SME
Pondelok, 16. september, 2019 | Meniny má Ľudmila

Ťažba ropy na Slovensku sa bude postupne znižovať

Slovenská vláda však upozorňuje, že sa blíži čas, kedy na Slovensku sa už nebude ropa ťažiť vôbec.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - ČTK/AP)

BRATISLAVA. Slovensko už onedlho zostane bez vlastnej ťažby ropy. Aj keď ťažba ropy na našom území nepatrila nikdy medzi významné odvetvia, každoročne sa nám podarilo nejaké objemy vyťažiť.

Slovenská vláda však upozorňuje, že sa blíži čas, kedy na Slovensku sa už nebude ropa ťažiť vôbec. "Domáca ťažba ropy je v porovnaní so spotrebou takmer zanedbateľná. Navyše sa očakáva trend jej postupného znižovania až do doťaženia zásob zhruba na úrovni roku 2020," uvádza sa vo vládnej správe o bezpečnosti Slovenska za minulý rok.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ťažbu ropy na Slovensku má na starosti akciová spoločnosť Nafta. Tá v minulom roku vyťažila 9 tisíc ton ropy. Rok predtým to bolo o niečo viac, zhruba 10 tisíc ton.

Na konci životnosti

Celkovo počas sto rokov existencie ťažby ropy na Slovensku bolo vyťažených 3,8 miliónov ton ropy. Spoločnosť Nafta taktiež potvrdila postupný pokles ťažby ropy. "Na území Slovenska môžeme sledovať trend postupného poklesu objemu vyťažených uhľovodíkov a väčšina našich ložísk je na konci svojej životnosti, čo je v oblasti s viac ako 100 ročnou históriou ťažby prirodzené," uviedla pre portál vEnergetike.sk hovorkyňa firmy Nafta Monika Feráková.

Podnik sa však podľa nej naďalej snaží ťažbu ropy predlžovať. "Prieskumnými aktivitami, ktoré priebežne realizujeme, ložiskovo-inžinierskym riadením a efektívnou ťažbou sa tento pokles snažíme spomaliť. Na niektorých ložiskách je možné týmto spôsobom predĺžiť životnosť ťažby aj o osem až desať rokov, čiže presný rok sa v súčasnosti nedá určiť," konštatovala Feráková.

Slovensko je teda na 99 % závislé od importu ropy. Tá sa dováža prostredníctvom ropovodu Družba z Ruska. Podľa vládneho dokumentu sme vlani nezaznamenali v dodávkach a preprave ropy žiadne odchýlky voči štandardným podmienkam "Ropa je dodávaná a prepravovaná v súlade s platnými kontraktmi," konštatuje sa v správe.

Diverzifikácia

Vláda však upozorňuje, že musíme myslieť na diverzifikáciu aj v oblasti dodávky ropy. Preto má štátnu podporu rekonštrukcia a zvýšenie kapacity ropovodu Adria a projekt prepojenia Bratislava - Schwechat (BSP).

Rekonštrukciu ropovodu Adria realizujú spoločnosti Slovnaft, Transpetrol a MOL. Ide o diverzifikáciu dodávok ropy z Balkánu, vďaka čomu bude rafinéria Slovnaft môcť využívať východné aj južné zdroje z Chorvátska.

"Hlavnou prepravnou trasou ropy z Ruskej federácie je ropovod Družba. V prípade prerušení dodávok ropy je možné okamžité alternatívne riešenie dodávok ropy do SR prepravnou trasou cez ropovod Adria z Jadranského mora, a to aktuálne v objeme 3 až 3,5 miliónov ton ropy ročne," uvádza sa vo vládnom materiáli.

Ako sa konštatuje vo vládnej správe, naďalej sa budeme spoliehať najmä na ruskú ropu. V decembri minulého roku podpísalo Slovensko s Ruskou federáciou medzivládnu dohodu o dodávkach ropy a o tranzite ropy cez naše územie. Podpísaná dohoda platí do roku 2029. Z dohody vyplýva, že ročne by nám mali Rusi dodať do šesť miliónov ton ropy. Také isté množstvo ruskej ropy by sa malo prepraviť cez naše územie ďalej na Západ.

Platnosť tejto dohody sa bude automaticky predlžovať o ďalších päť rokov, pokým žiadna zo zmluvných strán neoznámi písomne druhej zmluvnej strane diplomatickou cestou svoj zámer ukončiť jej platnosť najneskôr šesť mesiacov pred ukončením počiatočného obdobia alebo akéhokoľvek nasledujúceho obdobia platnosti dohody.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zázemie vo finančnom sektore je dôležité. Aj pre bývalého vojaka
  2. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu
  3. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  4. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  5. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  6. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  7. Predaj firmy jednoducho a bezpečne
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  9. Vynovený VW Passat: Stovky drobností
  10. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia
  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tepelné čerpadlo - v lete schladí, v zime ohreje
  3. Košický magistrát chce spravovať verejný cintorín a krematórium
  4. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  5. Koliba Expo pripravuje pripravuje novú ponuku špecialít
  6. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  7. Návod na renováciu starých rodinných domov
  8. Spoločnosť HORNBACH otvorila svoju štvrtú predajňu na Slovensku
  9. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu
  10. Pozrite sa, kde všade je vhodná fúkaná izolácia
  1. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia 9 999
  2. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 8 666
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 8 627
  4. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov? 8 558
  5. Vyhrajte cestu okolo sveta 6 656
  6. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 5 332
  7. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne 4 833
  8. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta 4 785
  9. Ako fungujú platby mobilom? Bezpečnosť majú na prvom mieste 4 456
  10. Najlepší slovenský výčapník má 22 rokov. Čapovať ho učila žena 4 431

Téma: Fosílne palivá


Článok je zaradený aj do ďalších tém Ropa, Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto
Podcast Dobré Ráno
Komentár Petra Schutza

Nejaké nové miliardy pre Erdogana by sa mali nájsť

Ešte jedna hystéria má predpoklady vypáliť aj škaredšie než v 2015.

Peter Schutz
Budova Astórie v Bratislave.

Neprehliadnite tiež

Súťaž na licencie vyvoláva ďalšie pochybnosti, opäť ju preverujú

Štátni zamestnanci majú zatiaľ s čím pracovať.

Nová aktualizácia Windows 10 má ľuďom vrátiť čas bez rozptyľovania.

Emiráty tvrdia, že boeingy 737 MAX sa vrátia až v roku 2020

Úrad pre leteckú dopravu v Spojených arabských emirátoch pochybuje o návrate boeingov do konca tohto roka.

Boeing 737 MAX.

Ďalšie vládne stimuly nemusia Slovensku ochrániť automobilky

Budúcnosť automobiliek nestojí len na podpore vlády.

Ilustračné foto.

Šéf Peugeotu: Trnavská fabrika? Sme viac ako spokojní

Závod ukázal elektrickú verziu modelu Peugeot 208.

Generálny riaditeľ značky Peugeot Jean-Philippe Imparato