SME

Automobilka Jaguar Land Rover príde na Slovensko

Britská automobilka Jaguar Land Rover potvrdila, že chce postaviť nový závod pri Nitre.

V novom závode automobilky Jaguar Land Rover na Slovensku by malo nájsť prácu asi päťtisíc ľudí.V novom závode automobilky Jaguar Land Rover na Slovensku by malo nájsť prácu asi päťtisíc ľudí. (Zdroj: Archív SME/JLR)

BRATISLAVA. Britská automobilka Jaguar Land Rover postaví svoj nový závod na Slovensku. Informoval o tom The Financial Times na svojom webe, odvolal sa na dva zdroje.

Na Slovensku by mal preinvestovať asi jednu miliardu britských libier (1,4 miliardy eur), vyrábať tu chce asi 300-tisíc vozidiel ročne.

Vláda podpísala významný dokument

((anketa))

O príchode nového investora v utorok dopoludnia mimoriadne rokovala vláda.

„Podpísali sme významný dokument s britskou spoločnosťou Jaguar Land Rover, je to strategický krok k získaniu významnej investície,“ vyhlásil po rokovaní premiér Robert Fico (Smer-SD).

Tento dokument podľa Fica robí zo Slovenska lokalitu, ktorú Briti preferujú pre výstavbu nového závodu.

Brífing premiéra Fica po mimoriadnom rokovaní vlády o novej automobilke trval menej ako päť minút. Oznámil na ňom iba podpis „významného dokumentu“ s Jaguar Land Rover.

Novinári nemohli klásť otázky, akékoľvek ďalšie podrobnosti teda nie sú známe.

Kvalifikovaná pracovná sila aj dodávatelia

Britská automobilka cez tlačovú správu potvrdila, že má záujem postaviť novú fabriku na Slovensku a to pri Nitre.

S vládou podpísala dohodu, na základe ktorej bude automobilka ďalej analyzovať túto lokalitu a rokovať s ministrami o dotáciách, ktorými výstavbu nového závodu podporíme.

Definitívne uzatvorenie dohody sa očakáva ešte tento rok.

Podľa prepočtov denníka SME by mohla nová automobilka získať investičnú pomoc za asi 400 miliónov eur.

Automobilka potvrdila, že na Slovensku chce vyrábať asi 300-tisíc vozidiel ročne a prvé by mohli z výrobných liniek vyjsť v roku 2018.

Podľa dostupných informácií plánuje automobilka zamestnať približne päťtisíc ľudí.

Jaguar Land Rover, ktorý patrí do skupiny Tata Motors, sa pre Slovensko rozhodol preto, že tu má dobré zázemie.

V novej fabrike chce totiž vyrábať luxusné autá s hliníkovou karosériou, takéto karosérie sa už vyrábajú v bratislavskom Volkswagene. Je tu teda kvalifikovaná pracovná sila aj dodávatelia.

strtgckprk110815nr2276141_res.jpg

Park o rozlohe až 732,93 hektára sa bude nachádzať v katastri mestských častí Zobor, Dražovce, Mlynárce a obcí Čakajovce, Zbehy a Lužianky. FOTO: TASR

Príchod víta aj Zväz automobilového priemyslu

Príchod novej automobilky na Slovensko víta aj výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR Jaroslav Holeček. Investícia podľa neho pomôže ďalšiemu rozvoju automobilového priemyslu v krajine.

Pri predpokladanej kapacite závodu 300-tisíc vozidiel by mohla podľa Holečka stúpnuť produkcia áut v krajine takmer o tretinu. Upozornil však, že ešte dôležitejšia je podpora a rozvoj subdodávateľov, ktoré nová automobilka prinesie.

Nemenej významný je podľa neho aj vplyv na zamestnanosť. Automobilový priemysel dnes na Slovensku zamestnáva priamo okolo 70.000 ľudí prostredníctvom troch výrobcov a množstva subdodávateľov, nepriamo však dáva prácu viac ako 200.000 Slovákom. Holeček odhaduje, že tento počet môže príchodom Land Roveru vzrásť približne o 20 percent.

Ponúkli sme viac ako Poliaci

Poľsko, ktoré v súboji o plánovanú výstavbu závodu prehralo so Slovenskom, nechcelo zvýšiť ponúkanú štátnu podporu na úroveň, ktorú automobilke ponúkla Bratislava. Uviedlo to poľské ministerstvo hospodárstva. Informovala o tom agentúra Reuters.

Podľa poľskej strany je to výsledok príliš vysokej štátnej podpory, ktorú slovenská strana ponúkla. "Dali sme našim partnerom dobrú ponuku, ktorá zároveň nebola pre náš štátny rozpočet príliš nákladná," uviedlo ministerstvo.

"V záverečnej fáze rokovaní však Slováci prišli s ponukou veľmi vysokej priamej štátnej podpory. Takúto úroveň podpory sme nemohli akceptovať, pretože by to znamenalo, že zisky a náklady by sa medzi obe strany nedelili rovnakým dielom," dodalo poľské ministerstvo hospodárstva.

Príchod automobiliek na Slovensko

2. marec 1991 - Volkswagen Slovakia
Vláda SR, Bratislavské automobilové závody (BAZ), a. s., a koncern Volkswagen podpísali 12. marca 1991 základnú dohodu o podnikateľskom zámere a vytvorení novej spoločnosti. V januári 1999 došlo k zmene právnej formy spoločnosti VW Bratislava spol. s r. o. na VW Slovakia, a. s.

15. január 2003 - PSA Peugeot Citroën Slovakia
Uskutočnilo sa podpísanie investičných dohôd. Záujem SR o získanie investície francúzskej automobilky PSA Peugeot Citroën sa 8. januára 2003 premietol do schválenia vládneho návrhu zmluvy o investičnej spolupráci medzi touto spoločnosťou, SR a mestom Trnava.

18. marec 2004 – Kia Motors Slovakia
Vtedajší premiér SR Mikuláš Dzurinda a prezident spoločnosti Hyundai Kia Automotive Group Chung Mong Koo podpísali v Bratislave Memorandum o porozumení, ktoré zabezpečilo realizáciu podpísaných investičných zmlúv Slovenska so spoločnosťami KIA Motors Corporation a Hyundai Motor.

tasr

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 580
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 551
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 049
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 825
  5. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 10 592
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 591
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 087
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 155
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 974
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 675
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 488
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 8 781
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 394
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 393
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 908
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 829
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 974
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 675
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 488
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 8 781
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 394
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 393
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 908
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 829
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu