Slovensko v produkcii áut rastie najrýchlejšie v regióne

Výrobcovia áut sú silne závislí od exportu.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Slovensko je v náraste výroby áut od začiatku krízy doteraz na špičke v regióne strednej a východnej Európy.

Kým v roku 2008 sa v SR vyrobilo vyše 575 tisíc osobných a úžitkových áut, v roku 2014 až 993 tisíc áut. Ide o nárast o 72 percent, čo sa nepodarilo žiadnej ďalšej krajine. Vyplýva to z aktuálnej analýzy spoločnosti Coface.

V regióne strednej a východnej Európy sa vlani vyrobilo 3,6 milióna automobilov, čo tvorí pätinu produkcie Európskej únie a štyri percentá z celosvetovej výroby.

Najúspešnejšie aj Slovensko

Automobilový sektor je silným ťahúňom stredo a východoeurópskych ekonomík. Krajiny boli schopné pritiahnuť významný objem priamych zahraničných investícií, výsledkom čoho je dvojnásobný nárast automobilovej produkcie v regióne za ostatných 10 rokov, uviedol ekonóm spoločnosti Grzegorz Sielewicz.

Najúspešnejšie sú v tomto smere Slovensko, Česko a Rumunsko, kde sa výroba takmer strojnásobila alebo dokonca zvýšila štvornásobne.

Slovensko a Česko zároveň patria medzi 20 najväčších výrobcov vozidiel na svete. Tieto dve krajiny spolu vyrobia až dve tretiny celkovej produkcie áut regiónu strednej a východnej Európy, zdôraznil Sielewicz.

Naopak, Maďarsko, Poľsko a Slovinsko sa vo výrobe stále nedostali na predkrízovú úroveň. Poľsko dokonca vlani vyrobilo menej než polovicu vozidiel vyprodukovaných v Česku. Najviac sa podľa analýzy do rozšírenia kapacít investovalo v Česku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku.

Dominancia západoeurópskych značiek

V šiestich krajinách regiónu je spolu 33 závodov na produkciu automobilov.

Región dokázal prilákať priame zahraničné investície predovšetkým pre atraktívne náklady na pracovnú silu, geografickú polohu, vzdelanú pracovnú silu a zlepšujúce sa podnikateľské prostredie, vysvetlil ekonóm.

Dominujú západoeurópske značky, najmä nemecké, francúzske a talianske, ako aj ázijskí výrobcovia. Väčšinu výroby tvoria osobné autá.

Automobilová výroba je v regióne silným ťahúňom ekonomiky.

Ako vyplýva z analýzy, dáva prácu 850 tisíc ľuďom. Zároveň sa významne podieľa na raste ekonomiky. Najvýraznejším príkladom je Slovensko, kde sa automobilový sektor podieľa na celkovej hodnote výroby až 32 percent. Hneď za ním nasleduje Česko s 22 percent. Obe krajiny vedú aj v podiele na celkovej výrobe, a to 12,6 percenta a 9,1 percenta.

Závislosť od exportu

Sielewicz však upozornil, že výrobcovia sú silne závislí od exportu. Do krajín únie smeruje z regiónu až 85 percenta exportu vozidiel. Vývoz Slovenska spolu s Rumunskom je významný aj mimo EÚ. SR exportuje mimo krajín únie až 26 percenta z exportu cestných vozidiel, pričom 4 percentá smerujú na americký trh a 7 percent do Číny.

Hoci Rusko je pre región a hlavne Slovensko silný exportný trh, geopolitický vývoj, recesia v krajine, oslabenie meny a vysoká inflácia znížili dopyt po autách. Slovensko malo v roku 2013 z regiónu najvyšší podiel exportu áut do Ruska, až 7 percent, vlani však už tento objem klesol o 21 percent.

Prognózy sú podľa ekonóma optimistické. Vďaka pozitívnemu vývoju ekonomiky spotreba domácností rastie, dokonca aj firmy začínajú vo väčšom obmieňať svoj vozidlový park. Súčasný vývoj ukazuje, že eurozóna ako hlavný vývozný trh sa odrazila od dna a má lepšie vyhliadky na zvýšenie dopytu, uzavrel.

Našim automobilkám sa darí

Z troch automobilových výrobcov, ktorí pôsobia na Slovensku, len automobilka KIA Motors Slovakia ako jediná zaznamenala za rok 2014 medziročný nárast tržieb. Jej tržby sa medziročne zvýšili o 3,14 percenta na 4,587 miliardy eur. Vyplýva to z analýzy spoločnosti FinStat.

Najväčšia automobilka na Slovensku, Volkswagen Slovakia zaznamenala vlani v medziročnom porovnaní pokles tržieb o 5,41 % na 6,171 miliardy eur. Trnavská PCA Slovakia zaznamenala pokles tržieb o 3,91 percenta na 2,091 miliardy eur.

Aj napriek poklesu tržieb dokázali Volkswagen a PSA Peugeot hospodáriť v roku 2014 so ziskom. Volkswagen vykázal za rok 2014 zisk po zdanení vo výške 124,25 milióna eur a Peugeot 29,63 milióna eur. KIA vykázala spomedzi všetkých troch automobiliek najvyšší čistý zisk, a to 282,42 milióna eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 9 510
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 641
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 122
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 011
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 428
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 272
  7. Kam do tepla v januári? 2 278
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 002
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 887
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 149

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan sa nestane celkovým víťazom Tour Down Under, piatu etapu vyhral Porte

Slovenský cyklista ostal lídrom bodovacej súťaže.

SVET

Verejný nepriateľ Soros. Ako Orbán decimuje kritikov

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov aj médiá.

KOMENTÁRE

Maďari sa už inak ako smiechom brániť nevedia

Antiorbánovský front sa ocitol v situácii, keď vysvetľovanie stratilo význam.

Neprehliadnite tiež

Ani advokáti sa nezhodnú, či je poplatok za sobáš diskriminačný

Ak je s cirkevným sobášom viac práce, poplatok je opodstatnený, treba to však preskúmať.

Syn daroval Zmajkovičovej dom, v majetkovom priznaní chýba

Jaroslav Zmajkovič získal priestranú nehnuteľnosť v roku 2008, keď jeho mama bola už šesť rokov poslankyňou.

Francúzska automobilka PSA Group sa s odborármi dohodla na zrušení 1 300 miest

Päť zo šiestich odborových organizácií, ktoré pôsobia v automobilke, s dohodou súhlasilo.

Žiga po schôdzke ministrov V4: Podporíme zmluvu o voľnom obchode s Austráliou

Slovensko je jedným z najväčších producentov automobilov na svete a Austrália je tiež trh, kam zo Slovenska odchádzajú automobily.

Bitcoin tento rok pokorí hranicu 25-tisíc dolárov, tvrdí analytik Lee

Podľa Leeho predpovede by sa kurz bitcoinu mohol do roku 2022 vyšplhať až na 125-tisíc dolárov.