajúcich na verejnú dopravu potom samotné železnice popri autobusoch pokrývajú len asi štvrtinu. V konečnom dôsledku tak na železnice, ktoré sú silnejšie hlavne v preprave na dlhšie vzdialenosti, pripadá 10-% podiel.

Viaceré, najmä väčšie priemyselné podniky TASR informovali, že ich pracovníci neavizujú vážnejšie problémy s príchodom do zamestnania. "Naši zamestnanci sú iba z blízkeho okolia Šale a do práce sa vozia prevažne autobusmi," informoval hovorca Dusla Šaľa Jaroslav Barcúch. Podobne sa vyjadril aj personálny riaditeľ Nováckych chemických závodov Dušan Staňo. Dodal však, že dlhšie trvajúce železničné štrajky by zapríčinili oneskorenie surovinových dodávok, a to by následne zasiahlo ekonomiku závodov.

Štrajk medzi 3.00 a 9.00 h ráno spôsobí dlhé meškania všetkých medzinárodných rýchlikov, ale žiadny nebude zrušený. Z asi 80 zasiahnutých vnútroštátnych rýchlikov bude zrušených celkovo 15 a 4 budú mať skrátené trate. Väčšina osobných vlakov zo štrajkového času nebude ani po obnovení dopravy vôbec vypravená.

Z hľadiska vývoja slovenského trhu osobnej prepravy podľa M. Čikovského v posledných rokoch pritom dochádza k posilňovaniu úlohy individuálnej dopravy na úkor dopravy verejnej. Ešte v roku 1995 boli ich podiely zhruba rovnaké, ale dnes už individuálna doprava kryje vyššie uvedených 63 % výkonov.

"Terajší podiel železníc SR je stále výrazne vyšší ako vo vyspelých krajinách Európskej únie. Západ sa pritom snaží dostať železnice na vyššiu úroveň, pretože cestná doprava viac zaťažuje ekológiu, je tam veľa nehôd a na výstavbu diaľnic je potrebné zabrať pôdu. Nám únia radí, aby sme si svoj vyšší podiel udržali," povedal M. Čikovský.

Prerušenie železničnej dopravy na 25 regionálnych tratiach od 2. februára tohto roku, kvôli ktorému budú štrajkovať železničiari, je teda v rozpore so smerovaním západných krajín. Hovorca však upozorňuje, že v tomto prípade ide o reštrikčné opatrenia, keď štát už ďalej nemieni dotovať najstratovejšie trate. "Na regionálnych tratiach treba urobiť transformáciu, aby do ich spravovania a financovania vstúpili samosprávy," dodal M. Čikovský.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 291
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 251
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 9 468
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 987
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 6 581
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 377
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 286
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 289
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 186
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 388

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

EKONOMIKA

Plat bez práce môže fungovať, Slovensku by však nepomohol

Nepodmienený príjem testuje okrem Fínska aj Kanada.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.