Paríž 22. januára (TASR) Euro neznamenalo revolúciu. Veľký spoločný trh, ktorý mala stmeliť európska mena, ešte nie je otázkou blízkej budúcnosti. Uviedol to francúzsky denník Libération, ktorý si urobil sondy o cenách vo Francúzsku a v štyroch ďalších štátoch eurozóny po roku používania eura v praxi.
V oblasti cien tovarov bežnej spotreby nie je na dohľad nijaké vyrovnávanie cien. Na rímskom námestí Campo dei Fiori stojí espresso inú sumu ako napríklad káva na berlínskej Unter den Linden. Platí to aj o cenách v zariadeniach rýchleho stravovania alebo o cenách lístkov na filmové predstavenia.
Tí, čo sa nazdávali, že zavedením eura do bežnej praxe nastane aj zjednotenie cien na spoločnom európskom trhu, si musia opraviť názor. Dokonca aj v blízkosti hraníc si ceny za jednotlivé tovary žijú svoj samostatný život. Potvrdili to pracovníci Regionálneho strediska na výskum spotreby (CRC) v Lille ako aj Ústavu Euro-info v Štrasburgu.
Pracovníci CRC nedávno dokončili prieskum vo Francúzsku, Belgicku a v južnej časti Veľkej Británie. Vyplýva z neho, že občania Belgicka s obľubou chodia do francúzskych hypermarketov: podnikajú na ne nájazdy, aby si nakúpili minerálnu vodu a všetky nápoje v plastových fľašiach. V Belgicku je totiž vysoký ekopoplatok za plastové fľaše aj za prášky na pranie, znečisťujúce životné prostredie, podotýka denník.
Harmonizácia cien nenastala ani v oblasti hi-fi výrobkov, tovarov high-tech a elektrických spotrebičov. Ponuky sa vyznačujú cenovými rozdielmi, lebo ani spoločnosti, "veľké značky", ako ich nazval Libération, nezjednotili svoje stratégie. Rozdiely sú aj v dani z pridanej hodnoty (DPH): napríklad v Luxembursku je okrem potravín DPH len 13 %, kým vo Francúzsku 19,6 %.
Hoci ceny jednotlivých tovarov sú rozdielne, zákazníci sa nenaučili vyhľadávať a chodiť za najnižšími cenami, konštatuje denník.
Keďže euro neprinieslo harmonizáciu cien, jediné, k čomu prispelo, je zvýšenie cien niektorých tovarov. Pravdou ostáva, že administratívne ceny za známky, lístok na metro alebo lieky sa nezvýšili. V Berlíne, Ríme, Madride alebo Bruseli sú ceny za lístok na metro alebo škatuľku Viagry stabilné. Naopak, ceny ostatných tovarov sa zvýšili, uzavrel Libération.