ROZHOVOR

Šéf RegioJetu: Vyjednávanie je hra. Buď štát ustúpi, alebo odídeme

Je to nefér, myslí si majiteľ RegioJetu RADIM JANČURA (43) o bezplatných vlakoch pre študentov a dôchodcov.

Majiteľ RegioJetu Radim Jančura.(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

Od 17. novembra minulého roku, keď štát zaviedol bezplatné cestovanie vlakmi pre študentov a dôchodcov, súkromný český RegioJet protestuje. Je to nefér, myslí si RADIM JANČURA (43), majiteľ RegioJetu.

V poslednom období hovoríte dve veci. Na jednej strane hrozíte odchodom z linky Bratislava – Košice, na druhej strane od platnosti nového cestovného poriadku, teda od polovice decembra, plánujete na tejto trati pridávať vlaky. Namiesto troch súprav ich má jazdiť až šesť. Nie je v tom rozpor?

„Nie. Hovorím stále to isté. To, že sú počas prvého roka prevádzky nejaké straty, je normálne. Musím však vedieť, že v nasledujúcich rokoch sa to zmení. Na Slovensku je však takáto zmena veľmi ťažká. V nasledujúcich dňoch sa však predsa len majú začať rokovania s ministerstvom dopravy o poskytnutí kompenzácií za bezplatne cestujúcich, takzvaných zadarmistov.“

((anketa))

Prečo si myslíte, že máte nárok na kompenzácie? Veď trh na trati Bratislava – Košice je spravodlivý – ani RegioJet, ani štátne IC vlaky ich nedostávajú.

„Nie je. Súťažné právo hovorí o relevantnom trhu. Doň patria aj rýchliky, ktorým štát poskytuje kompenzácie za cestovné pre zadarmistov.“

Existuje však trh s dotovanou dopravou. Tú platí zo svojich peňazí štát. Ten si povedal, že v tejto časti, ktorú platí, bude poskytovať sociálne zľavy. Na tú, ktorú neplatí, zľavy neposkytuje.

„Ide o zložitejšiu otázku. Štát si nemôže povedať, čo chce dotovať a čo nie. Má právo urobiť objednávku verejnej služby tam, kde je jasné, že nikto iný by to za rovnakých podmienok robiť nemohol.

Ak by si štát overil, že medzi Bratislavou a Košicami nikto nie je ochotný jazdiť bez dotácií, má právo linku objednať a dotovať ju. V tomto konkrétnom prípade však treba rozlišovať prevádzkové dotácie a kompenzácie zľav pre zadarmistov. Myslím, že prevádzková dotácia by sa priblížila k nule.

Druhou vecou sú sociálne balíčky. Ak sa pre ne štát rozhodne, musí to urobiť nediskriminačne.“

V štátnych IC vlakoch však sociálne dotácie nie sú. Rovnako nie sú ani vo vašich vlakoch. Nejde teda o diskrimináciu.

„Štátne železnice doteraz dotáciu nepotrebovali. Bol jeden trh, v ktorom si rozdelili cestujúcich. Išlo o IC vlaky pre bohatších a obyčajné rýchliky pre ostatných. Neprekážalo im, že štát tieto vlaky nedotoval. Vo chvíli, keď už existuje trh a štát sa rozhodne poskytovať sociálne zľavy, nemôže tieto zľavy poskytnúť len jednému dopravcovi – tomu svojmu.“

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 128
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 857
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 172
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 417
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 703
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 503
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 185
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 725
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 433
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 679

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét. Tri z nich môžu mať oceány z tekutej vody.

KOMENTÁRE

Každý astronóm a tvorca nových liekov im pripomína, aké sú nuly

Namiesto cesty ľudstva na Mars, rozprávajú blázni o malom človeku.

KULTÚRA

Rozdali Brit Awards: Najlepší britský album nahral Bowie

Pozrite si zoznam všetkých víťazov cien najlepšej britskej hudby.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop