BRATISLAVA. Nákladná doprava v nedeľu ráno do dedín nepatrí. Tak znie výčitka ministra dopravy Jána Počiatka svojmu kolegovi z vlády, ministrovi vnútra Robertovi Kaliňákovi (obaja Smer).
Kaliňák chce pre kamióny mäkšie pravidlá. V novele zákona o cestnej premávke navrhol, aby nákladná doprava mohla jazdiť cez dediny aj v nedeľu do siedmej hodiny ráno. Dnes môžu cez ne jazdiť len do polnoci zo soboty na nedeľu.
„Žiadame vylúčiť z rozšírenia využívania cestnej siete cesty prvej triedy. Prevažná väčšina prepravných výkonov sa uskutočňuje po týchto cestách, ktoré vedú v prejazdných úsekoch cez obce a kde sa množia sťažnosti na hluk a prach,“ odkázal Kaliňákovi rezort Jána Počiatka.
Málo diaľníc a rýchlostných ciest
- Rezort vnútra navrhuje, aby mohli jazdiť do nedele do 7.00 h.
- Ministerstvo dopravy je proti, aby sa to týkalo prejazdu cez obce.
- Dnes musia kamióny zastaviť v sobotu o polnoci.
Za Počiatkovým nesúhlasom sú viaceré dôvody. Na Slovensku sa ešte nedobudovali diaľnice a rýchlostné cesty a okolo ciest prvej triedy chýbajú ochranné prvky, ktoré by chránili ľudí pred dopravným hlukom. „Ide o kompromis. V boji medzi dopravcami a obcami sa vyšlo v ústrety obciam,“ hodnotí kroky rezortu dopravy šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.
Práve tento krok ako pozitívny hodnotí šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej, ktorý v minulosti radil expremiérke Ivete Radičovej.
Podľa neho veľa ciest prvej triedy pretína mestá a obce, a to hlavne na východnom Slovensku, kde je len minimum komunikácií diaľničného typu.
Jednou z tranzitných obcí sú aj Dvorianky na Zemplíne. Cez ne prechádzajú najmä kamióny do Poľska.
„Je to pozitívne obmedzenie a súhlasím s ním. Je to síce len kvapka v mori, ale podstatná,“ vraví Ján Vitkovič, miestny aktivista z Dvorianok a jeden z mnohých obyvateľov obce, ktorí sa sťažujú, že tranzit kamiónov im dlhodobo spôsobuje zdravotné problémy.
Autodopravcovia chcú jazdiť aj v nedeľu
Združenie autodopravcov Česmad s návrhom ministerstva dopravy nesúhlasí. Ako povedal jeho hovorca Andrej Fekete, cesty prvých tried sú súčasťou dôležitých trás.