ZSSK bude regionálnu dopravu prevádzkovať i naďalej, ak ju zaplatia regióny

Bratislava 20. januára 2003 Osobná železničná doprava na vyše dvadsiatke regionálnych tratí môže byť v obmedzenom rozsahu zachovaná aj po 2. februári ...

Bratislava 20. januára 2003 Osobná železničná doprava na vyše dvadsiatke regionálnych tratí môže byť v obmedzenom rozsahu zachovaná aj po 2. februári tohto roku v prípade, že straty, ktoré z nej vzniknú, vyfinancuje regionálna samospráva. Vyplýva to z dnešného rozhodnutia Predstavenstva Železničnej spoločnosti (ZSSK), a. s., Bratislava.

Ako pre TASR uviedol hovorca spoločnosti Miloš Čikovský, ZSSK je pripravená rokovať s VÚC o možnostiach zachovania prevádzky na regionálnych tratiach. "Základným predpokladom úspešnosti týchto rokovaní je ochota regiónov podieľať sa finančne na stratách, ktoré vznikajú na príslušnej trase v osobnej železničnej doprave," zdôraznil M. Čikovský a dodal, že medzi subjektmi regiónu a ZSSK by tak bola uzatvorená zmluva o výkonoch vo verejnom záujme. Dopravu by zaplatili mestá, obce či VÚC z vlastného rozpočtu, podľa M. Čikovského možno napríklad očakávať aj príspevky zo strany podnikateľských subjektov.

Zástupcovia Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) sa však ešte nedávno na margo možnej prevádzky tratí zo strany samosprávy vyjadrili, že na obnovenie železničnej prepravy zdroje mať nebudú. "Obce by boli hazardéri, nakoľko v rozpočtoch na to nemajú zdroje. Situácia je však v každej z dotknutých oblastí iná a predstavitelia samospráv Žiliny a Rajca sa už napríklad vyjadrili, že by o vlastnú prevádzku tratí, ktoré sa rušia v ich oblasti, mali záujem," informoval TASR predstaviteľ ZMOS pre oblasť dopravy Pavol Ivčič.

Kým nebude známe definitívne stanovisko miest a obcí, prípadne VÚC k najnovšej iniciatíve Železničnej spoločnosti, ostáva v platnosti riešenie, podľa ktorého sa od 2. februára zastaví osobná doprava na 25 regionálnych tratiach. Z toho na troch chce železnicu nahradiť autobusovou dopravou samotná ZSSK prostredníctvom objednávky dopravného výkonu u iných dopravcov. "Bude to pre nás rozhodne rentabilnejšie, ako pokračovať na tratiach v železničnej preprave, pri ktorej sú náklady asi 4- až 5-krát vyššie. Z prenájmu autobusov očakávame zisk či miernu stratu," skonštatoval Čikovský s tým, že na ich autobusových linkách budú cestujúci platiť bežné železničné cestovné. K zabezpečeniu prepravy na zvyšných 22. tratiach prebiehajú rokovania a prípravy medzi autobusovými spoločnosťami, Krajskými úradmi a obcami.

Osud regionálnych tratí spečatila vláda SR výškou rozpočtovej dotácie pre Železničnú spoločnosť a objednaným dopravným výkonom, ktorý jej prispôsobila. Podľa zmluvy si štát v ZSSK objednal dopravný výkon v rozsahu 31,102 milióna vlakových kilometrov (vlkm), čo je oproti pôvodne plánovanému rozsahu menej o 3,8 milióna vlkm. Vláda v štátnom rozpočte schválila na výkony vo verejnom záujme pre ZSSK 4,33 miliardy Sk, čo je o takmer jednu miliardu menej ako uznaná strata v minulom roku a 2,4 miliardy menej ako v roku 2000. V dôsledku toho ZSSK nie je schopná zabezpečiť v plnej miere rozsah osobnej dopravy podľa zverejneného cestovného poriadku, a preto so súhlasom vlády pristúpila k redukcii osobnej dopravy. Jej zrušením ročne ušetrí zhruba 470 miliónov Sk.

* sch zll

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Malé knedličky, veľké dojmy
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  5. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  9. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  10. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 665
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 649
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 607
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 588
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 080
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 798
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 859
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 245
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 980
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 2 689

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov, kriminality.

Neprehliadnite tiež

Čína sa vlani stala najväčším obchodným partnerom Nemecka

USA však zostali najdôležitejším exportným trhom pre Nemecko.

Spiatočné letenky do Ameriky sa už predávajú za menej ako 150 eur

Nórska nízkonákladová letecká spoločnosť Norwegian už predáva letenku za menej ako sto eur.

Po Trumpovej dcére chcú Číňania pomenovať obrúsky aj alkohol

Ivanka Trumpová zaujala čínske firmy, keď navštívila čínsku ambasádu vo Washingtone.

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop