ROZHOVOR

Šéf RegioJetu: Vyjednávanie je hra. Buď štát ustúpi, alebo odídeme

Je to nefér, myslí si majiteľ RegioJetu RADIM JANČURA (43) o bezplatných vlakoch pre študentov a dôchodcov.

Majiteľ RegioJetu Radim Jančura.(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

Od 17. novembra minulého roku, keď štát zaviedol bezplatné cestovanie vlakmi pre študentov a dôchodcov, súkromný český RegioJet protestuje. Je to nefér, myslí si RADIM JANČURA (43), majiteľ RegioJetu.

V poslednom období hovoríte dve veci. Na jednej strane hrozíte odchodom z linky Bratislava – Košice, na druhej strane od platnosti nového cestovného poriadku, teda od polovice decembra, plánujete na tejto trati pridávať vlaky. Namiesto troch súprav ich má jazdiť až šesť. Nie je v tom rozpor?

„Nie. Hovorím stále to isté. To, že sú počas prvého roka prevádzky nejaké straty, je normálne. Musím však vedieť, že v nasledujúcich rokoch sa to zmení. Na Slovensku je však takáto zmena veľmi ťažká. V nasledujúcich dňoch sa však predsa len majú začať rokovania s ministerstvom dopravy o poskytnutí kompenzácií za bezplatne cestujúcich, takzvaných zadarmistov.“

((anketa))

Prečo si myslíte, že máte nárok na kompenzácie? Veď trh na trati Bratislava – Košice je spravodlivý – ani RegioJet, ani štátne IC vlaky ich nedostávajú.

„Nie je. Súťažné právo hovorí o relevantnom trhu. Doň patria aj rýchliky, ktorým štát poskytuje kompenzácie za cestovné pre zadarmistov.“

Existuje však trh s dotovanou dopravou. Tú platí zo svojich peňazí štát. Ten si povedal, že v tejto časti, ktorú platí, bude poskytovať sociálne zľavy. Na tú, ktorú neplatí, zľavy neposkytuje.

„Ide o zložitejšiu otázku. Štát si nemôže povedať, čo chce dotovať a čo nie. Má právo urobiť objednávku verejnej služby tam, kde je jasné, že nikto iný by to za rovnakých podmienok robiť nemohol.

Ak by si štát overil, že medzi Bratislavou a Košicami nikto nie je ochotný jazdiť bez dotácií, má právo linku objednať a dotovať ju. V tomto konkrétnom prípade však treba rozlišovať prevádzkové dotácie a kompenzácie zľav pre zadarmistov. Myslím, že prevádzková dotácia by sa priblížila k nule.

Druhou vecou sú sociálne balíčky. Ak sa pre ne štát rozhodne, musí to urobiť nediskriminačne.“

V štátnych IC vlakoch však sociálne dotácie nie sú. Rovnako nie sú ani vo vašich vlakoch. Nejde teda o diskrimináciu.

„Štátne železnice doteraz dotáciu nepotrebovali. Bol jeden trh, v ktorom si rozdelili cestujúcich. Išlo o IC vlaky pre bohatších a obyčajné rýchliky pre ostatných. Neprekážalo im, že štát tieto vlaky nedotoval. Vo chvíli, keď už existuje trh a štát sa rozhodne poskytovať sociálne zľavy, nemôže tieto zľavy poskytnúť len jednému dopravcovi – tomu svojmu.“

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 470
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 762
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 074
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 061
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 170
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 645
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 632
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 432
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 428
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 053

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.