ROZHOVOR

Šéf RegioJetu: Vyjednávanie je hra. Buď štát ustúpi, alebo odídeme

Je to nefér, myslí si majiteľ RegioJetu RADIM JANČURA (43) o bezplatných vlakoch pre študentov a dôchodcov.

Majiteľ RegioJetu Radim Jančura.(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

Od 17. novembra minulého roku, keď štát zaviedol bezplatné cestovanie vlakmi pre študentov a dôchodcov, súkromný český RegioJet protestuje. Je to nefér, myslí si RADIM JANČURA (43), majiteľ RegioJetu.

V poslednom období hovoríte dve veci. Na jednej strane hrozíte odchodom z linky Bratislava – Košice, na druhej strane od platnosti nového cestovného poriadku, teda od polovice decembra, plánujete na tejto trati pridávať vlaky. Namiesto troch súprav ich má jazdiť až šesť. Nie je v tom rozpor?

„Nie. Hovorím stále to isté. To, že sú počas prvého roka prevádzky nejaké straty, je normálne. Musím však vedieť, že v nasledujúcich rokoch sa to zmení. Na Slovensku je však takáto zmena veľmi ťažká. V nasledujúcich dňoch sa však predsa len majú začať rokovania s ministerstvom dopravy o poskytnutí kompenzácií za bezplatne cestujúcich, takzvaných zadarmistov.“

((anketa))

Prečo si myslíte, že máte nárok na kompenzácie? Veď trh na trati Bratislava – Košice je spravodlivý – ani RegioJet, ani štátne IC vlaky ich nedostávajú.

„Nie je. Súťažné právo hovorí o relevantnom trhu. Doň patria aj rýchliky, ktorým štát poskytuje kompenzácie za cestovné pre zadarmistov.“

Existuje však trh s dotovanou dopravou. Tú platí zo svojich peňazí štát. Ten si povedal, že v tejto časti, ktorú platí, bude poskytovať sociálne zľavy. Na tú, ktorú neplatí, zľavy neposkytuje.

„Ide o zložitejšiu otázku. Štát si nemôže povedať, čo chce dotovať a čo nie. Má právo urobiť objednávku verejnej služby tam, kde je jasné, že nikto iný by to za rovnakých podmienok robiť nemohol.

Ak by si štát overil, že medzi Bratislavou a Košicami nikto nie je ochotný jazdiť bez dotácií, má právo linku objednať a dotovať ju. V tomto konkrétnom prípade však treba rozlišovať prevádzkové dotácie a kompenzácie zľav pre zadarmistov. Myslím, že prevádzková dotácia by sa priblížila k nule.

Druhou vecou sú sociálne balíčky. Ak sa pre ne štát rozhodne, musí to urobiť nediskriminačne.“

V štátnych IC vlakoch však sociálne dotácie nie sú. Rovnako nie sú ani vo vašich vlakoch. Nejde teda o diskrimináciu.

„Štátne železnice doteraz dotáciu nepotrebovali. Bol jeden trh, v ktorom si rozdelili cestujúcich. Išlo o IC vlaky pre bohatších a obyčajné rýchliky pre ostatných. Neprekážalo im, že štát tieto vlaky nedotoval. Vo chvíli, keď už existuje trh a štát sa rozhodne poskytovať sociálne zľavy, nemôže tieto zľavy poskytnúť len jednému dopravcovi – tomu svojmu.“

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 451
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 978
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 14 914
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 258
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 972
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 7 013
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 418
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 083
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 383
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 216

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Žili v slávnej vile, no nikdy sa do nej nevrátili

Filmár David Cysař pátra po histórii svojich blízkych, ktorých za vojny obrali o unikátnu vilu. Stavbu od Adolfa Loosa otvoril verejnosti.

PRIMÁR

Od štyridsatky po sedemdesiatku. Ako sa mení sexualita?

Kvalita závisí od psychiky milencov.

Neprehliadnite tiež

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.