Čína zrejme rozhodne, kto vyhrá súboj o najväčšiu automobilku sveta

Čína nevyčerpala možnosti rastu svojho automobilového trhu, na tisíc obyvateľov tam pripadá len 60 osobných áut, kým v priemyselných štátoch je to až 500.

WOLFSBURG. Rozdiely v počte vyrobených vozidiel medzi Toyotou, Volkswagenom (VW) a General Motors (GM) sa v tomto roku výrazne znižujú. Zatiaľ vedie v súťaži o kráľovskú korunu automobilového sektora sveta Toyota, ale pokles prírastku predaja osobných áut v Číne môže poradie zmeniť. Informuje o tom DPA.

V Nemecku sa darí Volkswagenu. Z každých desiatich vozidiel predaných v krajine v 1. polroku mali 4 na prednej maske emblém VW alebo niektorej z početných dcér koncernu.

Inak sa vyvíjala situácia na Ďalekom východe. Ich tamojší ťažný kôň, Čína, robí Nemcom starosti. Mimoriadna závislosť od dlhodobo prudko rastúceho trhu viedla k zámeru, že sa VW chce stať do roku 2018 v sektore svetovou jednotkou. Na cieľovej rovinke by ho vývoj na čínskom trhu mohol však pribrzdiť.

Pozícia VW vo svetovom súboji sa oslabuje o to silnejšie, o čo viac sa v Číne znižuje medziročný prírastok predaja automobilov. Ak sa totiž odhliadne od čínskeho trhu, v ostatnom zahraničí zaostáva v súťaži za americkým GM a japonskou Toyotou.

Zatiaľ svoje možnosti nevyčerpala

Ani v Číne však VW nerastú stromy do neba. Nemecký koncern v prvom polroku tohto roku predal o 4 % menej vozidiel než v rovnakom období vlaňajška. Pritom VW na čínskom trhu umiestňuje tretinu svojej celkovej ročnej produkcie osobných áut.

V júni celkový predaj osobných áut klesol medziročne po prvýkrát po dlhých rokoch. Znalec sektora Stefan Bratzel poznamenal: "Otázka znie, či pokles predaja je len krátkou epizódou, alebo či potrvá dlhšie". Čína sa totiž nachádza v prechodnom období od búrlivého rastu hrubého domáceho produktu (HDP) k jeho miernejšiemu vzostupu.

Dalo sa predpokladať, poznamenal Peter Fuss z poradenskej spoločnosti EY (Ernst & Yong), že krajina nebude vytrvalo rásť medziročne dvojciferným tempom.

Čína nevyčerpala možnosti rastu svojho automobilového trhu. Fuss pripomenul, že tam pripadá na 1000 obyvateľov len 60 osobných áut, kým v priemyselných štátoch až 500.

Člen správnej rady VW so zodpovednosťou pre Čínu Jochem Heizmann hovorí o "novej normálnosti". Nič však nemení na zámere Wolfsburčanov, ktorí majú v Číne už takmer 20 závodov a plánujú pridať k nim ďalšie. Heizmann dodal: "Mohli by sme predať viac áut, keby sme mali viac kapacít".

Po Číne a USA majú najväčšie trhy s osobnými autami Európa a Japonsko. Vlani dosiahol GM na domácej pôde, v Spojených štátoch, podiel na automobilovom trhu 30 %, Toyota doma 23 % a VW v západnej Európe 30 %. Ich podiel na domácom trhu bol teda približne rovnaký.

Situáciu môžu zmeniť elektromobily

Ináč sa vyvíjala situácia tria na trhoch konkurencie. Podiel VW v Spojených štátoch dosiahol len 6 % a v Japonsku len 1 %. Toyota sa v USA vyšplhala na pekných 23 % a v západnej Európe bol jej podiel 5 %. Podiel GM na našom kontinente je 9-%, ale v Japonsku sa jeho autá takmer vôbec nepredávajú.

Zápas o prvenstvo v sektore môžu ovplyvniť aj iné faktory. Politické vzťahy medzi Pekingom a Tokiom nie sú najlepšie, čo sa môže vypomstiť Toyote na odbyte jej vozidiel v Číne.

Situáciu medzi konkurentmi môžu zásadne zmeniť autá s elektrickým pohonom. V Číne, kde výfukové plyny vo veľkomestách zaťažujú životné prostredie, môžu mať elektroautá oveľa väčšiu budúcnosť než v USA či západnej Európe.

"V Číne sa môže veľmi rýchlosť dospieť do bodu, v ktorom vláda prehodí výhybku a nariadi, že sa na cesty budú dostávať len autá s nulovou emisiou," uviedol Fuss.

Podstatným faktorom môže byť aj to, že Číňania nie sú "patriotmi" určitej automobilky. Stúpa aj význam služieb, údržby a opráv vozidiel. A teraz sa rýchlo rozmáha aj predaj automobilov prostredníctvom Internetu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 16 548
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 10 362
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 425
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 348
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 787
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 512
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 908
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 675
  9. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50% 1 477
  10. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 475

Téma: Nemecko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autá Volkswagen

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Veľkolepý nástup, výslnie a pád. Prečo veľké strany neprežijú svojich lídrov

Výmena lídra nie je kľúčom k dlhšej životnosti strany. Funguje len pri menších stranách, v Smere by mohla znamenať rýchly zánik.

KOMENTÁRE

Smer bez Fica nemá logiku

Životnosť strán ako Smer sa odvíja od popularity zakladateľa.

Neprehliadnite tiež

Opäť žltý lístok. Prečo niektoré zásielky pošta nedoručí domov

Ľudia sa často mylne domnievajú, že aj pri objednaní menšieho tovaru ide o balík.

Plzeňskú Škodu Transportation kúpi najbohatší Čech Kellner

Investičná skupina PPF za stopercentný podiel podľa odhadov zaplatí viac ako desať miliárd korún.

Danko povedal, ako bude fungovať 13. a 14. plat

Je dôležité, aby ľudia dostávali systémové odmeny, povedal predseda parlamentu a SNS.

V Poľsku si už v nedeľu nenakúpite. Ale až od roku 2020

Poslanci dolnej komory poľského parlamentu v piatok schválili návrh zákona, ktorý počíta s úplným zákazom nedeľných nákupov.

Talianska energetická firma Eni bude hľadať plyn pri Cypre

Generálny riaditeľ Eni Claudio Descalzi uviedol, že firma má o región strategický záujem.