SME

Váhostav má na stavbe D1 pri Martine stratu 35 mil. eur

Hlavnou príčinou straty zhotoviteľa na stavbe diaľnice bola podhodnotená vysúťažená cena.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Stavebná spoločnosť Váhostav -SK, a.s. (Váhostav) zaznamenala na stavbe úseku diaľnice D1 Dubná Skala - Turany stratu vo výške 35 mil. eur. Strata nemá vplyv na konečnú sumu za predĺženú výstavbu diaľnice na Turci, ktorá od piatka už slúži motoristom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hlavnou príčinou straty bola podľa spoločnosti podhodnotená vysúťažená cena.

"S tým súvisela snaha získať zákazku aj so zlou cenou, no s vedomím umiestnenia kapacít a zamedzenia prepúšťania zamestnancov. V neposlednom rade sa nenaplnili predpoklady, že vieme v procese výstavby znížiť náklady," informovala agentúru SITA Michaela Kovačik Grendelová, hovorkyňa spoločnosti Druhá strategická, a.s., ktorá kontroluje Váhostav cez Finasist, a.s.

SkryťVypnúť reklamu

Finančné problémy

Váhostav mal následne finančné problémy, neplatil dodávateľom za vykonanú prácu na stavbe a napokon skončil v reštrukturalizácii. Nestihol ani pôvodnú zmluvnú lehotu výstavby diaľnice do konca minulého roka a musel požiadať Národnú diaľničnú spoločnosť, a.s. (NDS) o jej predĺženie.

"Dôvodom na predĺženie termínu v zmysle zmluvy boli zmeny v projekte a zmeny v oblasti geológie. Problémy na stavbe narobila najmä minuloročná májová povodeň, ktorá spôsobila podmytie základových pásov pod oceľovou konštrukciou mosta pri Dubnej Skale. Všetky zmeny bolo potrebné aj projekčne zapracovať," priblížila Kovačik Grendelová.

"Spoločnosť Váhostav v minulom roku priznala aj finančné problémy a musela riešiť odchod niektorých dodávateľov a nahradiť ich vlastnými kapacitami a novými spoločnosťami," dodala.

SkryťVypnúť reklamu

Zmluvná lehota výstavby úseku D1 Dubná Skala - Turany, napriek jeho odovzdaniu do užívania, je predĺžená do 30. septembra. Dôvodom boli spomínané vplyvy nepriaznivého počasia na stavbu vlani na jar.

"Váhostav bol viazaný termínom do konca júna odovzdať diaľnicu investorovi. Všetky práce boli ukončené a dielo bolo odovzdané do tohto termínu," uviedla Kovačik Grendelová. Váhostav podľa nej vykonal všetky zazmluvnené práce na tomto diele.

"Do konca septembra sa už vykonajú len dokončovacie práce súvisiace s výstavbou diaľnice ako prekládka poľných ciest, či spevnenie existujúcej štátnej cesty I/18 cez obec Sučany," vysvetlila hovorkyňa. Zároveň sa zlikvidujú staveniskové cesty a zariadenia stavenísk.

Kohézny fond

Zmluvná cena výstavby D1 Dubná Skala - Turany bola 137,75 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (165,3 mil. eur vrátane dane), čiže 41,15 % z predpokladanej ceny štátnej expertízy. V prepočte na kilometer je to 8,4 mil. eur bez dane.

SkryťVypnúť reklamu

Výstavba úseku je financovaná z Kohézneho fondu Európskej únie v rámci Operačného programu Doprava 2007 - 2013. Nenávratný finančný príspevok je 78 mil. eur, z toho 85 % pokryjú zdroje EÚ. Na úseku je 28 mostov a štyri križovatky.

Súčasťou zmluvnej ceny bez dane bola 10-percentná rezerva na nepredvídateľné náklady vo výške 12,52 mil. eur. Vyčerpalo sa z nej zatiaľ takmer 11 mil. eur, čiže 87,5 %. NDS uzavrela s Váhostavom päť dodatkov k zmluve a schválila 50 pokynov na zmenu.

Prvý úsek D1 Jánovce - Jablonov v dĺžke 9 km pri Levoči plánuje Váhostav odovzdať NDS v septembri.

"Tento diaľničný úsek je prakticky hotový, zostáva najmä dokončiť sanáciu jedného svahu. Strata by mala byť okolo 8 mil. eur," uviedla Kovačik Grendelová. Váhostav spolu s českým partnerom Bögl a Krýsl, k. s. sa zaviazali túto diaľnicu postaviť za 59,94 mil. eur bez dane (71,93 mil. eur vrátane dane) pôvodne do konca roku 2013.

SkryťVypnúť reklamu

Nestihli však ani ďalší termín vlani v lete. Rezerva na nepredvídateľné výdavky bola 5,24 mil. eur bez dane. Po uzavretí piatich dodatkov k zmluve je cena výstavby 63,12 mil. eur bez dane (75,75 mil. eur vrátane dane).

Dôvodom predĺženia výstavby tohto úseku je zabezpečenie stability horninového masívu v oblasti zárubného múru v kilometri 7,6 - 8,6. Dodatočné sanačné práce majú trvať do septembra a stáť 2,5 mil. eur bez dane. Aj na tejto stavbe mal Váhostav problémy s plnením záväzkov voči dodávateľom.

Pri stavbe diaľničného mosta na tomto úseku v novembri 2012 zahynuli štyria robotníci a viacerí boli zranení.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 558
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 430
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 913
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 266
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 102
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 845
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 763
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 085
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 863
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 453
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 366
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 265
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 085
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 863
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 453
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 366
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 265
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu