BRATISLAVA. Z centra mesta sme sa dostali do obchodného domu Ikea za necelých pätnásť minút, presne sme prešli 9,27 kilometra.
Vyzdvihol nás Ivan, jeho auto sme museli chvíľku hľadať napriek tomu, že v aplikácii presne vidíte, kde váš vodič stojí i to, aké auto má. Platí totiž, že vodiči, ktorí jazdia cez Uber, nemajú na aute žiadnu extra nálepku ani žlté osvetlenie taxi na streche.
Vodiči, ktorí pracujú pre Uber (podľa vlastných slov) nemusia mať na aute označenie. Preto sa na začiatku môže stať, že ak zle zadávate svoju aktuálnu polohu, nemusíte sa s takýmto „taxikárom“ nájsť.
Fungujú inak
Uber funguje na úplne inom princípe ako bežné taxislužby. V aute sme márne hľadali taxameter, aby sme v polovici cesty zistili, aká je cena. Uber však sľuboval lacné jazdné, minimálne je na úrovni približne 1,20 eura.
„Nemáme povinnosť mať ani označenie, ani taxameter,“ hovorí nám vodič. Dodáva, že určité pravidlá pre vodičov platia, no hneď na prvý pohľad je jasné, že to nie sú „klasickí“ profesionálni vodiči.
„Zmluvu máme uzatvorenú len za používanie aplikácie, firma nás potom každý týždeň bude vyplácať,“ hovorí Ivan. Z celkového zárobku vodiča si Uber berie približne 20 percent, ostatné patrí vodičovi.
Hoci každý, kto si chce zarábať cez Uber, musí prejsť skúškami bezúhonnosti či splniť podmienky na auto (STK, EK či nesmie byť staršie ako desať rokov), nič iné nepotrebuje.
Tri autá naraz
Z redakcie sme vyrazili tromi autami naraz, aby sme si vedeli reálne porovnať používateľský zážitok, ceny i čas. Do obchodného domu Ikea sme prišli zhruba v rovnakom čase, avšak cenové rozdiely boli značné.
Kolega, ktorý cestoval cez zabehanú aplikáciu Hopin, platil 6,80 eura, kolegyňa cestujúca taxislužbou objednanou cez telefón, platila 7 eur. My, čo sme sa viezli novou službou Uber, sme zaplatili za tú istú cestu približne 5,80 eura.
Ak ste zvyknutí nechávať v taxíku prepitné, v Uberi na to môžete zabudnúť. Aplikácia je totiž spárovaná s vašou platobnou kartou a po dojazde do cieľa stiahne presnú sumu.
Na konci jazdy vodič zadal už len ukončenie jazdy, aplikácia vypočítala cestovné. My sme vystúpili z auta, potvrdenie zaplatení nám neskôr prišlo do mailu.
Uber sa tvári transparentne - vidíte cestu i to, za aký čas a za čo platíte. Cena za jazdu je spriemerovaná, počíta sa zo vzdialenosti aj čas.
V porovnaní s aplikáciou Hopin je Uber prívetivejší, pretože cez aplikáciu prebieha aj platenie. Jednoduchšie je aj vyhľadávanie.
Cez Uber totiž dobre funguje vyhľadávanie takzvaných bodov záujmu – teda stačí zadať iba Avion, netreba vedieť, na akú ulicu sa ide.
FOTO SME - JOZEF JAKUBČO
Autor: Martina Raabová, ava, por