Automobilka Jaguar Land Rover príde na Slovensko

Britská automobilka Jaguar Land Rover potvrdila, že chce postaviť nový závod pri Nitre.

V novom závode automobilky Jaguar Land Rover na Slovensku by malo nájsť prácu asi päťtisíc ľudí.(Zdroj: Archív SME/JLR)

BRATISLAVA. Britská automobilka Jaguar Land Rover postaví svoj nový závod na Slovensku. Informoval o tom The Financial Times na svojom webe, odvolal sa na dva zdroje.

Na Slovensku by mal preinvestovať asi jednu miliardu britských libier (1,4 miliardy eur), vyrábať tu chce asi 300-tisíc vozidiel ročne.

Vláda podpísala významný dokument

((anketa))

O príchode nového investora v utorok dopoludnia mimoriadne rokovala vláda.

„Podpísali sme významný dokument s britskou spoločnosťou Jaguar Land Rover, je to strategický krok k získaniu významnej investície,“ vyhlásil po rokovaní premiér Robert Fico (Smer-SD).

Tento dokument podľa Fica robí zo Slovenska lokalitu, ktorú Briti preferujú pre výstavbu nového závodu.

Brífing premiéra Fica po mimoriadnom rokovaní vlády o novej automobilke trval menej ako päť minút. Oznámil na ňom iba podpis „významného dokumentu“ s Jaguar Land Rover.

Novinári nemohli klásť otázky, akékoľvek ďalšie podrobnosti teda nie sú známe.

Kvalifikovaná pracovná sila aj dodávatelia

Britská automobilka cez tlačovú správu potvrdila, že má záujem postaviť novú fabriku na Slovensku a to pri Nitre.

S vládou podpísala dohodu, na základe ktorej bude automobilka ďalej analyzovať túto lokalitu a rokovať s ministrami o dotáciách, ktorými výstavbu nového závodu podporíme.

Definitívne uzatvorenie dohody sa očakáva ešte tento rok.

Podľa prepočtov denníka SME by mohla nová automobilka získať investičnú pomoc za asi 400 miliónov eur.

Automobilka potvrdila, že na Slovensku chce vyrábať asi 300-tisíc vozidiel ročne a prvé by mohli z výrobných liniek vyjsť v roku 2018.

Podľa dostupných informácií plánuje automobilka zamestnať približne päťtisíc ľudí.

Jaguar Land Rover, ktorý patrí do skupiny Tata Motors, sa pre Slovensko rozhodol preto, že tu má dobré zázemie.

V novej fabrike chce totiž vyrábať luxusné autá s hliníkovou karosériou, takéto karosérie sa už vyrábajú v bratislavskom Volkswagene. Je tu teda kvalifikovaná pracovná sila aj dodávatelia.

strtgckprk110815nr2276141_res.jpg

Park o rozlohe až 732,93 hektára sa bude nachádzať v katastri mestských častí Zobor, Dražovce, Mlynárce a obcí Čakajovce, Zbehy a Lužianky. FOTO: TASR

Príchod víta aj Zväz automobilového priemyslu

Príchod novej automobilky na Slovensko víta aj výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR Jaroslav Holeček. Investícia podľa neho pomôže ďalšiemu rozvoju automobilového priemyslu v krajine.

Pri predpokladanej kapacite závodu 300-tisíc vozidiel by mohla podľa Holečka stúpnuť produkcia áut v krajine takmer o tretinu. Upozornil však, že ešte dôležitejšia je podpora a rozvoj subdodávateľov, ktoré nová automobilka prinesie.

Nemenej významný je podľa neho aj vplyv na zamestnanosť. Automobilový priemysel dnes na Slovensku zamestnáva priamo okolo 70.000 ľudí prostredníctvom troch výrobcov a množstva subdodávateľov, nepriamo však dáva prácu viac ako 200.000 Slovákom. Holeček odhaduje, že tento počet môže príchodom Land Roveru vzrásť približne o 20 percent.

Ponúkli sme viac ako Poliaci

Poľsko, ktoré v súboji o plánovanú výstavbu závodu prehralo so Slovenskom, nechcelo zvýšiť ponúkanú štátnu podporu na úroveň, ktorú automobilke ponúkla Bratislava. Uviedlo to poľské ministerstvo hospodárstva. Informovala o tom agentúra Reuters.

Podľa poľskej strany je to výsledok príliš vysokej štátnej podpory, ktorú slovenská strana ponúkla. "Dali sme našim partnerom dobrú ponuku, ktorá zároveň nebola pre náš štátny rozpočet príliš nákladná," uviedlo ministerstvo.

"V záverečnej fáze rokovaní však Slováci prišli s ponukou veľmi vysokej priamej štátnej podpory. Takúto úroveň podpory sme nemohli akceptovať, pretože by to znamenalo, že zisky a náklady by sa medzi obe strany nedelili rovnakým dielom," dodalo poľské ministerstvo hospodárstva.

Príchod automobiliek na Slovensko

2. marec 1991 - Volkswagen Slovakia
Vláda SR, Bratislavské automobilové závody (BAZ), a. s., a koncern Volkswagen podpísali 12. marca 1991 základnú dohodu o podnikateľskom zámere a vytvorení novej spoločnosti. V januári 1999 došlo k zmene právnej formy spoločnosti VW Bratislava spol. s r. o. na VW Slovakia, a. s.

15. január 2003 - PSA Peugeot Citroën Slovakia
Uskutočnilo sa podpísanie investičných dohôd. Záujem SR o získanie investície francúzskej automobilky PSA Peugeot Citroën sa 8. januára 2003 premietol do schválenia vládneho návrhu zmluvy o investičnej spolupráci medzi touto spoločnosťou, SR a mestom Trnava.

18. marec 2004 – Kia Motors Slovakia
Vtedajší premiér SR Mikuláš Dzurinda a prezident spoločnosti Hyundai Kia Automotive Group Chung Mong Koo podpísali v Bratislave Memorandum o porozumení, ktoré zabezpečilo realizáciu podpísaných investičných zmlúv Slovenska so spoločnosťami KIA Motors Corporation a Hyundai Motor.

tasr

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 634
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 734
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 094
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 056
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 182
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 625
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 624
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 444
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 434
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 048

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: Termíny sú šibeničné, zmluvu na migy budeme musieť predĺžiť

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.