Analytik: Jaguar nespôsobí vojnu o ľudí, ale platy porastú

Poliaci mohli ponúknuť viac peňazí, no pre Slovensko sa rozhodli, pretože sú tu dodávatelia a know-how.

Martin Jesný.(Zdroj: Miro Nôta)

Poliaci mohli ponúknuť viac peňazí, no pre Slovensko sa rozhodli, pretože sú tu dodávatelia a know-how potrebné na výrobu hliníkových karosérií, hovorí analytik Slovenského automobilového inštitútu MARTIN JESNÝ.

Prečo sa Jaguar Land Rover rozhodol pre Slovensko?

„Potrebujú fabriku, v ktorej budú vyrábať luxusné autá, zrejme aspoň z časti typu SUV, ktoré budú mať sčasti alebo úplne hliníkové karosérie. Ich výroba je technologicky náročná.

Slovensko má navrch, napríklad v porovnaní s Poľskom, pretože tunajší priemysel má skúsenosť s hliníkovými karosériami, keďže ich vyrába Volkswagen. Vďaka tomu sú tu dodávatelia a know-how.

Toto bol slabý článok Poľska, pretože oni vyrábajú menšie autá nižších tried, len z tradičných oceľových plechov. Keď vyjednávači zo SARIO ponúkli, takpovediac, náš automobilový priemysel, ponuka v kombinácii s lokalitou a štandardnou štátnou pomocou zrejme prevýšila kompenzáciu špeciálnymi stimulmi, aké môže ponúkať Poľsko“

Prečo chcú stavať v Nitre?

„Nitra je mesto s rozvinutým priemyslom. Ponúkaný pozemok je dostatočne veľký, treba totiž rátať s tým, že okrem výrobných hál továrne tam bude napríklad aj testovacia dráha.

Je to veľmi dobrá lokalita tiež z pohľadu logistiky, je to diaľničná križovatka, čo je výborné. Tu sa budú tvoriť globálne produkty, vyvážať sa bude nielen do Európy, ale aj do Ázie či Ameriky.

To je výhoda celej investície pre našu ekonomiku, pretože zákazníci s peniazmi, ktorí kupujú prémiové autá ako je Jaguar Land Rover, zabezpečia stabilný dopyt. To, že budú z celého sveta, eliminuje vplyv slabších chvíľ jednotlivých trhov.“

Premiér Robert Fico štvrtú automobilku iba naznačil, Jaguar Land Rover spresnil, že podpísali s vládou memorandum. Akoby teda celá investícia ešte nebola celkom istá, ako to máme vnímať?

„Podpísali zrejme memorandum o porozumení, kde sa dohodli, že idú spoločne pripravovať túto investíciu. Už samotný fakt, že investor dal súhlas na to, aby vláda túto dohodu komunikovala a Jaguar to tiež potvrdil, hovorí, že sa rozhodli pre nás.

To, že to nie je ešte finálna dohoda, je iba poistka automobilky. Briti sú už oboznámení s ponukou vlády (aké dotácie, benefity a akú lokalitu im vláda ponúkla, pozn. red.), očividne s nimi súhlasili a teraz treba už urobiť sériu krokov, aby mohla začať reálne stavať továreň. Memorandum sa podpisuje, aby sa rokovania podarilo ešte stále udržať v diskrétnom režime, čo zatiaľ SARIO a ministerstvu vyšlo, a zároveň, aby sa mohli začať robiť konkrétne opatrenia.“

Napríklad?

„Musia sa vyjasniť podmienky poskytnutia štátnej pomoci, doriešiť vlastnícke vzťahy k pôde, pripraviť jej odovzdanie, vyriešiť stavebné povolenia pre prípadnú infraštruktúru a ďalšie administratívne úkony. Je pravdepodobné, že na potvrdenie si definitívne ‚tľapnú‘ až keď automobilka bude mať všetky konkrétne veci doriešené.

Toto je parketa Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií (SARIO, pozn. red.), ktorá najmä rokovala s investorom dosiaľ a to v dobrom utajení, mesta Nitra a vyjednávačov z ministerstva hospodárstva. Sekundovať im môžu ľudia z ministerstva práce, možno aj z ministerstva školstva, ktorí môžu doplniť ponuku benefitov pre investora.“

Keď to zvonku ešte vyzerá tak, že príchod Jaguaru ešte nie je úplne istý, môže to automobilka využiť, aby tlačila na zvýšenie dotácií a benefitov?

„Skôr nie, pretože je pravdepodobné, že na základných črtách investičnej pomoci sa už dohodli a aj preto si Jaguar vybral Slovensko. A ten pocit neistoty, že ešte si to môžu rozmyslieť, netreba preceňovať. Jednoducho, keď už Jaguar oficiálne potvrdil, že chce stavať továreň pri Nitre, tak ten záujem je veľmi veľmi vážny, v podstate sú rozhodnutí. Obdobie do podpísania finálnych dokumentov je iba poistka, keby sa niečo extrémne pokazilo. Ale nemyslím si, že teraz sa ešte bude rokovať o obsahu ponuky, skôr o tom, ako našu ponuku, ktorú očividne prijali, budeme realizovať.“

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež:Fico uplatil Jaguar, odkazujú sklamaní Poliaci

Pri investícii za 1,4 miliardy eur im môžeme dať pomoc za asi 400 miliónov eur, ministerstvo hospodárstva teraz zmenilo pravidlá tak, aby to nemuseli byť iba daňové prázdniny, ale aj priame dotácie. Ako teda môže vyzerať balíček dotácii a benefitov, ktorý dáme Jaguaru?

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 323
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 030
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 859
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 244
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 524
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 574
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 256
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 482
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 752
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 599

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop