BRATISLAVA. Najskôr Volkswagen, potom PSA Peugeot a nakoniec Kia Motors. V takomto poradí prichádzali na Slovensko svetoví výrobcovia áut, príchod poslednej sa nezaobišiel bez škandálov.
Keď v roku 2004 prichádzala automobilka Kia na Slovensko, vtedajšia vláda Mikuláša Dzurindu rozhodla, že investičná zmluva bude tajná. Netrvalo dlho a jej text aj tak unikol na verejnosť.
Podľa týždenníka Domino Fórum sa vláda zaviazala, že ak juhokórejská firma u nás preinvestuje nanovo viac ako 30 miliárd korún, štát jej automaticky poskytne ďalšie dotácie.
Sporný bol aj záväzok vlády a mesta, že v okruhu 100 kilometrov od Tepličky nad Váhom, kde Kia postavila svoj závod, sa v budúcnosti nepostaví žiadna iná automobilka.
Pochybné boli aj ostatné podmienky zmluvy – napríklad Slovensko mohlo podľa nej odstúpiť od zmluvy s polročnou výpovednou lehotou, samotná automobilka len s 30dňovou lehotou. Táto pôvodná tajná zmluva sa nezmenila a platí dodnes.
Utajená zmluva s čudnými podmienkami nebol jediný škandál, keď pri Žiline Kia stavala svoju fabriku. Problémy sa objavili aj pri vyvlastňovaní pôdy, na ktorej mal závod stáť.
Vtedajší minister hospodárstva Pavol Rusko (ANO) vyhlásil, že vyvlastňovanie je síce najzložitejšie, no aj najreálnejšie riešenie na „záchranu investície“.
Vlastníci pozemkov mali dostať za nehnuteľnosti najvyššiu cenu z troch znaleckých posudkov, vláda im chcela odpustiť aj daň z príjmov. Tí, ktorí sa dohodnúť nechceli, mali dostať za svoje parcely najnižšiu cenu.