BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v prvom polroku 2015 dosiahli zisk 21,98 mil. eur. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka je to o takmer 53 %, resp. o 7,61 mil. eur viac. Ako v utorok informoval štátny prevádzkovateľ železničnej infraštruktúry, v prvej polovici tohto roku mal výnosy 231,79 mil. eur, čo znamená medziročne nárast o 5,31 mil. eur.
Náklady vo výške 209,81 mil. eur boli nižšie o 2,3 mil. eur. "ŽSR k polroku 2015 zamestnávali 13 964 ľudí. Vývoj v oblasti zamestnanosti je stabilný, ŽSR neplánujú hromadné prepúšťanie ani zásadné zmeny," uviedla hovorkyňa podniku Martina Pavliková. V tomto roku plánujú železnice dosiahnuť vyrovnané hospodárenie.
Peniaze majú aj za prístup k infraštruktúre
ŽSR mali v rámci výnosov za polrok príjmy z poplatku dopravcov za prístup k železničnej infraštruktúre v objeme 39,13 mil. eur. Oproti prvému polroku vlaňajška je to o 3,97 mil. eur viac. "Tieto skutočnosti odzrkadľujú nárast dopravných výkonov, predovšetkým pre odberateľov Železničná spoločnosť Slovensko a.s. (osobná doprava) a Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (nákladná doprava), ale aj ostatných dopravcov," priblížila Pavliková.
Železnice vynaložili na osobné náklady v uvedenom období 101,49 mil. eur, teda medziročne o 3 tis. eur menej. "Nečerpanie nákladov má len prechodný charakter a realizácia pozastavených akcií je plánovaná v druhom polroku 2015, kedy príde k výraznému zintenzívneniu prác v oblasti údržby železničnej infraštruktúry, a tým aj čerpaniu nákladov. Uvedené je spojené s procesom obstarávania materiálovo-technologického zabezpečenia," dodala Pavliková.
Dopravné výkony na železniciach v prvom polroku predstavovali 24,43 mil. vlakových kilometrov, čo je medziročne o 7 % viac. Medziročný rast výkonov v osobnej doprave odráža zvýšenie objednávky ministerstva dopravy na výkony vo verejnom záujme. Súvisí to so zavedením bezplatnej prepravy žiakov, študentov a dôchodcov od 17. novembra 2014, ako aj nárastom výkonov súkromného dopravcu RegioJet po zavedení IC vlakov na trase Bratislava - Košice od 14. decembra 2014.
Môžu za to stimuly
"Trend rastu v nákladnej doprave je spôsobený stimulačnými opatreniami v zmysle uznesenia vlády z roku 2013, čím prichádza k prechodu tovarových tokov na územie SR," uviedla Pavliková. S plnením dopravných výkonov súvisí aj zvýšenie tržieb podniku z predaja trakčnej elektrickej energie o 3,15 mil. eur.
Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 a v Obchodnom registri SR sú zapísané od 31. decembra 1993 ako nástupca štátneho podniku. Na základe transformácie a reštrukturalizácie sa od 1. januára 2002 od ŽSR oddelila osobná a nákladná doprava. ŽSR majú základné imanie 800,17 mil. eur, spravujú a prevádzkujú železničnú infraštruktúru, vrátane 3 600 kilometrov tratí a staníc.