Slovensko v produkcii áut rastie najrýchlejšie v regióne

Výrobcovia áut sú silne závislí od exportu.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Slovensko je v náraste výroby áut od začiatku krízy doteraz na špičke v regióne strednej a východnej Európy.

Kým v roku 2008 sa v SR vyrobilo vyše 575 tisíc osobných a úžitkových áut, v roku 2014 až 993 tisíc áut. Ide o nárast o 72 percent, čo sa nepodarilo žiadnej ďalšej krajine. Vyplýva to z aktuálnej analýzy spoločnosti Coface.

V regióne strednej a východnej Európy sa vlani vyrobilo 3,6 milióna automobilov, čo tvorí pätinu produkcie Európskej únie a štyri percentá z celosvetovej výroby.

Najúspešnejšie aj Slovensko

Automobilový sektor je silným ťahúňom stredo a východoeurópskych ekonomík. Krajiny boli schopné pritiahnuť významný objem priamych zahraničných investícií, výsledkom čoho je dvojnásobný nárast automobilovej produkcie v regióne za ostatných 10 rokov, uviedol ekonóm spoločnosti Grzegorz Sielewicz.

Najúspešnejšie sú v tomto smere Slovensko, Česko a Rumunsko, kde sa výroba takmer strojnásobila alebo dokonca zvýšila štvornásobne.

Slovensko a Česko zároveň patria medzi 20 najväčších výrobcov vozidiel na svete. Tieto dve krajiny spolu vyrobia až dve tretiny celkovej produkcie áut regiónu strednej a východnej Európy, zdôraznil Sielewicz.

Naopak, Maďarsko, Poľsko a Slovinsko sa vo výrobe stále nedostali na predkrízovú úroveň. Poľsko dokonca vlani vyrobilo menej než polovicu vozidiel vyprodukovaných v Česku. Najviac sa podľa analýzy do rozšírenia kapacít investovalo v Česku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku.

Dominancia západoeurópskych značiek

V šiestich krajinách regiónu je spolu 33 závodov na produkciu automobilov.

Región dokázal prilákať priame zahraničné investície predovšetkým pre atraktívne náklady na pracovnú silu, geografickú polohu, vzdelanú pracovnú silu a zlepšujúce sa podnikateľské prostredie, vysvetlil ekonóm.

Dominujú západoeurópske značky, najmä nemecké, francúzske a talianske, ako aj ázijskí výrobcovia. Väčšinu výroby tvoria osobné autá.

Automobilová výroba je v regióne silným ťahúňom ekonomiky.

Ako vyplýva z analýzy, dáva prácu 850 tisíc ľuďom. Zároveň sa významne podieľa na raste ekonomiky. Najvýraznejším príkladom je Slovensko, kde sa automobilový sektor podieľa na celkovej hodnote výroby až 32 percent. Hneď za ním nasleduje Česko s 22 percent. Obe krajiny vedú aj v podiele na celkovej výrobe, a to 12,6 percenta a 9,1 percenta.

Závislosť od exportu

Sielewicz však upozornil, že výrobcovia sú silne závislí od exportu. Do krajín únie smeruje z regiónu až 85 percenta exportu vozidiel. Vývoz Slovenska spolu s Rumunskom je významný aj mimo EÚ. SR exportuje mimo krajín únie až 26 percenta z exportu cestných vozidiel, pričom 4 percentá smerujú na americký trh a 7 percent do Číny.

Hoci Rusko je pre región a hlavne Slovensko silný exportný trh, geopolitický vývoj, recesia v krajine, oslabenie meny a vysoká inflácia znížili dopyt po autách. Slovensko malo v roku 2013 z regiónu najvyšší podiel exportu áut do Ruska, až 7 percent, vlani však už tento objem klesol o 21 percent.

Prognózy sú podľa ekonóma optimistické. Vďaka pozitívnemu vývoju ekonomiky spotreba domácností rastie, dokonca aj firmy začínajú vo väčšom obmieňať svoj vozidlový park. Súčasný vývoj ukazuje, že eurozóna ako hlavný vývozný trh sa odrazila od dna a má lepšie vyhliadky na zvýšenie dopytu, uzavrel.

Našim automobilkám sa darí

Z troch automobilových výrobcov, ktorí pôsobia na Slovensku, len automobilka KIA Motors Slovakia ako jediná zaznamenala za rok 2014 medziročný nárast tržieb. Jej tržby sa medziročne zvýšili o 3,14 percenta na 4,587 miliardy eur. Vyplýva to z analýzy spoločnosti FinStat.

Najväčšia automobilka na Slovensku, Volkswagen Slovakia zaznamenala vlani v medziročnom porovnaní pokles tržieb o 5,41 % na 6,171 miliardy eur. Trnavská PCA Slovakia zaznamenala pokles tržieb o 3,91 percenta na 2,091 miliardy eur.

Aj napriek poklesu tržieb dokázali Volkswagen a PSA Peugeot hospodáriť v roku 2014 so ziskom. Volkswagen vykázal za rok 2014 zisk po zdanení vo výške 124,25 milióna eur a Peugeot 29,63 milióna eur. KIA vykázala spomedzi všetkých troch automobiliek najvyšší čistý zisk, a to 282,42 milióna eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 208
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 595
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 532
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 154
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 764
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 495
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 932
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 922
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 978
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 774

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slovensko ako Švajčiarsko, hotová diaľnica. Politici sľubujú, voliči im veria čoraz menej

Denník SME pred troma mesiacmi spustil projekt Sluby.sme.sk, kde odhaľuje nesplnené sľuby politikov.

KOMENTÁRE

Politici sú tiež len zamestnanci

Sľuby politikov nemôžu mať hodnotu nevkusných predvolebných nálepiek

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister povedal, že kritériá boli známe v 2015. Schválené boli o rok neskôr.

Neprehliadnite tiež

Vo Volkswagene začínajú opäť vyjednávať, teraz u špeditérov

Moderné odbory idú vyjednávať vyššie platy aj pre pracovníkov administratívy a špeditérov.

Šéf Applu vraj sľúbil Trumpovi, že postaví v USA tri veľké továrne

Výstavba troch výrobných závodov by bola pre Apple nevídaným rozhodnutím. Firma teraz vlastní len jednu továreň.

Lacnejšie dovolenky a letenky. Česi si užívajú silnú korunu

Lacnejšie sú pre Čechov predovšetkým zájazdy od zahraničných cestovných kancelárií.

Kečup z českého Lidla obsahoval o polovicu menej paradajok, než mal

S privátnou značkou kečupu mal minulý týždeň problém aj Kaufland.