Štátne Cargo vlani hospodárilo so stratou 5,5 miliónov eur

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia v minulom roku dosiahla výnosy 296,22 miliónov eur a náklady 292,44 miliónov eur.

Ilustračná snímka.(Zdroj: SME/Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) v minulom roku hospodárila so stratou 5,492 mil. eur. Rok predtým ešte dosiahla zisk 262 tis. eur.

Ako vyplýva z výročnej správy štátneho nákladného vlakového dopravcu za rok 2014, výnosy vo výške 296,22 mil. eur medziročne klesli o 19,75 % a náklady v objeme 292,44 mil. eur boli nižšie o 18,2 %. Prevádzkový zisk predstavoval 3,78 mil. eur a klesol o 67,8 %. Strata z finančných operácií za 9,23 mil. eur sa zmiernila o 18,9 %.

Spoločnosť vlani prepravila vyše 36 mil. ton tovarov pri medziročnom poklese o 291 tis. ton. V porovnaní s plánom to znamenalo nárast o takmer 120 tis. ton. Najvyšší podiel na preprave, zhruba dve tretiny, tvorili tradične suroviny a hutnícka produkcia.

Cargo: Zákazníci sa k nám vracajú

Medzinárodná nákladná preprava dosiahla objem 31,77 mil. ton, z toho dovoz 14,81 mil. ton, vývoz 8,28 mil. ton a tranzit 8,68 mil. ton. Na vnútroštátnu prepravu pripadlo 4,25 mil. ton.

"Aj napriek silnej konkurencii tretích dopravcov sme si udržali 80-percentný trhový podiel. Začínajú sa k nám od konkurencie vracať aj naši bývalí zákazníci, čo považujem v liberalizovanom prostredí za stabilizujúci prvok. Evidujeme aj prechod niektorých komodít, napríklad dreva, z ciest späť na železnicu," uviedol generálny riaditeľ ZSSK Cargo Vladimír Ľupták.

Spoločnosť podľa neho vlani znížila svoje záväzky a dodržiavala platobnú disciplínu voči dodávateľom. Minulý rok investovala najmenej od svojho vzniku. "Prioritne sme finančné prostriedky použili do dopravných prostriedkov v rámci revízií vozňov a rušňov," dodal Ľupták.

V ďalších rokoch musí spoločnosť výrazne zvýšiť objem investícií do obnovy rušňov, prekládkových technológií či znižovania ekologických záťaží.

Vedie železná ruda

Z prepravy komodít v minulom roku pripadol najväčší objem na železnú rudu, a to 12,92 mil. ton pri náraste o 329 tis. ton.

Preprava kovov dosiahla 5,45 mil. eur (pokles o 87 tis. ton), uhlia 4,77 mil. ton (menej o 256 tis. ton ), stavebnín 3,02 mil. ton (o 7 tis. ton viac), dreva 2,58 mil. ton (nárast o 244 tis. ton), chemických produktov 2,26 mil. ton (o 78 tis. ton viac) a ropných výrobkov 1,92 mil. ton (pokles o 311 tis. ton).

Na intermodálnu, teda kombinovanú prepravu, pripadlo 1,86 mil. ton (o 154 tis. ton menej). Nešpecifikovaná preprava predstavovala 874 tis. ton (zníženie o 169 tis. ton) a preprava potravín 360 tis. ton (o 29 tis. ton viac).

Spoločnosť ZSSK Cargo mala ku koncu vlaňajška 6 103 zamestnancov a ich počet medziročne klesol o 229, resp. o 3,6 %. Priemerná mzda zamestnancov vlani dosiahla 858,40 eura a oproti roku 2013 vzrástla o takmer 5 %.

Majetok firmy mal koncom roku 2014 hodnotu 551,24 mil. eur, medziročne o 106,62 mil. eur menej. Vlastné imanie vo výške 114,14 mil. eur sa znížilo o 5,49 mil. eur a krylo majetok na 20,7 %.

Záväzky firmy v objeme 437,1 mil. eur klesli o 101,13 mil. eur a na majetku mali podiel 79,3 %. Pohľadávky tvorili 43,38 mil. eur a znížili sa o 74,57 mil. eur.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. vznikla začiatkom roka 2005 a je jednou z troch nástupníckych spoločností pôvodne jednotných železníc. Zabezpečuje nákladnú železničnú dopravu, má základné imanie 401,646 mil. eur. Akcionárom spoločnosti je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 509
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 061
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 430
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 940
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 540
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 534
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 492
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 340
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 297
  10. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 195

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke.

SVET

Stala sa nehoda? Treba natáčať

Prácu záchranárov komplikujú ľudia, ktorí sa chcú pochváliť zábermi.

Neprehliadnite tiež

Viete, čo o vás píšu úverové registre a kedy je to zlé? (prehľad)

Banky aj nebankovky si pred odklepnutím úveru preverujú človeka v rôznych registroch.

Opäť sa začína hovoriť o potiahnutí Transsibírskej magistrály až do Viedne

Na predĺženie širokorozchodnej trate z Košíc do viedenského regiónu je najvhodnejší čas, myslí si spolkový minister pre infraštruktúru.

Švajčiarsko zakázalo nové registrácie áut Porsche Cayenne s naftovým motorom

Autá, ktoré už registrované sú, môžu po švajčiarskych cestách naďalej jazdiť.

Bolívar stráca na hodnote, Venezuela sa rúti do bankrotu

Šéf venezuelskej Úverovej banky predpokladá, že sa krajina dostane do kritického obdobia v októbri a v novembri.