Analytik: Jaguar nespôsobí vojnu o ľudí, ale platy porastú

Poliaci mohli ponúknuť viac peňazí, no pre Slovensko sa rozhodli, pretože sú tu dodávatelia a know-how.

Martin Jesný.(Zdroj: Miro Nôta)

Poliaci mohli ponúknuť viac peňazí, no pre Slovensko sa rozhodli, pretože sú tu dodávatelia a know-how potrebné na výrobu hliníkových karosérií, hovorí analytik Slovenského automobilového inštitútu MARTIN JESNÝ.

Prečo sa Jaguar Land Rover rozhodol pre Slovensko?

„Potrebujú fabriku, v ktorej budú vyrábať luxusné autá, zrejme aspoň z časti typu SUV, ktoré budú mať sčasti alebo úplne hliníkové karosérie. Ich výroba je technologicky náročná.

Slovensko má navrch, napríklad v porovnaní s Poľskom, pretože tunajší priemysel má skúsenosť s hliníkovými karosériami, keďže ich vyrába Volkswagen. Vďaka tomu sú tu dodávatelia a know-how.

Toto bol slabý článok Poľska, pretože oni vyrábajú menšie autá nižších tried, len z tradičných oceľových plechov. Keď vyjednávači zo SARIO ponúkli, takpovediac, náš automobilový priemysel, ponuka v kombinácii s lokalitou a štandardnou štátnou pomocou zrejme prevýšila kompenzáciu špeciálnymi stimulmi, aké môže ponúkať Poľsko“

Prečo chcú stavať v Nitre?

„Nitra je mesto s rozvinutým priemyslom. Ponúkaný pozemok je dostatočne veľký, treba totiž rátať s tým, že okrem výrobných hál továrne tam bude napríklad aj testovacia dráha.

Je to veľmi dobrá lokalita tiež z pohľadu logistiky, je to diaľničná križovatka, čo je výborné. Tu sa budú tvoriť globálne produkty, vyvážať sa bude nielen do Európy, ale aj do Ázie či Ameriky.

To je výhoda celej investície pre našu ekonomiku, pretože zákazníci s peniazmi, ktorí kupujú prémiové autá ako je Jaguar Land Rover, zabezpečia stabilný dopyt. To, že budú z celého sveta, eliminuje vplyv slabších chvíľ jednotlivých trhov.“

Premiér Robert Fico štvrtú automobilku iba naznačil, Jaguar Land Rover spresnil, že podpísali s vládou memorandum. Akoby teda celá investícia ešte nebola celkom istá, ako to máme vnímať?

„Podpísali zrejme memorandum o porozumení, kde sa dohodli, že idú spoločne pripravovať túto investíciu. Už samotný fakt, že investor dal súhlas na to, aby vláda túto dohodu komunikovala a Jaguar to tiež potvrdil, hovorí, že sa rozhodli pre nás.

To, že to nie je ešte finálna dohoda, je iba poistka automobilky. Briti sú už oboznámení s ponukou vlády (aké dotácie, benefity a akú lokalitu im vláda ponúkla, pozn. red.), očividne s nimi súhlasili a teraz treba už urobiť sériu krokov, aby mohla začať reálne stavať továreň. Memorandum sa podpisuje, aby sa rokovania podarilo ešte stále udržať v diskrétnom režime, čo zatiaľ SARIO a ministerstvu vyšlo, a zároveň, aby sa mohli začať robiť konkrétne opatrenia.“

Napríklad?

„Musia sa vyjasniť podmienky poskytnutia štátnej pomoci, doriešiť vlastnícke vzťahy k pôde, pripraviť jej odovzdanie, vyriešiť stavebné povolenia pre prípadnú infraštruktúru a ďalšie administratívne úkony. Je pravdepodobné, že na potvrdenie si definitívne ‚tľapnú‘ až keď automobilka bude mať všetky konkrétne veci doriešené.

Toto je parketa Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií (SARIO, pozn. red.), ktorá najmä rokovala s investorom dosiaľ a to v dobrom utajení, mesta Nitra a vyjednávačov z ministerstva hospodárstva. Sekundovať im môžu ľudia z ministerstva práce, možno aj z ministerstva školstva, ktorí môžu doplniť ponuku benefitov pre investora.“

Keď to zvonku ešte vyzerá tak, že príchod Jaguaru ešte nie je úplne istý, môže to automobilka využiť, aby tlačila na zvýšenie dotácií a benefitov?

„Skôr nie, pretože je pravdepodobné, že na základných črtách investičnej pomoci sa už dohodli a aj preto si Jaguar vybral Slovensko. A ten pocit neistoty, že ešte si to môžu rozmyslieť, netreba preceňovať. Jednoducho, keď už Jaguar oficiálne potvrdil, že chce stavať továreň pri Nitre, tak ten záujem je veľmi veľmi vážny, v podstate sú rozhodnutí. Obdobie do podpísania finálnych dokumentov je iba poistka, keby sa niečo extrémne pokazilo. Ale nemyslím si, že teraz sa ešte bude rokovať o obsahu ponuky, skôr o tom, ako našu ponuku, ktorú očividne prijali, budeme realizovať.“

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež:Fico uplatil Jaguar, odkazujú sklamaní Poliaci

Pri investícii za 1,4 miliardy eur im môžeme dať pomoc za asi 400 miliónov eur, ministerstvo hospodárstva teraz zmenilo pravidlá tak, aby to nemuseli byť iba daňové prázdniny, ale aj priame dotácie. Ako teda môže vyzerať balíček dotácii a benefitov, ktorý dáme Jaguaru?

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 204
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 075
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 7 956
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 849
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 765
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 041
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 254
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 659
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 761
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 434

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

DOMOV

Lipšicovi zamietli dohodu o vine a treste

Generálna prokuratúra zamietla obvinenému dohodu o vine a treste.

EKONOMIKA

Evku vybral Lajčák priamo, pred mesiacmi hovoril niečo iné

Minister sa bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

TECH

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Rastlinné zložky zabránia počatiu.

Neprehliadnite tiež

Rusko a Turecko podpísali dohodu o zrušení sankcií. Paradajkové embargo ostáva

Rusi zaviedli sankcie po zostrelení stíhačky pri turecko-sýrskych hraniciach.

Bitcoin rastie a rastie. Pokoril nový rekord

Hodnota kryptomeny v pondelok prekona 2 100 dolárov.

Česká OVB stiahla žalobu na študenta, ktorý natočil kontroverzný film

Študentský film zobrazil aj bujaré večierky, na ktorých sa zabávali finanční poradcovia.

Najväčší záujem je o frekvenciu 102,4 megahertza Senec

O voľné rozhlasové frekvencie má záujem sedem rádií

O šesť voľných rozhlasových frekvencií v jarnom výberovom konaní má záujem sedem vysielateľov.