Štátne Cargo vlani hospodárilo so stratou 5,5 miliónov eur

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia v minulom roku dosiahla výnosy 296,22 miliónov eur a náklady 292,44 miliónov eur.

Ilustračná snímka.(Zdroj: SME/Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) v minulom roku hospodárila so stratou 5,492 mil. eur. Rok predtým ešte dosiahla zisk 262 tis. eur.

Ako vyplýva z výročnej správy štátneho nákladného vlakového dopravcu za rok 2014, výnosy vo výške 296,22 mil. eur medziročne klesli o 19,75 % a náklady v objeme 292,44 mil. eur boli nižšie o 18,2 %. Prevádzkový zisk predstavoval 3,78 mil. eur a klesol o 67,8 %. Strata z finančných operácií za 9,23 mil. eur sa zmiernila o 18,9 %.

Spoločnosť vlani prepravila vyše 36 mil. ton tovarov pri medziročnom poklese o 291 tis. ton. V porovnaní s plánom to znamenalo nárast o takmer 120 tis. ton. Najvyšší podiel na preprave, zhruba dve tretiny, tvorili tradične suroviny a hutnícka produkcia.

Cargo: Zákazníci sa k nám vracajú

Medzinárodná nákladná preprava dosiahla objem 31,77 mil. ton, z toho dovoz 14,81 mil. ton, vývoz 8,28 mil. ton a tranzit 8,68 mil. ton. Na vnútroštátnu prepravu pripadlo 4,25 mil. ton.

"Aj napriek silnej konkurencii tretích dopravcov sme si udržali 80-percentný trhový podiel. Začínajú sa k nám od konkurencie vracať aj naši bývalí zákazníci, čo považujem v liberalizovanom prostredí za stabilizujúci prvok. Evidujeme aj prechod niektorých komodít, napríklad dreva, z ciest späť na železnicu," uviedol generálny riaditeľ ZSSK Cargo Vladimír Ľupták.

Spoločnosť podľa neho vlani znížila svoje záväzky a dodržiavala platobnú disciplínu voči dodávateľom. Minulý rok investovala najmenej od svojho vzniku. "Prioritne sme finančné prostriedky použili do dopravných prostriedkov v rámci revízií vozňov a rušňov," dodal Ľupták.

V ďalších rokoch musí spoločnosť výrazne zvýšiť objem investícií do obnovy rušňov, prekládkových technológií či znižovania ekologických záťaží.

Vedie železná ruda

Z prepravy komodít v minulom roku pripadol najväčší objem na železnú rudu, a to 12,92 mil. ton pri náraste o 329 tis. ton.

Preprava kovov dosiahla 5,45 mil. eur (pokles o 87 tis. ton), uhlia 4,77 mil. ton (menej o 256 tis. ton ), stavebnín 3,02 mil. ton (o 7 tis. ton viac), dreva 2,58 mil. ton (nárast o 244 tis. ton), chemických produktov 2,26 mil. ton (o 78 tis. ton viac) a ropných výrobkov 1,92 mil. ton (pokles o 311 tis. ton).

Na intermodálnu, teda kombinovanú prepravu, pripadlo 1,86 mil. ton (o 154 tis. ton menej). Nešpecifikovaná preprava predstavovala 874 tis. ton (zníženie o 169 tis. ton) a preprava potravín 360 tis. ton (o 29 tis. ton viac).

Spoločnosť ZSSK Cargo mala ku koncu vlaňajška 6 103 zamestnancov a ich počet medziročne klesol o 229, resp. o 3,6 %. Priemerná mzda zamestnancov vlani dosiahla 858,40 eura a oproti roku 2013 vzrástla o takmer 5 %.

Majetok firmy mal koncom roku 2014 hodnotu 551,24 mil. eur, medziročne o 106,62 mil. eur menej. Vlastné imanie vo výške 114,14 mil. eur sa znížilo o 5,49 mil. eur a krylo majetok na 20,7 %.

Záväzky firmy v objeme 437,1 mil. eur klesli o 101,13 mil. eur a na majetku mali podiel 79,3 %. Pohľadávky tvorili 43,38 mil. eur a znížili sa o 74,57 mil. eur.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. vznikla začiatkom roka 2005 a je jednou z troch nástupníckych spoločností pôvodne jednotných železníc. Zabezpečuje nákladnú železničnú dopravu, má základné imanie 401,646 mil. eur. Akcionárom spoločnosti je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 391
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 092
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 565
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 219
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 844
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 455
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 188
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 501
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 700
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 561

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop