Váhostav má na stavbe D1 pri Martine stratu 35 mil. eur

Hlavnou príčinou straty zhotoviteľa na stavbe diaľnice bola podhodnotená vysúťažená cena.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Stavebná spoločnosť Váhostav -SK, a.s. (Váhostav) zaznamenala na stavbe úseku diaľnice D1 Dubná Skala - Turany stratu vo výške 35 mil. eur. Strata nemá vplyv na konečnú sumu za predĺženú výstavbu diaľnice na Turci, ktorá od piatka už slúži motoristom.

Hlavnou príčinou straty bola podľa spoločnosti podhodnotená vysúťažená cena.

"S tým súvisela snaha získať zákazku aj so zlou cenou, no s vedomím umiestnenia kapacít a zamedzenia prepúšťania zamestnancov. V neposlednom rade sa nenaplnili predpoklady, že vieme v procese výstavby znížiť náklady," informovala agentúru SITA Michaela Kovačik Grendelová, hovorkyňa spoločnosti Druhá strategická, a.s., ktorá kontroluje Váhostav cez Finasist, a.s.

Finančné problémy

Váhostav mal následne finančné problémy, neplatil dodávateľom za vykonanú prácu na stavbe a napokon skončil v reštrukturalizácii. Nestihol ani pôvodnú zmluvnú lehotu výstavby diaľnice do konca minulého roka a musel požiadať Národnú diaľničnú spoločnosť, a.s. (NDS) o jej predĺženie.

"Dôvodom na predĺženie termínu v zmysle zmluvy boli zmeny v projekte a zmeny v oblasti geológie. Problémy na stavbe narobila najmä minuloročná májová povodeň, ktorá spôsobila podmytie základových pásov pod oceľovou konštrukciou mosta pri Dubnej Skale. Všetky zmeny bolo potrebné aj projekčne zapracovať," priblížila Kovačik Grendelová.

"Spoločnosť Váhostav v minulom roku priznala aj finančné problémy a musela riešiť odchod niektorých dodávateľov a nahradiť ich vlastnými kapacitami a novými spoločnosťami," dodala.

Zmluvná lehota výstavby úseku D1 Dubná Skala - Turany, napriek jeho odovzdaniu do užívania, je predĺžená do 30. septembra. Dôvodom boli spomínané vplyvy nepriaznivého počasia na stavbu vlani na jar.

"Váhostav bol viazaný termínom do konca júna odovzdať diaľnicu investorovi. Všetky práce boli ukončené a dielo bolo odovzdané do tohto termínu," uviedla Kovačik Grendelová. Váhostav podľa nej vykonal všetky zazmluvnené práce na tomto diele.

"Do konca septembra sa už vykonajú len dokončovacie práce súvisiace s výstavbou diaľnice ako prekládka poľných ciest, či spevnenie existujúcej štátnej cesty I/18 cez obec Sučany," vysvetlila hovorkyňa. Zároveň sa zlikvidujú staveniskové cesty a zariadenia stavenísk.

Kohézny fond

Zmluvná cena výstavby D1 Dubná Skala - Turany bola 137,75 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (165,3 mil. eur vrátane dane), čiže 41,15 % z predpokladanej ceny štátnej expertízy. V prepočte na kilometer je to 8,4 mil. eur bez dane.

Výstavba úseku je financovaná z Kohézneho fondu Európskej únie v rámci Operačného programu Doprava 2007 - 2013. Nenávratný finančný príspevok je 78 mil. eur, z toho 85 % pokryjú zdroje EÚ. Na úseku je 28 mostov a štyri križovatky.

Súčasťou zmluvnej ceny bez dane bola 10-percentná rezerva na nepredvídateľné náklady vo výške 12,52 mil. eur. Vyčerpalo sa z nej zatiaľ takmer 11 mil. eur, čiže 87,5 %. NDS uzavrela s Váhostavom päť dodatkov k zmluve a schválila 50 pokynov na zmenu.

Prvý úsek D1 Jánovce - Jablonov v dĺžke 9 km pri Levoči plánuje Váhostav odovzdať NDS v septembri.

"Tento diaľničný úsek je prakticky hotový, zostáva najmä dokončiť sanáciu jedného svahu. Strata by mala byť okolo 8 mil. eur," uviedla Kovačik Grendelová. Váhostav spolu s českým partnerom Bögl a Krýsl, k. s. sa zaviazali túto diaľnicu postaviť za 59,94 mil. eur bez dane (71,93 mil. eur vrátane dane) pôvodne do konca roku 2013.

Nestihli však ani ďalší termín vlani v lete. Rezerva na nepredvídateľné výdavky bola 5,24 mil. eur bez dane. Po uzavretí piatich dodatkov k zmluve je cena výstavby 63,12 mil. eur bez dane (75,75 mil. eur vrátane dane).

Dôvodom predĺženia výstavby tohto úseku je zabezpečenie stability horninového masívu v oblasti zárubného múru v kilometri 7,6 - 8,6. Dodatočné sanačné práce majú trvať do septembra a stáť 2,5 mil. eur bez dane. Aj na tejto stavbe mal Váhostav problémy s plnením záväzkov voči dodávateľom.

Pri stavbe diaľničného mosta na tomto úseku v novembri 2012 zahynuli štyria robotníci a viacerí boli zranení.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  2. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  5. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  8. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  9. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  10. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 629
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 038
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 973
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 102
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 906
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 172
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 002
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 652
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 651
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 565

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner hokejovej reprezentácie a šéf zväzu diskutovali spolu v mimoriadnej relácii TV Markíza.

KOMENTÁRE

Vydrží to ešte Most alebo padne?

Trpezlivosť voličov nemožno skúšať donekonečna.

DOMOV

EU Observer: ruskí špióni verbujú aj Slovákov

Spôsob, akým sa kluby ruských bojových umení rozrastajú po Európe, nie je podľa analytikov prirodzený.

Neprehliadnite tiež

Za žalúdočné problémy na dovolenke možno už čoskoro vysúdite peniaze

Nový typ nemajetkovej ujmy chcú do zákona dostať viacerí právnici a akademici.

Cigaretový gigant našiel spôsob, ako vybabrať s nechutnými obalmi

Spoločnosť Philip Morris začala distribuovať puzdrá na cigarety s logom Marlboro.

Akcionári Prima banky a Sberbank schválili zámer zlúčenia bánk, Sberbank zanikne v lete

Sberbank v posledných rokoch stagnuje, má nedostatočne efektívne vnútorné procesy a nízky počet klientov.

Brazílski baníci našli obrovský smaragd, váži 360 kíl

Na vyslobodenie kameňa vysokého 1,3 metra zo zeme bola potrebná ťažká technika.