SME
Štvrtok, 17. október, 2019 | Meniny má Hedviga

Za 100 dní vlády MDPT začalo zmeny v rôznych oblastiach

BRATISLAVA 22. januára (SITA) - Zámerom vlády SR v rezorte dopravy, pôšt a telekomunikácií je počas nasledujúcich štyroch rokov je zefektívnenie jeho ekonomiky, ako aj eliminácia korupcie. Počas 100 dní pôsobenia vlády od 16. októbra ministerstvo dopravy

prijalo celú škálu zákonov s reštriktívnym charakterom, ako aj iné vyhlášky a právne normy.
Pre Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) rozpočtovala vláda v návrhu štátneho rozpočtu pre tento rok 10,2 mld. Sk. Kabinet však schválil výraznejšie navýšenie výdavkov pre rezort dopravy, a to o 2,6 mld. Sk pre dve železničné spoločnosti, ktoré dostanú z rozpočtu 6,6 mld. Sk.
Od 1. januára vzrástli ceny cestovného v železničnej a autobusovej doprave o 15 %, rovnakou mierou sa znížili zľavy z cestovného. V železničnej doprave sa zvyšovanie cestovného dotklo aj komerčných IC a EC vlakov, ktoré nepodliehajú regulácii.
Ministerstvo v novembri minulého roka odsúhlasilo vklad troch štátnych lietadiel TU 154M do majetku spoločnosti Slovenské aerolínie. Následne tento vklad schválila aj vláda, čím štát získal vo firme viac ako 90-percentný akcionársky podiel.
Vláda tiež schválila zmeny vo vedení Poštového úradu SR. Jeho novým predsedom sa stal Karol Achimský. K. Achimského už do funkcie predsedu Poštového úradu schválila predošlá vláda v auguste minulého roka, podľa rokovacieho poriadku však návrh musel prejsť opätovným prerokovaním.
MDPT by malo do júla predložiť návrh zákona o verejnej doprave. Zákon by mal pre oblasť verejnej osobnej dopravy definovať výkony vo verejnom záujme, základnú dopravnú obslužnosť územia, spôsob financovania a integrovaný dopravný systém. Vyplýva to z informácie o realizácii úloh vyplývajúcich z rozpracovania aktualizovaných zásad štátnej dopravnej politiky SR, ktorú v druhej polovici januára vzala na vedomie vláda. Pôvodne mal rezort dopravy pripraviť zákon o verejnej doprave do júla minulého roka. Problémové okruhy, ktoré má tento zákon riešiť, však boli obsiahnuté aj v novelách zákonov o železničnej a cestnej doprave, preto vláda termín na predloženie normy posunula.
Pre transformáciu pôvodných Železníc SR (ŽSR) na dva samostatné subjekty plánuje vláda podľa materiálu, ktorý prerokovala na konci novembra, uzavrieť dohody o zmene niektorých úverových zmlúv, ktoré prešli na terajšiu Železničnú spoločnosť, a.s. (ZSSK). Chce tak usporiadať právne vzťahy medzi financujúcimi inštitúciami a štátom, ktorý na úvery poskytol záruky. Zároveň chce štát potvrdiť financujúcim inštitúciám - Unibanke, a.s. a Európskej investičnej banke, že štátna záruka je naďalej účinná a platná. Vyplýva to z materiálu, ktorý je v medzirezortnom pripomienkovom
Na modernizáciu vozového parku ŽSR a ZSSK v minulom roku do konca októbra smerovalo 1,746 mld. Sk. Pôvodný plán počítal za celý rok 2002 s preinvestovaním čiastky 2,991 mld. Sk, čo sa však pravdepodobne nezrealizuje. Rozdiel medzi plánom a skutočným realizovaným objemom spôsobilo nezabezpečenie dostatočného objemu finančných zdrojov. Uvádza sa to v materiáli ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií o stave modernizácie mobilného parku ŽSR a ZSSK, ktorý vláda vzala na vedomie 28. novembra.
Na údržbu a opravu ciest vláda vyčlenila v tomto roku prostriedky v objeme približne 2,3 mld. Sk. "V tomto roku pritom predstavuje rozpočet na údržbu a opravy ciest 2,019 mld. Sk, z toho na údržbu smeruje takmer 1,194 mld. Sk," informoval agentúru SITA odbor komunikácie MDPT. Účelovo sa v tomto roku na opravy ciest vynaložia prostriedky v objeme 705,45 mil. Sk, čo predstavuje približne 470 kilometrov opravených ciest. Na opravy 37 mostov bude smerovať 120 mil. Sk.
Celkové náklady projektu Modernizácia železničnej trate Trnava - Nové Mesto nad Váhom v úseku Trnava - Piešťany v rámci finančného memoranda ISPA pre minulý rok, predstavujú 97,4 mil. eur. Celkové oprávnené náklady, z ktorých sa odvíja príspevok ISPA, dosahujú približne 93,5 mil. eur. Príspevok ISPA tak predstavuje viac ako 46,7 mil. eur, teda 50 % oprávnených nákladov. Projekt sa bude spolufinancovať prostredníctvom štátneho rozpočtu. Konečným príjemcom pomoci sú Železnice Slovenskej republiky, ktoré budú zodpovedať aj za implementáciu projektu. Ten sa musí ukončiť do konca roku 2008. Vyplýva to z finančného memorandu ISPA, ktoré ministri schválili koncom roka. Predmetný projekt ISPA schválil Riadiaci výbor ISPA v polovici júla 2002.
Rezort počas stodňového pôsobenia vlády tiež prijal vyhlášku , ktorou sa ustanovuje minimálna výška poistného krytia zodpovednosti v letectve. To pri preprave osôb predstavuje 250 tis. menových jednotiek Medzinárodného menového fondu na cestujúceho, pri preprave batožiny 1 000 jednotiek a pri preprave nákladu 17 jednotiek na kilogram.
V súčasnosti ministerstvo spracováva návrh zákona o elektronických komunikáciách.

jd;me

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  2. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  3. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  4. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Slováci sú chlebovým národom
  2. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  3. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  4. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  5. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  8. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  9. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 841
  2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 11 716
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 11 156
  4. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 11 084
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 10 178
  6. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 627
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 190
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 8 987
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 7 770
  10. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 7 513

Hlavné správy zo Sme.sk

V Gorile počuť šušťanie bankoviek aj stretnutia, ktoré spis nespomína

Nahrávka korešponduje so spisom zverejneným pred ôsmimi rokmi.

Ústredné postavy internetového spisu Gorila: Jaroslav Haščák, partner skupiny Penta, Anna Bubeníková, bývalá šéfka Fondu národného majetku za SDKÚ a Jirko Malchárek, bývalý minister hospodárstva za ANO.
Podcast Dobré Ráno
Píše Branislav Benčat

Čoho sa Haščák bojí

Kontakt s Pentou môže byť čoraz rizikovejší.

Nahrávka Gorily: Demokracia je na hovno systém, hovorí Haščák

Nahrávka zachytáva aj známe vyjadrenie Haščáka.

Spolumajiteľ investičnej skupiny Penta Jaroslav Haščák. Kauza Gorila je jednou z najväčších káuz Fondu národného majetku SR, ktorý zanikol o polnoci z 31. decembra 2015 na 1. januára 2016.

Neprehliadnite tiež

Šéfka Medzinárodného menového fondu Christine Lagardová.

Ako podniká Penta: V zdravotníctve ovláda celý reťazec

Vlastní poisťovňu, nemocnice aj lekárne.

Nové centrum pre mozgové príhody bude v nemocnici v Michalovciach, ktorá patrí Svetu zdravia
Stavenisko zo septembra 2017.

Ako podniká Penta: Hliník, prekliate mäso a maloobchod

Z tejto trojice vzišla aj top investícia skupiny.

Hlavnou surovinou pri výrobe hliníka je elektrická energia. Slovalco rokuje o jej nových cenách od roku 2014.