BRATISLAVA, BRUSEL. Kto vchádza do obchodov Tesco, Kaufland, Coop Jednota, ale aj ďalších sietí, si na ich dverách môže všimnúť plagát s rebríčkom obchodných reťazcov.
Ich mená sú zoradené podľa toho, koľko takzvané slovenských potravín predávajú.
Povinnosť zostavovať a vylepovať takýto rebríček presadil ešte v roku 2013 minister pôdohospodárstva Ľubomír Jahnátek zo Smeru. Ide o súčasť jeho politickej kampane na podporu predaja domácich potravín.
Teraz Slovensko pre zákon o rebríčkoch začala vyšetrovať Európska komisia.
„V zostavovaní a zverejňovaní rebríčkov vidí porušenie princípu voľného pohybu tovaru,“ povedal denníku SME zdroj, ktorý je oboznámený s výhradami Európskej komisie. Chcel však zostať v anonymite.
Diskriminácia
Výzvu na vysvetlenie poslala Komisia na Slovensko minulý týždeň.
V dokumente Brusel vyslovil podozrenie, že zákon o rebríčkoch je v rozpore s 34. článkom Zmluvy o fungovaní Európskej únie, ktorý zakazuje „množstvové obmedzenia dovozu a všetky opatrenia s rovnocennými účinkom medzi členskými štátmi“.
Aký súvis má zverejňovanie rebríčkov predaja slovenských potravín s obmedzením dovozu?