Vysoké ceny vo Švajčiarsku znižujú konkurencieschopnosť krajiny

Zürich 17. januára (TASR) - Vzrušený dav ľudí sa zhromaždil pred výkladom zlatníctva na Bahnhofstrasse. "Iba 37 000 švajčiarskych frankov (26 920 USD) ...

Zürich 17. januára (TASR) - Vzrušený dav ľudí sa zhromaždil pred výkladom zlatníctva na Bahnhofstrasse. "Iba 37 000 švajčiarskych frankov (26 920 USD) za tento náhrdelník!" vzdychol si od úžasu jeden muž bez náznaku sarkazmu v hlase. Trblietajúci sa náhrdelník so smaragdami - a všetko ostatné vo výpredaji u Harryho Hofmanna s 50-% zľavou v krajine, ktorá zľavy takmer nepozná a kde sa turistom zatočia hlavy po zistení, koľko ich budú stáť darčeky.

Švajčiari si začínajú uvedomovať, že ich krajina je čoraz menej konkurencieschopná na svetových globalizovaných trhoch. Regulačné orgány idú po karteloch, ktoré boli roky tolerované, a centrálna banka varuje, že vysoké domáce ceny budú veľkým problémom pre švajčiarskych podnikateľov.

Podľa nedávnej medzinárodnej správy sú náklady na potraviny vo Švajčiarsku viac ako o polovicu vyššie než v okolitých krajinách Európskej únie. Mäso je o 89 % a ryby o 59 % drahšie. Tabakové výrobky sú lacnejšie - o 8 %. Prenájom je drahší asi o 80 % oproti priemernému štátu EÚ, keď za priemerný prenajatý byt zaplatíte 1250 CHF za mesiac a vo veľkých mestách je to ešte omnoho viac.

Švajčiarsko je bohatá krajina s priemerným rodinným mesačným príjmom tesne pod 8700 CHF, tvrdia oficiálne údaje. Ale ľudia musia zarábať veľa, ak chcú žiť na úrovni.

Šofér autobusu v Zürichu priniesol domov v roku 2002 asi 37 700 USD, tvrdí porovnávacia správa investičnej banky UBS Warburg. Je to v podstate dvojnásobok sumy, ktorú zarobí šofér v Hongkongu alebo v Toronte. Štúdia Švajčiarskej maloobchodnej federácie zistila, že ceny švajčiarskeho tovaru a služieb sú v priemere o 25 % vyššie ako v ostatných skúmaných bohatých krajinách a maloobchodný tovar je drahší o 15 %.

"Toto vôbec nie je normálne, je to priam nenormálne," sťažuje sa Simonetta Sommarugaová, prezidentka Švajčiarskej asociácie pre ochranu spotrebiteľa. Ako ďalej priznáva, má veľa práce pri rozvoji povedomia spotrebiteľov. Pri svojej práci naráža na odpor ľudí, ktorí benefitujú zo súčasného relatívne neliberálneho obchodného systému, ale aj tých, ktorí si len myslia, že z neho benefitujú, ako napr. poľnohospodári alebo odborári. V malom Švajčiarsku by každý chcel radšej niečo získať pre seba, ako urobiť ráznu zmenu v systéme, ktorá by pomohla všetkým. Len málo ľudí si uvedomuje, aké prínosy by mohla pre krajinu znamenať konkurencia.

Walter Stoffel, šéf antitrustovej Konkurenčnej komisie, tvrdí, že hlavnou príčinou vysokých cien v krajine sú kartely. "Musíme predpokladať, že v švajčiarskej ekonomike existuje istá deformácia a jej stopy vedú čiastočne ku kartelom," povedal pre Reuters Stoffel. Podľa neho musia spoločnosti začať pracovať efektívnejšie. Poznamenal, že Švajčiari majú jeden z najdlhších pracovných časov, ale najnižší rast produktivity medzi bohatými krajinami, združenými v OECD.

Konkurenčná komisia zaviedla do praxe agresívnejší prístup na podporu konkurencie. Bojuje za prísnejší zákon o konkurencii a prinútila zmeniť skostnatený systém importu automobilov, ktorý je založený na exkluzívnych distribútoroch, účtujúcich si nadštandardné poplatky. Nový zákon, ktorý je momentálne v parlamente, by mal skoncovať so systémom, ktorý nedáva monopolom žiadnu sankciu za porušenie konkurencie. Stoffel sa tiež snaží postaviť mimo zákona kontrakty medzi dodávateľmi a veľkoobchodníkmi, ktoré zakazujú lacnejšie paralelné importy z iných krajín a udržujú ceny umelo vysoko.

Veľa Švajčiarov chodí cez víkendy do susedného Francúzka alebo Nemecka a späť sa vracajú v napchatých autách plných jedla a nápojov. Nové zákony majú za primárny cieľ podporiť efektívnosť, nie znížiť ceny, ale pokles cien bude bezpochyby prirodzeným dôsledkom.

Aktivistka pre ochranu spotrebiteľa Sommarugaová tvrdí, že navrhované právo čelí silnej opozícii podnikateľských záujmov. Podľa nej je import často až o 30 % drahší oproti iným krajinám, a to hlavne v dôsledku dohody, ktorá dáva hlavnému importérovi exkluzívne práva na distribúciu.

"Švajčiarsko je veľmi malý trh a každý si myslí, že v súčasnom systéme môže profitovať lepšie, ako keby sme tu mali konkurenciu. Absurdné je, že tí, čo chcú exportovať a súťažiť na medzinárodných trhoch, zlyhávajú. Ide napríklad o farmárov," hovorí Sommarugaová.

Farmári sú zo zásady proti voľnému obchodu, aj keby to znamenalo zníženie cien pre ich importované traktory, umelé hnojivá a iné veci, ktoré potrebujú. "Máme malé a stredné firmy, ktoré nie sú konkurencieschopné na exportných trhoch. Musí byť aj v ich záujme, aby mohli doma kupovať slobodnejšie. Na druhej strane je priveľa tých, ktorí využívajú chorý systém," vysvetľuje Sommarugaová.

Iróniou je, že veľká časť z nadziskov, spôsobených nedostatkom konkurencie, ide do vreciek zahraničných podnikateľov, ktorí sa prispôsobili tunajším pravidlám. Dôvodom je práve spomínaný zákaz paralelných dovozov patentovaných tovarov.

Reči, že liberálnejší obchodný systém by viedol k zníženiu miezd, spôsobili, že odbory sa zdráhajú prijať zmenu. "Odbory sú v Švajčiarsku často priateľské voči kartelom. Snažíme sa dokázať, že zamestnanci neprofitujú z vysokých cien, tento "nadzisk" skôr zostáva v zahraničí," hovorí Sommarugaová. Veľké množstvo daní, ziskov a pracovných pozícií, ktoré by mohli byť v Švajčiarsku, je v zahraničí. To škodí švajčiarskej ekonomike a vplýva na nižšie mzdy, pretože firmy sa snažia kompenzovať vysokú úroveň importných cien.

(1 CHF = 28,186 SKK, 1 USD = 38,997 SKK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 754
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 190
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 354
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 164
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 572
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 487
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 811
  8. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 4 757
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 882
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 017

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

Výročie vraždy si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti.

KOMENTÁRE

Kažimír bude musieť siahnuť pod vankúš, aby naplnil Ficove sľuby

Bez zásahu do rozpočtu to nepôjde.

Neprehliadnite tiež

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.

Rozvoju regiónov bráni vzdelávací systém či slabá dopravná infraštruktúra

Slovensko patrí medzi štáty OECD s najväčšími regionálnymi rozdielmi vo výške príjmov a v miere nezamestnanosti.

Analytik: Hotovosť by mala zostať medzi nami aj pre zachovanie súkromia

Ak sa v EÚ prestanú vyrábať 500-eurové bankovky, sporitelia podľa analytika pôjdu do banky a svoje úspory v miliónoch si odnesú v taške.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop