Nitra 19. januára (TASR) Zástupcovia Slovenskej autobusovej dopravy (SAD), a. s., Nitra a Nové Zámky budú rokovať s predstaviteľmi Železníc SR o zabezpečení náhradnej dopravy autobusmi za rušené železničné spoje. Podľa slov námestníka SAD Nitra Ivana Lačného zatiaľ nie je pripravený žiadny plán posilnenia autobusových spojov, pretože Železnice SR nedali SAD k dispozícii prehľad o frekvencii cestujúcich na spojoch, ktoré budú od 1. februára zrušené. I. Lačný však predpokladá, že autobusová doprava sa posilní v regióne Zlaté Moravce a Vráble. Za zrušené železničné trate Levice Štúrovo a Čata Zvolen bude zabezpečená náhradná doprava autobusmi. V Nitrianskom kraji bude zrušených 252 kilometrov železničných tratí.
Kapacitne SAD Nitra dokáže podľa slov námestníka zvládnuť posilnenie autobusových liniek, otázne však je, či sa podarí časovo zosúladiť autobusové spoje s doterajšími vlakovými. Požiadavku na posilnenie spojov z pohľadu vykrytia navýšených kilometrov štátnymi dotáciami už SAD Nitra odovzdala Vyššiemu územnému celku v Nitre. Nitriansky kraj má v rámci Slovenska najnižšie dotácie na jeden kilometer autobusovej dopravy. Kým celoslovenský priemer poskytnutých štátnych dotácií predstavuje 4,32 Sk na kilometer, dotácia pre Nitriansky kraj predstavuje 3,50 Sk.
Zrušenie železničných tratí však najviac postihne cestujúcich, ktorým sa skomplikuje a predraží doprava do škôl a zamestnania. Na zrušenie tratí doplatia najmä obyvatelia podhorských obcí medzi Zlatými Moravcami a Zbehmi. Obyvatelia Podhorian dochádzali za prácou do vápenky a kameňolomu v Žiranoch. Vlakom cestovali 5 kilometrov. Keďže na tomto úseku nie je vybudovaná cesta, cestujúci budú musieť od februára cestovať autobusom cez Nitru. Cesta do práce sa im predĺži o 32 kilometrov, čo sa samozrejme prejaví i na cestovných výdavkoch.
* svl zll