Železnice SR za polrok zvýšili zisk na 22 miliónov eur

Nárast zisku predstavuje takmer 53 percent.

Ilustračná foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v prvom polroku 2015 dosiahli zisk 21,98 mil. eur. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka je to o takmer 53 %, resp. o 7,61 mil. eur viac. Ako v utorok informoval štátny prevádzkovateľ železničnej infraštruktúry, v prvej polovici tohto roku mal výnosy 231,79 mil. eur, čo znamená medziročne nárast o 5,31 mil. eur.

Náklady vo výške 209,81 mil. eur boli nižšie o 2,3 mil. eur. "ŽSR k polroku 2015 zamestnávali 13 964 ľudí. Vývoj v oblasti zamestnanosti je stabilný, ŽSR neplánujú hromadné prepúšťanie ani zásadné zmeny," uviedla hovorkyňa podniku Martina Pavliková. V tomto roku plánujú železnice dosiahnuť vyrovnané hospodárenie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Peniaze majú aj za prístup k infraštruktúre

ŽSR mali v rámci výnosov za polrok príjmy z poplatku dopravcov za prístup k železničnej infraštruktúre v objeme 39,13 mil. eur. Oproti prvému polroku vlaňajška je to o 3,97 mil. eur viac. "Tieto skutočnosti odzrkadľujú nárast dopravných výkonov, predovšetkým pre odberateľov Železničná spoločnosť Slovensko a.s. (osobná doprava) a Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (nákladná doprava), ale aj ostatných dopravcov," priblížila Pavliková.

Železnice vynaložili na osobné náklady v uvedenom období 101,49 mil. eur, teda medziročne o 3 tis. eur menej. "Nečerpanie nákladov má len prechodný charakter a realizácia pozastavených akcií je plánovaná v druhom polroku 2015, kedy príde k výraznému zintenzívneniu prác v oblasti údržby železničnej infraštruktúry, a tým aj čerpaniu nákladov. Uvedené je spojené s procesom obstarávania materiálovo-technologického zabezpečenia," dodala Pavliková.

Dopravné výkony na železniciach v prvom polroku predstavovali 24,43 mil. vlakových kilometrov, čo je medziročne o 7 % viac. Medziročný rast výkonov v osobnej doprave odráža zvýšenie objednávky ministerstva dopravy na výkony vo verejnom záujme. Súvisí to so zavedením bezplatnej prepravy žiakov, študentov a dôchodcov od 17. novembra 2014, ako aj nárastom výkonov súkromného dopravcu RegioJet po zavedení IC vlakov na trase Bratislava - Košice od 14. decembra 2014.

Môžu za to stimuly

"Trend rastu v nákladnej doprave je spôsobený stimulačnými opatreniami v zmysle uznesenia vlády z roku 2013, čím prichádza k prechodu tovarových tokov na územie SR," uviedla Pavliková. S plnením dopravných výkonov súvisí aj zvýšenie tržieb podniku z predaja trakčnej elektrickej energie o 3,15 mil. eur.

Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 a v Obchodnom registri SR sú zapísané od 31. decembra 1993 ako nástupca štátneho podniku. Na základe transformácie a reštrukturalizácie sa od 1. januára 2002 od ŽSR oddelila osobná a nákladná doprava. ŽSR majú základné imanie 800,17 mil. eur, spravujú a prevádzkujú železničnú infraštruktúru, vrátane 3 600 kilometrov tratí a staníc.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 19 846
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 041
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 11 718
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 787
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 430
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 989
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 603
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 605
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 499
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 226

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kto bude udeľovať Ficove štátne vyznamenania

Nové štátne ceny chce udeľovať vláda.

Stĺpček Jakuba Fila

Vatry zvrchovanosti, Svätopluk. Prečo nie august 1968?

Že si komunisti nevšimli november ´89, sa stalo smutnosmiešnou glosou ich sveta.

KULTÚRA

Vraždu Kuciaka nemali chuť spracúvať. Ukázalo sa, že je čas

Joj chystá tretie pokračovanie seriálu Za sklom.

Neprehliadnite tiež

Kauzou Dieselgate je postihnutá ešte pätina vozidiel Volkswagen

Spoločnos splnila sľúbený akčný plán, to však bolo všetko.

Doprava na Mlynských nivách sa komplikuje

Prestavba prináša zmeny. Vodiči sa musia vyzbrojiť trpezlivosťou.

Šefčovič dohodol rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom o tranzite plynu

Treba oddeliť staré problémy od nových, bude sa rokovať o novej zmluve.

Britská Banka Lloyds bude mať po brexite v Európe tri pobočky

Predpokladalo sa, že banka bude svoje kontinentálne podnikanie riadiť iba z Berlina.

Ukrajina a Rusko rokujú o tranzite plynu do EÚ po roku 2020

Tranzit ruského plynu cez Ukrajinu do EÚ znamená pre Kyjev príjmy.