BRATISLAVA. Bezpečnostné riziká spojené s nedodržiavaním bezpečnostných zásad užívateľmi internetbankingu sa týkajú 45 percent užívateľov.
Ide najmä o neopatrnosť pri voľbe hesiel do internetbankingu, nedostatočné zabezpečenie zariadení, ktoré klienti používajú na prístup do internetbankingu a využívanie verejných počítačov na prihlásenie sa do internetového bankovníctva.
Vyplynulo to z on-line prieskumu, ktorý uskutočnila Slovenská banková asociácia.
Aj prostredníctvom sociálnych sietí
Podvodníci obozretnosť bankových klientov skúšajú podľa asociácie rôznymi spôsobmi aj prostredníctvom bankomatov či sociálnych sietí.
Pre bezpečnosť a ochranu pred zneužitím bankových služieb je podľa bankovej asociácie okrem dôsledných bezpečnostných opatrení bánk zásadne dôležitá aj disciplína klientov, ktorí ich využívajú.
"Bezpečnosť bankových služieb, s osobitným dôrazom na on-line prostredie, vnímame ako oblasť, kde je dôležité neustále robiť osvetu medzi bankovými klientmi a zvyšovať tak ich opatrnosť, aby sa eliminovalo riziko zneužitia podvodníkmi," skonštatoval výkonný riaditeľ Slovenskej bankovej asociácie Ladislav Unčovský.
Heslá nie sú bezpečné
Z prieskumu ďalej vyplynulo, že klienti majú nízku frekvenciu obmeňovania hesla. Devätnásť percent respondentov si menilo heslo pred viac ako rokom.
Klienti zároveň majú nedostatočne bezpečné heslo, pričom pre 17 % respondentov je prioritou jeho zapamätateľnosť. To isté heslo aj do iných služieb používa 15 % opýtaných.
Nedostatočné antivírusové a iné zabezpečenie zariadení pre prístup do internetbankingu má 9 % opýtaných, pričom sa to týka hlavne smartfónov a tabletov. Z verejných počítačov pristupuje do internetbankingu 6 % respondentov.
Prieskum vo forme on-line zberu dát v slovenskom národnom paneli na vzorke 723 respondentov uskutočnila v období od 5. decembra do 9. decembra 2014 spoločnosť NMS market research.
Cieľovou skupinou boli klienti slovenských bánk. Vzorku predstavovala reprezentatívna on-line populácia.