SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Babišova Hyza svojou reklamou o nelegálnych imigrantoch porušila kódex

V rozpore s kódexom je aj spot, ktorý nabáda spotrebiteľa, aby si kupoval len značkové veci.

Andrej BabišAndrej Babiš (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Hydinárska firma Hyza môže reklamou o kurčatách, ktoré nelegálne vstupujú na slovenský trh ako imigranti, urážať spotrebiteľa. Reklamu preto Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (AK RPR) označila na svojom minulotýždňovom zasadnutí za "porušujúcu kódex".

"Na reklamný spot prišla sťažnosť, ktorá hovorí o prvkoch xenofóbie. Komisia podnet vyhodnotila ako sčasti opodstatnený," informovala TASR výkonná riaditeľka rady Eva Rajčáková.

Zadávateľ reklamy si zvolil motív animovaných postavičiek nelegálne vstupujúcich na slovenský trh a často neoznačeného pôvodu v čase aktuálne prebiehajúcej diskusie o utečencoch.

Skryť Vypnúť reklamu

Hyza argumentuje, že pre reklamný koncept sa rozhodla ešte koncom roka 2014 a aktuálnou situáciou nebola motivovaná.

Načítavam video...

"Komisia pri posudzovaní reklamy zohľadnila zadávateľove argumenty, no musela prihliadať aj na spoločensko-politickú situáciu a vývoj okolo riešenia utečeneckej krízy, ktorú slovenská spoločnosť vníma," uviedla. Zadávateľ reklamy by mal podľa Rajčákovej vedieť zohľadniť aktuálnu situáciu a kampaň prehodnotiť.

Komisia sa na zasadnutí venovala aj televíznemu spotu, ktorého zadávateľom je ministerstvo pôdohospodárstva. RVR dostala sťažnosť na reklamu, ktorá propaguje potraviny s označením "Značka kvality SK" a uznala ju za opodstatnenú a v rozpore s kódexom.

Sťažovateľ namieta, že reklama nabáda spotrebiteľa, aby si kupoval len značkové veci, poukazuje na afektované vystupovanie dieťaťa v reklame, ktorého hodnoty by mali byť iné ako trvať na značkových tovaroch a je toho názoru, že reklama nebola pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľovi.

Skryť Vypnúť reklamu

"Koncepcia reklamného spotu vyvoláva dojem, že potraviny, ktoré nie sú označené značkou kvality, nemožno považovať za bezpečné a kvalitné, čo nie je pravda, keďže všetky potraviny umiestňované na slovenský trh musia byť bezpečné," podotkla Rajčáková.

Za neetické považuje komisia aj vystupovanie dievčatka v reklame a je toho názoru, že svojím správaním neprimeraným spôsobom vyzýva maloletých, aby naliehali na rodičov s cieľom získať reklamované značkové produkty.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 908
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 051
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 797
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 767
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 673
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 617
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 079
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 488
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 325
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 152
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ilustračné foto.
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Leonardo DiCaprio

Neprehliadnite tiež

Môže vás firma vyhodiť, keď odmietnete ísť na test?

Firma má na výber viacero možností.

Ilustračná fotografia.

Wall Street má za sebou najhorší týždeň od marca

Na akcie negatívne vplýva pandémia aj nervozita pred voľbami v USA.

Wall Street - ilustračná fotografia.

V cestovnom ruchu zanikne 174 miliónov pracovných pozícií

Svetová rada cestovania a turizmu pôvodne predpokladala zánik 197 miliónov miest.

Turisti narýchlo opúšťajú Chorvátsko.

Európska centrálna banka varuje pred plošným zatváraním ekonomík

Vlády musia pri zavádzaní reštrikcií postupovať selektívne.

Európska centrálna banka.