Bratislava 20. januára 2003 Osobná železničná doprava na vyše dvadsiatke regionálnych tratí môže byť v obmedzenom rozsahu zachovaná aj po 2. februári tohto roku v prípade, že straty, ktoré z nej vzniknú, vyfinancuje regionálna samospráva. Vyplýva to z dnešného rozhodnutia Predstavenstva Železničnej spoločnosti (ZSSK), a. s., Bratislava.
Ako pre TASR uviedol hovorca spoločnosti Miloš Čikovský, ZSSK je pripravená rokovať s VÚC o možnostiach zachovania prevádzky na regionálnych tratiach. "Základným predpokladom úspešnosti týchto rokovaní je ochota regiónov podieľať sa finančne na stratách, ktoré vznikajú na príslušnej trase v osobnej železničnej doprave," zdôraznil M. Čikovský a dodal, že medzi subjektmi regiónu a ZSSK by tak bola uzatvorená zmluva o výkonoch vo verejnom záujme. Dopravu by zaplatili mestá, obce či VÚC z vlastného rozpočtu, podľa M. Čikovského možno napríklad očakávať aj príspevky zo strany podnikateľských subjektov.
Zástupcovia Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) sa však ešte nedávno na margo možnej prevádzky tratí zo strany samosprávy vyjadrili, že na obnovenie železničnej prepravy zdroje mať nebudú. "Obce by boli hazardéri, nakoľko v rozpočtoch na to nemajú zdroje. Situácia je však v každej z dotknutých oblastí iná a predstavitelia samospráv Žiliny a Rajca sa už napríklad vyjadrili, že by o vlastnú prevádzku tratí, ktoré sa rušia v ich oblasti, mali záujem," informoval TASR predstaviteľ ZMOS pre oblasť dopravy Pavol Ivčič.
Kým nebude známe definitívne stanovisko miest a obcí, prípadne VÚC k najnovšej iniciatíve Železničnej spoločnosti, ostáva v platnosti riešenie, podľa ktorého sa od 2. februára zastaví osobná doprava na 25 regionálnych tratiach. Z toho na troch chce železnicu nahradiť autobusovou dopravou samotná ZSSK prostredníctvom objednávky dopravného výkonu u iných dopravcov. "Bude to pre nás rozhodne rentabilnejšie, ako pokračovať na tratiach v železničnej preprave, pri ktorej sú náklady asi 4- až 5-krát vyššie. Z prenájmu autobusov očakávame zisk či miernu stratu," skonštatoval Čikovský s tým, že na ich autobusových linkách budú cestujúci platiť bežné železničné cestovné. K zabezpečeniu prepravy na zvyšných 22. tratiach prebiehajú rokovania a prípravy medzi autobusovými spoločnosťami, Krajskými úradmi a obcami.
Osud regionálnych tratí spečatila vláda SR výškou rozpočtovej dotácie pre Železničnú spoločnosť a objednaným dopravným výkonom, ktorý jej prispôsobila. Podľa zmluvy si štát v ZSSK objednal dopravný výkon v rozsahu 31,102 milióna vlakových kilometrov (vlkm), čo je oproti pôvodne plánovanému rozsahu menej o 3,8 milióna vlkm. Vláda v štátnom rozpočte schválila na výkony vo verejnom záujme pre ZSSK 4,33 miliardy Sk, čo je o takmer jednu miliardu menej ako uznaná strata v minulom roku a 2,4 miliardy menej ako v roku 2000. V dôsledku toho ZSSK nie je schopná zabezpečiť v plnej miere rozsah osobnej dopravy podľa zverejneného cestovného poriadku, a preto so súhlasom vlády pristúpila k redukcii osobnej dopravy. Jej zrušením ročne ušetrí zhruba 470 miliónov Sk.
* sch zll