Analytik: Jaguar nespôsobí vojnu o ľudí, ale platy porastú

Poliaci mohli ponúknuť viac peňazí, no pre Slovensko sa rozhodli, pretože sú tu dodávatelia a know-how.

Martin Jesný.(Zdroj: Miro Nôta)

Poliaci mohli ponúknuť viac peňazí, no pre Slovensko sa rozhodli, pretože sú tu dodávatelia a know-how potrebné na výrobu hliníkových karosérií, hovorí analytik Slovenského automobilového inštitútu MARTIN JESNÝ.

Prečo sa Jaguar Land Rover rozhodol pre Slovensko?

„Potrebujú fabriku, v ktorej budú vyrábať luxusné autá, zrejme aspoň z časti typu SUV, ktoré budú mať sčasti alebo úplne hliníkové karosérie. Ich výroba je technologicky náročná.

Slovensko má navrch, napríklad v porovnaní s Poľskom, pretože tunajší priemysel má skúsenosť s hliníkovými karosériami, keďže ich vyrába Volkswagen. Vďaka tomu sú tu dodávatelia a know-how.

Toto bol slabý článok Poľska, pretože oni vyrábajú menšie autá nižších tried, len z tradičných oceľových plechov. Keď vyjednávači zo SARIO ponúkli, takpovediac, náš automobilový priemysel, ponuka v kombinácii s lokalitou a štandardnou štátnou pomocou zrejme prevýšila kompenzáciu špeciálnymi stimulmi, aké môže ponúkať Poľsko“

Prečo chcú stavať v Nitre?

„Nitra je mesto s rozvinutým priemyslom. Ponúkaný pozemok je dostatočne veľký, treba totiž rátať s tým, že okrem výrobných hál továrne tam bude napríklad aj testovacia dráha.

Je to veľmi dobrá lokalita tiež z pohľadu logistiky, je to diaľničná križovatka, čo je výborné. Tu sa budú tvoriť globálne produkty, vyvážať sa bude nielen do Európy, ale aj do Ázie či Ameriky.

To je výhoda celej investície pre našu ekonomiku, pretože zákazníci s peniazmi, ktorí kupujú prémiové autá ako je Jaguar Land Rover, zabezpečia stabilný dopyt. To, že budú z celého sveta, eliminuje vplyv slabších chvíľ jednotlivých trhov.“

Premiér Robert Fico štvrtú automobilku iba naznačil, Jaguar Land Rover spresnil, že podpísali s vládou memorandum. Akoby teda celá investícia ešte nebola celkom istá, ako to máme vnímať?

„Podpísali zrejme memorandum o porozumení, kde sa dohodli, že idú spoločne pripravovať túto investíciu. Už samotný fakt, že investor dal súhlas na to, aby vláda túto dohodu komunikovala a Jaguar to tiež potvrdil, hovorí, že sa rozhodli pre nás.

To, že to nie je ešte finálna dohoda, je iba poistka automobilky. Briti sú už oboznámení s ponukou vlády (aké dotácie, benefity a akú lokalitu im vláda ponúkla, pozn. red.), očividne s nimi súhlasili a teraz treba už urobiť sériu krokov, aby mohla začať reálne stavať továreň. Memorandum sa podpisuje, aby sa rokovania podarilo ešte stále udržať v diskrétnom režime, čo zatiaľ SARIO a ministerstvu vyšlo, a zároveň, aby sa mohli začať robiť konkrétne opatrenia.“

Napríklad?

„Musia sa vyjasniť podmienky poskytnutia štátnej pomoci, doriešiť vlastnícke vzťahy k pôde, pripraviť jej odovzdanie, vyriešiť stavebné povolenia pre prípadnú infraštruktúru a ďalšie administratívne úkony. Je pravdepodobné, že na potvrdenie si definitívne ‚tľapnú‘ až keď automobilka bude mať všetky konkrétne veci doriešené.

Toto je parketa Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií (SARIO, pozn. red.), ktorá najmä rokovala s investorom dosiaľ a to v dobrom utajení, mesta Nitra a vyjednávačov z ministerstva hospodárstva. Sekundovať im môžu ľudia z ministerstva práce, možno aj z ministerstva školstva, ktorí môžu doplniť ponuku benefitov pre investora.“

Keď to zvonku ešte vyzerá tak, že príchod Jaguaru ešte nie je úplne istý, môže to automobilka využiť, aby tlačila na zvýšenie dotácií a benefitov?

„Skôr nie, pretože je pravdepodobné, že na základných črtách investičnej pomoci sa už dohodli a aj preto si Jaguar vybral Slovensko. A ten pocit neistoty, že ešte si to môžu rozmyslieť, netreba preceňovať. Jednoducho, keď už Jaguar oficiálne potvrdil, že chce stavať továreň pri Nitre, tak ten záujem je veľmi veľmi vážny, v podstate sú rozhodnutí. Obdobie do podpísania finálnych dokumentov je iba poistka, keby sa niečo extrémne pokazilo. Ale nemyslím si, že teraz sa ešte bude rokovať o obsahu ponuky, skôr o tom, ako našu ponuku, ktorú očividne prijali, budeme realizovať.“

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež:Fico uplatil Jaguar, odkazujú sklamaní Poliaci

Pri investícii za 1,4 miliardy eur im môžeme dať pomoc za asi 400 miliónov eur, ministerstvo hospodárstva teraz zmenilo pravidlá tak, aby to nemuseli byť iba daňové prázdniny, ale aj priame dotácie. Ako teda môže vyzerať balíček dotácii a benefitov, ktorý dáme Jaguaru?

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 662
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 657
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 577
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 173
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 665
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 348
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 183
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 106
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 710
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 695

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čo sa to stalo s časom? Náramkové hodinky miznú z rúk

Bol to vynález desaťročia. Nebyť náramkových hodiniek, niektoré strategické bitky by možno dopadli inak. Dnes prehrávajú samotné náramkové hodinky.

KOMENTÁRE

Mala byť ombudsmanka aj na pochode za rodinu?

Bubon, koláž Krista a zástava, celý výjav pripomínal akúsi civilnú procesiu.

Neprehliadnite tiež

Taliani pestujú rajčiny, Poliaci čerešne. Kde rastie najviac ovocia a zeleniny v Únii?

Slovensko prispieva len zanedbateľným množstvom ovocia a zeleniny do celkovej európskej produkcie.

Cena pôdy v Česku prudko rastie, analytici sa boja investičnej bubliny

Vysoký dopyt, ktorý tlačil ceny hore bol vyvolaný aj európskymi dotáciami, ktoré dávali poľnohospodárom väčšie možnosti.

Putin, Merkelová, Macron. Pozrite sa, koľko zarábajú svetové politické špičky

Singapurský premiér zarába ročne 1,4 milióna eur a je najlepšie plateným štátnym zamestnancom na svete.

Americkému akciovému trhu sa nedarilo, klesli aj burzy v Európe

Akciový trh USA poškodili zlé správy o hospodárení firiem, európske akciové trhy oslabili v dôsledku teroristických útokov.