SME
Piatok, 21. február, 2020 | Meniny má Eleonóra

O obchvat Bratislavy budú súperiť štyri medzinárodné konzorciá

Ministerstvo dopravy bude viesť súťažný dialóg o koncesii na obchvat Bratislavy na diaľnici D4 a rýchlostnej ceste R7 s uchádzačmi na čele so spoločnosťami Strabag, Hochtief Solutions, Cintra a Vinci Concessions Slovakia.

Ilustračná snímka.Ilustračná snímka.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Do finále súťaže o získanie koncesie na výstavbu a prevádzku obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a rýchlostnej cesty R7 v rámci PPP projektu postúpili štyri medzinárodné konzorciá z pôvodných deviatich záujemcov.

Ministerstvo dopravy bude viesť súťažný dialóg s uchádzačmi na čele so spoločnosťami Strabag AG, Hochtief Solutions GmbH (Hochtief), Cintra a Vinci Concessions Slovakia (Vinci).

Neskôr ich vyzve na predloženie ponuky a víťaz by mal byť známy do konca tohto roka. Výstavba D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka, sever - Rača a R7 Bratislava, Prievoz - Ketelec - Dunajská Lužná - Holice v dĺžke 59 kilometrov by sa tak mohla začať v roku 2016 a trvať štyri roky.

Článok pokračuje pod video reklamou

Najväčší podiel má cena

Konzorciá predpokladajú predložiť čo najlepšie cenové ponuky, keďže cena má najväčší podiel pri vyhodnocovaní.

"Pokiaľ nepríde agresívna cena, ktorá bude výhodná pre štát, nebudeme s ňou spokojní. Urobíme všetko preto, aby celý tento proces bol maximálne transparentným, mali čo najviac času na prípravu a vedeli urobiť čo najlepšiu ponuku," povedal v pondelok na tlačovej besede štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček.

"Keď prídu štyria súťažiaci do finále s referenciami, ktoré majú, realizovali projekty za 75 miliárd eur, sme presvedčení, že dosiahneme najlepšiu cenu ako môžeme. Cenu sme nikdy nepovedali. Štúdia realizovateľnosti hovorila, kedy je to pre štát reálnejšie - formou PPP alebo klasickým spôsobom," dodal Stromček.

Skutočná súťaž o peniazoch a ponuke podľa neho začína až teraz.

Predpokladaná cena koncesie na tridsať rokov je 4,53 mld. eur a predpokladaná ročná splátka štátu budúcemu koncesionárovi môže dosiahnuť predbežne 135 mil. až 151 mil. eur. Odhadované stavebné náklady sú 1,325 mld. eur. Súťaž by mala odhadované ceny znížiť.

Ministerstvo dopravy s tímom poradcov vyhodnotili 130 tisíc strán ponúk pôvodne deviatich záujemcov, ktorí sa prihlásili do súťaže.

"Spoločnosti, ktoré sa uchádzajú o zákazku tohto projektu, dokopy urobili 4 750 kilometrov diaľnic a postavili 89 kilometrov mostov. Štyri z nich reprezentujú spolu vyše 70 percent všetkých referencií, ktoré dokladovali firmy v rámci súťaže," povedal Stromček.

"Sme presvedčení, že máme konzorciá, ktoré svojou silou a veľkosťou sú schopné ponúknuť ako aj najlepšie technické riešenie, tak aj najlepšiu cenu," dodal.

Veľká konkurencia

Managing director spoločnosti Strabag Thomas Höfner označil zloženie postupujúcich konzorcií za veľmi tvrdú konkurenciu, ale chcú urobiť všetko pre úspech. V prípade získania zákazky počítajú uchádzači s tým, že stavebné práce by vykonávali aj domáci dodávatelia.

Výkonný riaditeľ Hochtiefu Oliver Wagner povedal, že slovenské firmy by mali zabezpečiť veľkú časť dodávateľského reťazca.

Aj business development director spoločnosti Cintra Carlos Ugarte Cruz potvrdil, že plánujú využívať miestnych subdodávateľov. "Výstavbu by mala robiť Eurovia SK," uviedol výkonný riaditeľ Vinci Marcel Vial.

Dcérska firma Vinci Granvia, a. s. je koncesionárom a Granvia Operation, a. s. prevádzkovateľom R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, ako aj na severnom obchvate Banskej Bystrice.

Na výstavbe úsekov v rámci PPP sa zúčastňovala aj Eurovia SK. Zástupcovia spoločností nevedeli povedať, či medzi ich slovenskými dodávateľmi pre D4 a R7 môžu byť aj spoločnosti Doprastav, a. s. a Váhostav - SK, a. s., ktoré prešli reštrukturalizáciou.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Viete aké je študentské mesto na Slovensku?
  2. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  3. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  4. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  5. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  6. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  7. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  8. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  9. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  10. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  1. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  2. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  3. Viete aké je študentské mesto na Slovensku?
  4. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  5. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  6. Naštartuj svoju budúcnosť na EkF TUKE
  7. Ktorá farba je tá tvoja?
  8. Maturuješ a hľadáš kam na vysokú?
  9. ... viac ako vzdelanie
  10. Študuj matematiku, fyziku a informatiku v Prahe
  1. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 11 717
  2. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 8 903
  3. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 8 702
  4. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 6 861
  5. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 6 415
  6. Darujte od srdca pre rozum 5 663
  7. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 5 399
  8. SME proti extrémizmu na školách 5 237
  9. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 4 966
  10. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 4 929

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Obchvat Bratislavy

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Beaty Balogovej

Dva roky po: Vražda presiakla aj do nášho jazyka

Slová Brucho, volavka či paparazzovanie už nikdy nebudú znieť ako pred vraždou.

Ján a Martina.
Dobré ráno

Dobré ráno: Dva roky po vražde sme len na začiatku

Novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenicu zavraždili pred dvomi rokmi.

Podcast Dobré Ráno.
Českí dokumentaristi Vít Klusák a Barbora Chalupová.

Neprehliadnite tiež

Kongresové centrum.

Najvyššie kontrolné inštitúcie Slovenska a Ruska sa dohodli na spolupráci

Predstavitelia inštitúcií rokovali na spoločnom bilaterálnom seminári v Bratislave.

Predseda Najvyššieho kontrolného úradu Karol Mitrík po skončení 189. schôdze vlády SR v stredu 11. decembra 2019.

Španielska polícia zlikvidovala tajný závod na výrobu cigariet

Polícia a Europol zatkli dvadsať ľudí z Británie, Ukrajiny a Litvy.

Ilustračné foto

Cena zlata sa dostala na sedemročné maximum

Dôvodom je rastúci dopyt po bezpečných aktívach.

Ilustračné foto.