SME

Čína zrejme rozhodne, kto vyhrá súboj o najväčšiu automobilku sveta

Čína nevyčerpala možnosti rastu svojho automobilového trhu, na tisíc obyvateľov tam pripadá len 60 osobných áut, kým v priemyselných štátoch je to až 500.

WOLFSBURG. Rozdiely v počte vyrobených vozidiel medzi Toyotou, Volkswagenom (VW) a General Motors (GM) sa v tomto roku výrazne znižujú. Zatiaľ vedie v súťaži o kráľovskú korunu automobilového sektora sveta Toyota, ale pokles prírastku predaja osobných áut v Číne môže poradie zmeniť. Informuje o tom DPA.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V Nemecku sa darí Volkswagenu. Z každých desiatich vozidiel predaných v krajine v 1. polroku mali 4 na prednej maske emblém VW alebo niektorej z početných dcér koncernu.

Inak sa vyvíjala situácia na Ďalekom východe. Ich tamojší ťažný kôň, Čína, robí Nemcom starosti. Mimoriadna závislosť od dlhodobo prudko rastúceho trhu viedla k zámeru, že sa VW chce stať do roku 2018 v sektore svetovou jednotkou. Na cieľovej rovinke by ho vývoj na čínskom trhu mohol však pribrzdiť.

SkryťVypnúť reklamu

Pozícia VW vo svetovom súboji sa oslabuje o to silnejšie, o čo viac sa v Číne znižuje medziročný prírastok predaja automobilov. Ak sa totiž odhliadne od čínskeho trhu, v ostatnom zahraničí zaostáva v súťaži za americkým GM a japonskou Toyotou.

Zatiaľ svoje možnosti nevyčerpala

Ani v Číne však VW nerastú stromy do neba. Nemecký koncern v prvom polroku tohto roku predal o 4 % menej vozidiel než v rovnakom období vlaňajška. Pritom VW na čínskom trhu umiestňuje tretinu svojej celkovej ročnej produkcie osobných áut.

V júni celkový predaj osobných áut klesol medziročne po prvýkrát po dlhých rokoch. Znalec sektora Stefan Bratzel poznamenal: "Otázka znie, či pokles predaja je len krátkou epizódou, alebo či potrvá dlhšie". Čína sa totiž nachádza v prechodnom období od búrlivého rastu hrubého domáceho produktu (HDP) k jeho miernejšiemu vzostupu.

SkryťVypnúť reklamu

Dalo sa predpokladať, poznamenal Peter Fuss z poradenskej spoločnosti EY (Ernst & Yong), že krajina nebude vytrvalo rásť medziročne dvojciferným tempom.

Čína nevyčerpala možnosti rastu svojho automobilového trhu. Fuss pripomenul, že tam pripadá na 1000 obyvateľov len 60 osobných áut, kým v priemyselných štátoch až 500.

Člen správnej rady VW so zodpovednosťou pre Čínu Jochem Heizmann hovorí o "novej normálnosti". Nič však nemení na zámere Wolfsburčanov, ktorí majú v Číne už takmer 20 závodov a plánujú pridať k nim ďalšie. Heizmann dodal: "Mohli by sme predať viac áut, keby sme mali viac kapacít".

Po Číne a USA majú najväčšie trhy s osobnými autami Európa a Japonsko. Vlani dosiahol GM na domácej pôde, v Spojených štátoch, podiel na automobilovom trhu 30 %, Toyota doma 23 % a VW v západnej Európe 30 %. Ich podiel na domácom trhu bol teda približne rovnaký.

SkryťVypnúť reklamu

Situáciu môžu zmeniť elektromobily

Ináč sa vyvíjala situácia tria na trhoch konkurencie. Podiel VW v Spojených štátoch dosiahol len 6 % a v Japonsku len 1 %. Toyota sa v USA vyšplhala na pekných 23 % a v západnej Európe bol jej podiel 5 %. Podiel GM na našom kontinente je 9-%, ale v Japonsku sa jeho autá takmer vôbec nepredávajú.

Zápas o prvenstvo v sektore môžu ovplyvniť aj iné faktory. Politické vzťahy medzi Pekingom a Tokiom nie sú najlepšie, čo sa môže vypomstiť Toyote na odbyte jej vozidiel v Číne.

Situáciu medzi konkurentmi môžu zásadne zmeniť autá s elektrickým pohonom. V Číne, kde výfukové plyny vo veľkomestách zaťažujú životné prostredie, môžu mať elektroautá oveľa väčšiu budúcnosť než v USA či západnej Európe.

"V Číne sa môže veľmi rýchlosť dospieť do bodu, v ktorom vláda prehodí výhybku a nariadi, že sa na cesty budú dostávať len autá s nulovou emisiou," uviedol Fuss.

SkryťVypnúť reklamu

Podstatným faktorom môže byť aj to, že Číňania nie sú "patriotmi" určitej automobilky. Stúpa aj význam služieb, údržby a opráv vozidiel. A teraz sa rýchlo rozmáha aj predaj automobilov prostredníctvom Internetu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 20 157
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 873
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 947
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 402
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 401
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 924
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 558
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 289
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 655
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 453
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 035
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 332
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 289
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 655
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 453
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 035
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 332
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu