Poliaci mohli ponúknuť viac peňazí, no pre Slovensko sa rozhodli, pretože sú tu dodávatelia a know-how potrebné na výrobu hliníkových karosérií, hovorí analytik Slovenského automobilového inštitútu MARTIN JESNÝ.
Prečo sa Jaguar Land Rover rozhodol pre Slovensko?
„Potrebujú fabriku, v ktorej budú vyrábať luxusné autá, zrejme aspoň z časti typu SUV, ktoré budú mať sčasti alebo úplne hliníkové karosérie. Ich výroba je technologicky náročná.
Slovensko má navrch, napríklad v porovnaní s Poľskom, pretože tunajší priemysel má skúsenosť s hliníkovými karosériami, keďže ich vyrába Volkswagen. Vďaka tomu sú tu dodávatelia a know-how.
Toto bol slabý článok Poľska, pretože oni vyrábajú menšie autá nižších tried, len z tradičných oceľových plechov. Keď vyjednávači zo SARIO ponúkli, takpovediac, náš automobilový priemysel, ponuka v kombinácii s lokalitou a štandardnou štátnou pomocou zrejme prevýšila kompenzáciu špeciálnymi stimulmi, aké môže ponúkať Poľsko“
Prečo chcú stavať v Nitre?
„Nitra je mesto s rozvinutým priemyslom. Ponúkaný pozemok je dostatočne veľký, treba totiž rátať s tým, že okrem výrobných hál továrne tam bude napríklad aj testovacia dráha.
Je to veľmi dobrá lokalita tiež z pohľadu logistiky, je to diaľničná križovatka, čo je výborné. Tu sa budú tvoriť globálne produkty, vyvážať sa bude nielen do Európy, ale aj do Ázie či Ameriky.
To je výhoda celej investície pre našu ekonomiku, pretože zákazníci s peniazmi, ktorí kupujú prémiové autá ako je Jaguar Land Rover, zabezpečia stabilný dopyt. To, že budú z celého sveta, eliminuje vplyv slabších chvíľ jednotlivých trhov.“
Premiér Robert Fico štvrtú automobilku iba naznačil, Jaguar Land Rover spresnil, že podpísali s vládou memorandum. Akoby teda celá investícia ešte nebola celkom istá, ako to máme vnímať?
„Podpísali zrejme memorandum o porozumení, kde sa dohodli, že idú spoločne pripravovať túto investíciu. Už samotný fakt, že investor dal súhlas na to, aby vláda túto dohodu komunikovala a Jaguar to tiež potvrdil, hovorí, že sa rozhodli pre nás.
To, že to nie je ešte finálna dohoda, je iba poistka automobilky. Briti sú už oboznámení s ponukou vlády (aké dotácie, benefity a akú lokalitu im vláda ponúkla, pozn. red.), očividne s nimi súhlasili a teraz treba už urobiť sériu krokov, aby mohla začať reálne stavať továreň. Memorandum sa podpisuje, aby sa rokovania podarilo ešte stále udržať v diskrétnom režime, čo zatiaľ SARIO a ministerstvu vyšlo, a zároveň, aby sa mohli začať robiť konkrétne opatrenia.“
Napríklad?
„Musia sa vyjasniť podmienky poskytnutia štátnej pomoci, doriešiť vlastnícke vzťahy k pôde, pripraviť jej odovzdanie, vyriešiť stavebné povolenia pre prípadnú infraštruktúru a ďalšie administratívne úkony. Je pravdepodobné, že na potvrdenie si definitívne ‚tľapnú‘ až keď automobilka bude mať všetky konkrétne veci doriešené.
Toto je parketa Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií (SARIO, pozn. red.), ktorá najmä rokovala s investorom dosiaľ a to v dobrom utajení, mesta Nitra a vyjednávačov z ministerstva hospodárstva. Sekundovať im môžu ľudia z ministerstva práce, možno aj z ministerstva školstva, ktorí môžu doplniť ponuku benefitov pre investora.“
Keď to zvonku ešte vyzerá tak, že príchod Jaguaru ešte nie je úplne istý, môže to automobilka využiť, aby tlačila na zvýšenie dotácií a benefitov?
„Skôr nie, pretože je pravdepodobné, že na základných črtách investičnej pomoci sa už dohodli a aj preto si Jaguar vybral Slovensko. A ten pocit neistoty, že ešte si to môžu rozmyslieť, netreba preceňovať. Jednoducho, keď už Jaguar oficiálne potvrdil, že chce stavať továreň pri Nitre, tak ten záujem je veľmi veľmi vážny, v podstate sú rozhodnutí. Obdobie do podpísania finálnych dokumentov je iba poistka, keby sa niečo extrémne pokazilo. Ale nemyslím si, že teraz sa ešte bude rokovať o obsahu ponuky, skôr o tom, ako našu ponuku, ktorú očividne prijali, budeme realizovať.“
Fico uplatil Jaguar, odkazujú sklamaní PoliaciČítajte
Pri investícii za 1,4 miliardy eur im môžeme dať pomoc za asi 400 miliónov eur, ministerstvo hospodárstva teraz zmenilo pravidlá tak, aby to nemuseli byť iba daňové prázdniny, ale aj priame dotácie. Ako teda môže vyzerať balíček dotácii a benefitov, ktorý dáme Jaguaru?