SME
Štvrtok, 17. október, 2019 | Meniny má Hedviga

Vláda podľa Fica ruší trate, na ktoré chcela v kontroverznom tendri kúpiť vlaky

Bratislava 17. januára (TASR) - Zrušenie osobnej dopravy na regionálnych tratiach je podľa predsedu strany Smer Roberta Fica v príkrom rozpore s programovým ...

Bratislava 17. januára (TASR) - Zrušenie osobnej dopravy na regionálnych tratiach je podľa predsedu strany Smer Roberta Fica v príkrom rozpore s programovým vyhlásením vlády. Vláda totiž vo svojom základnom dokumente deklarovala snahu zvýšiť mobilitu pracovných síl, čomu prijaté rozhodnutie priamo odporuje. Smer považuje tento krok za antisociálny a jednoznačne s ním nesúhlasí.

Zrušenie železničnej dopravy v regiónoch považuje R. Fico aj za ďalší dôkaz korupčného správania sa vládnych strán v minuloročnej kauze tendra na nákup 35 ľahkých vlakových súprav. Tento nákup vtedy vláda a vedenie železníc zdôvodňovali najmä potrebou nasadiť nové súpravy na tých regionálnych tratiach, ktoré sa teraz rušia. Po neúspechu tendra však podľa šéfa Smeru prijali filozofiu "keď nebudú vlaky, keď nebudú provízie - tak nebudú ani železnice". Ako ďalej uviedol na adresu predstaviteľov súčasnej vlády, je pre nich typické, že ak sa najskôr nevyhovie ich osobným záujmom, ktoré sú pre nich prioritné, potom nehľadia na nijaký verejný záujem.

Tieňový minister dopravy a výstavby Smeru, poslanec Ľubomír Vážny, na tlačovej besede zdôraznil potrebu koncepčného riešenia problémov železníc, ktorých hospodárenie podľa neho hrozí finančným kolapsom. Zrušenie dopravy v regiónoch je však podľa neho nekoncepčným krokom na riešenie len čiastkového problému. Jeho dôsledkom nebude zamýšľané ušetrenie 468 miliónov korún z rozpočtu, ale menej ako polovice tejto sumy, ktorá sa zníži o výpadok príjmov za tržby a za prenájom tratí. Podľa Ľ. Vážneho tak štát bude musieť vykryť stratu Železničnej spoločnosti v objeme asi 240 miliónov Sk. Namiesto toho by sa podľa neho chýbajúca suma mala v krátkodobom horizonte získať z vnútorných rezerv a iných úsporných opatrení Železničnej spoločnosti.

Problém regionálnych tratí nemôže podľa Ľ. Vážneho vyriešiť ani ich prevedenie na vyššie územné celky. Odvolal sa pritom na skúsenosti zo západnej Európy, dokazujúce nutnosť dotovať prevádzku stratových tratí z titulu verejného záujmu. Smer je za vypracovanie zásadnej koncepcie dopravnej politiky štátu, od ktorej sa majú odvodzovať ďalšie kroky v tejto oblasti. Stanoviská strany sa v tomto odlišujú od postoja odborov, ktoré chcú zachovať súčasný stav i systém dotácií v železničnej doprave.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  2. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  3. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  4. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Slováci sú chlebovým národom
  2. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  3. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  4. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  5. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  8. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  9. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 866
  2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 11 675
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 11 160
  4. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 11 043
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 10 203
  6. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 662
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 188
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 8 950
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 7 733
  10. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 7 505

Hlavné správy zo Sme.sk

V Gorile počuť šušťanie bankoviek aj stretnutia, ktoré spis nespomína

Nahrávka korešponduje so spisom zverejneným pred ôsmimi rokmi.

Ústredné postavy internetového spisu Gorila: Jaroslav Haščák, partner skupiny Penta, Anna Bubeníková, bývalá šéfka Fondu národného majetku za SDKÚ a Jirko Malchárek, bývalý minister hospodárstva za ANO.
Podcast Dobré Ráno
Píše Branislav Benčat

Čoho sa Haščák bojí

Kontakt s Pentou môže byť čoraz rizikovejší.

Nahrávka Gorily: Demokracia je na hovno systém, hovorí Haščák

Nahrávka zachytáva aj známe vyjadrenie Haščáka.

Spolumajiteľ investičnej skupiny Penta Jaroslav Haščák. Kauza Gorila je jednou z najväčších káuz Fondu národného majetku SR, ktorý zanikol o polnoci z 31. decembra 2015 na 1. januára 2016.

Neprehliadnite tiež

Šéfka Medzinárodného menového fondu Christine Lagardová.

Ako podniká Penta: V zdravotníctve ovláda celý reťazec

Vlastní poisťovňu, nemocnice aj lekárne.

Nové centrum pre mozgové príhody bude v nemocnici v Michalovciach, ktorá patrí Svetu zdravia
Stavenisko zo septembra 2017.

Ako podniká Penta: Hliník, prekliate mäso a maloobchod

Z tejto trojice vzišla aj top investícia skupiny.

Hlavnou surovinou pri výrobe hliníka je elektrická energia. Slovalco rokuje o jej nových cenách od roku 2014.