ZSSK bude regionálnu dopravu prevádzkovať i naďalej, ak ju zaplatia regióny

Bratislava 20. januára 2003 Osobná železničná doprava na vyše dvadsiatke regionálnych tratí môže byť v obmedzenom rozsahu zachovaná aj po 2. februári ...

Bratislava 20. januára 2003 Osobná železničná doprava na vyše dvadsiatke regionálnych tratí môže byť v obmedzenom rozsahu zachovaná aj po 2. februári tohto roku v prípade, že straty, ktoré z nej vzniknú, vyfinancuje regionálna samospráva. Vyplýva to z dnešného rozhodnutia Predstavenstva Železničnej spoločnosti (ZSSK), a. s., Bratislava.

Ako pre TASR uviedol hovorca spoločnosti Miloš Čikovský, ZSSK je pripravená rokovať s VÚC o možnostiach zachovania prevádzky na regionálnych tratiach. "Základným predpokladom úspešnosti týchto rokovaní je ochota regiónov podieľať sa finančne na stratách, ktoré vznikajú na príslušnej trase v osobnej železničnej doprave," zdôraznil M. Čikovský a dodal, že medzi subjektmi regiónu a ZSSK by tak bola uzatvorená zmluva o výkonoch vo verejnom záujme. Dopravu by zaplatili mestá, obce či VÚC z vlastného rozpočtu, podľa M. Čikovského možno napríklad očakávať aj príspevky zo strany podnikateľských subjektov.

Zástupcovia Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) sa však ešte nedávno na margo možnej prevádzky tratí zo strany samosprávy vyjadrili, že na obnovenie železničnej prepravy zdroje mať nebudú. "Obce by boli hazardéri, nakoľko v rozpočtoch na to nemajú zdroje. Situácia je však v každej z dotknutých oblastí iná a predstavitelia samospráv Žiliny a Rajca sa už napríklad vyjadrili, že by o vlastnú prevádzku tratí, ktoré sa rušia v ich oblasti, mali záujem," informoval TASR predstaviteľ ZMOS pre oblasť dopravy Pavol Ivčič.

Kým nebude známe definitívne stanovisko miest a obcí, prípadne VÚC k najnovšej iniciatíve Železničnej spoločnosti, ostáva v platnosti riešenie, podľa ktorého sa od 2. februára zastaví osobná doprava na 25 regionálnych tratiach. Z toho na troch chce železnicu nahradiť autobusovou dopravou samotná ZSSK prostredníctvom objednávky dopravného výkonu u iných dopravcov. "Bude to pre nás rozhodne rentabilnejšie, ako pokračovať na tratiach v železničnej preprave, pri ktorej sú náklady asi 4- až 5-krát vyššie. Z prenájmu autobusov očakávame zisk či miernu stratu," skonštatoval Čikovský s tým, že na ich autobusových linkách budú cestujúci platiť bežné železničné cestovné. K zabezpečeniu prepravy na zvyšných 22. tratiach prebiehajú rokovania a prípravy medzi autobusovými spoločnosťami, Krajskými úradmi a obcami.

Osud regionálnych tratí spečatila vláda SR výškou rozpočtovej dotácie pre Železničnú spoločnosť a objednaným dopravným výkonom, ktorý jej prispôsobila. Podľa zmluvy si štát v ZSSK objednal dopravný výkon v rozsahu 31,102 milióna vlakových kilometrov (vlkm), čo je oproti pôvodne plánovanému rozsahu menej o 3,8 milióna vlkm. Vláda v štátnom rozpočte schválila na výkony vo verejnom záujme pre ZSSK 4,33 miliardy Sk, čo je o takmer jednu miliardu menej ako uznaná strata v minulom roku a 2,4 miliardy menej ako v roku 2000. V dôsledku toho ZSSK nie je schopná zabezpečiť v plnej miere rozsah osobnej dopravy podľa zverejneného cestovného poriadku, a preto so súhlasom vlády pristúpila k redukcii osobnej dopravy. Jej zrušením ročne ušetrí zhruba 470 miliónov Sk.

* sch zll

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 19 865
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 848
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 791
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 426
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 287
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 169
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 770
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 677
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 471
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 250

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Nivy zatvoria. Kde vystúpite v Bratislave z autobusu

Novú stanicu chcú postaviť do troch rokov.

SVET

Zomrela dedička L'Oréalu, najbohatšia žena sveta

Zásluhy Liliane Bettencourtovej sa ocitli v tieni afér.

DOMOV

Na smrti trojročného chlapca má podiel nemocnica, zle ho liečila

Úrad zistil, že nitrianska nemocnica v liečbe chlapca pochybila.

Neprehliadnite tiež

Bystrica má novú autobusovú stanicu. Pozrite sa, ako sa menila

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola celkom dokončená, nový terminál je najmodernejší v krajine.

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu