Štátne Cargo vlani hospodárilo so stratou 5,5 miliónov eur

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia v minulom roku dosiahla výnosy 296,22 miliónov eur a náklady 292,44 miliónov eur.

Ilustračná snímka.(Zdroj: SME/Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) v minulom roku hospodárila so stratou 5,492 mil. eur. Rok predtým ešte dosiahla zisk 262 tis. eur.

Ako vyplýva z výročnej správy štátneho nákladného vlakového dopravcu za rok 2014, výnosy vo výške 296,22 mil. eur medziročne klesli o 19,75 % a náklady v objeme 292,44 mil. eur boli nižšie o 18,2 %. Prevádzkový zisk predstavoval 3,78 mil. eur a klesol o 67,8 %. Strata z finančných operácií za 9,23 mil. eur sa zmiernila o 18,9 %.

Spoločnosť vlani prepravila vyše 36 mil. ton tovarov pri medziročnom poklese o 291 tis. ton. V porovnaní s plánom to znamenalo nárast o takmer 120 tis. ton. Najvyšší podiel na preprave, zhruba dve tretiny, tvorili tradične suroviny a hutnícka produkcia.

Cargo: Zákazníci sa k nám vracajú

Medzinárodná nákladná preprava dosiahla objem 31,77 mil. ton, z toho dovoz 14,81 mil. ton, vývoz 8,28 mil. ton a tranzit 8,68 mil. ton. Na vnútroštátnu prepravu pripadlo 4,25 mil. ton.

"Aj napriek silnej konkurencii tretích dopravcov sme si udržali 80-percentný trhový podiel. Začínajú sa k nám od konkurencie vracať aj naši bývalí zákazníci, čo považujem v liberalizovanom prostredí za stabilizujúci prvok. Evidujeme aj prechod niektorých komodít, napríklad dreva, z ciest späť na železnicu," uviedol generálny riaditeľ ZSSK Cargo Vladimír Ľupták.

Spoločnosť podľa neho vlani znížila svoje záväzky a dodržiavala platobnú disciplínu voči dodávateľom. Minulý rok investovala najmenej od svojho vzniku. "Prioritne sme finančné prostriedky použili do dopravných prostriedkov v rámci revízií vozňov a rušňov," dodal Ľupták.

V ďalších rokoch musí spoločnosť výrazne zvýšiť objem investícií do obnovy rušňov, prekládkových technológií či znižovania ekologických záťaží.

Vedie železná ruda

Z prepravy komodít v minulom roku pripadol najväčší objem na železnú rudu, a to 12,92 mil. ton pri náraste o 329 tis. ton.

Preprava kovov dosiahla 5,45 mil. eur (pokles o 87 tis. ton), uhlia 4,77 mil. ton (menej o 256 tis. ton ), stavebnín 3,02 mil. ton (o 7 tis. ton viac), dreva 2,58 mil. ton (nárast o 244 tis. ton), chemických produktov 2,26 mil. ton (o 78 tis. ton viac) a ropných výrobkov 1,92 mil. ton (pokles o 311 tis. ton).

Na intermodálnu, teda kombinovanú prepravu, pripadlo 1,86 mil. ton (o 154 tis. ton menej). Nešpecifikovaná preprava predstavovala 874 tis. ton (zníženie o 169 tis. ton) a preprava potravín 360 tis. ton (o 29 tis. ton viac).

Spoločnosť ZSSK Cargo mala ku koncu vlaňajška 6 103 zamestnancov a ich počet medziročne klesol o 229, resp. o 3,6 %. Priemerná mzda zamestnancov vlani dosiahla 858,40 eura a oproti roku 2013 vzrástla o takmer 5 %.

Majetok firmy mal koncom roku 2014 hodnotu 551,24 mil. eur, medziročne o 106,62 mil. eur menej. Vlastné imanie vo výške 114,14 mil. eur sa znížilo o 5,49 mil. eur a krylo majetok na 20,7 %.

Záväzky firmy v objeme 437,1 mil. eur klesli o 101,13 mil. eur a na majetku mali podiel 79,3 %. Pohľadávky tvorili 43,38 mil. eur a znížili sa o 74,57 mil. eur.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. vznikla začiatkom roka 2005 a je jednou z troch nástupníckych spoločností pôvodne jednotných železníc. Zabezpečuje nákladnú železničnú dopravu, má základné imanie 401,646 mil. eur. Akcionárom spoločnosti je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  2. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  3. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  4. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  7. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  8. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  9. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  2. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  3. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  4. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  5. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  6. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  7. Hovoriaci systém priblíži zrakovo znevýhodneným expozíciu múzea
  8. Slovensko spieva koledy
  9. Workshop Inštitútu Ronalda Coasa na EU v Bratislave
  10. Stavbárska olympiáda 2018/19 vás očakáva
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 56 773
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 15 760
  3. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 13 199
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 952
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 8 684
  6. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 777
  7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 4 944
  8. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 4 767
  9. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 4 221
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 3 960

Téma: Doprava


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Majiteľ Slotovej vily robí pre Siekela

Siekel býva v byte Nosáľa, ktorý mu predtým sám predal.

Dobré ráno

Dobré ráno: Slovensko príde o 100 miliónov eur, prečo sa tak stalo

Ministerstvo školstva čelí obvineniu.

DOMOV

Kočnerovi navrhnú sprísniť väzbu, vraj ovplyvňuje vyšetrovanie

Utajený svedok predložil dôkazy proti Kočnerovi.

Neprehliadnite tiež

Pellegrini: Z Bruselu zrejme dostaneme menej peňazí

Komisia navrhuje, aby sa eurofondy viazali na dodržiavanie zásad právneho štátu.

Trump nechce, aby Fed zvyšoval úrokové sadzby. Opäť vytiahol Obamu

Trump sa už viackrát pokúšal ovplyvniť rozhodovanie Fedu.

Podcast Za volantom

Za volantom: Čo kúpiť pod stromček pre motoristu

Internet ponúka neobmedzené možnosti na výber.

Hessel: Sme inovatívna firma, eurofondy sme mali získať

PATRIK HESSEL chcel založiť výskumné centrum na juhu Slovenska. Jeho firma sa prihlásila do výzvy na priemyselné vedecko-výskumné centrá, ale neuspela.

SaS napadne osobitný odvod na Ústavnom súde

Zákon o osobitnom odvode pre obchodné reťazce podľa SaS devastuje hospodársku súťaž.