Nové zvodidlá sú podľa Hlinu príliš nežné

Poslanec Alojz Hlina si myslí, že nové zvodidlá na diaľniciach a rýchlostných cestách nie sú bezpečné. Diaľničiari sa bránia.

Ilustračná snímka.(Zdroj: TASR/Milan Kapusta)

Poslanec Andrej Hlina si myslí, že nové zvodidlá na diaľniciach a rýchlostných cestách nie sú bezpečné. Diaľničiari sa bránia.

BRATISLAVA. Oceľové zvodidlá, ktoré práve osádza Národná diaľničná spoločnosť (NDS) na diaľniciach a rýchlostných cestách, sú príliš nežné, subtílne.

Myslí si to poslanec Národnej rady (NR) SR Alojz Hlina (KDH). Bojí sa o bezpečnosť motoristov, preto chce o parametroch nových zvodidiel diskutovať na pôde parlamentného brannobezpečnostného výboru.

"Budeme chcieť jednoznačné potvrdenie, že tento nežný, subtílny bariérový systém nás dostatočne ochráni," priblížil Hlina na dnešnej tlačovej konferencii v NR SR. Respektíve, že budú tieto nové zvodidlá chrániť vodičov viac ako tie doterajšie.

Práve zvýšenie bezpečnosti je totiž dôvodom na výmenu zvodidiel.

S kolegami z brannobezpečnostného výboru tak Hlina pripraví mimoriadne zasadnutie tohto výboru. "Aby sme si overili, či je všetko v poriadku, čo sa týka bezpečnosti cestnej premávky," dodal Hlina.

Diaľničiari plánujú do konca októbra vymeniť a doplniť zvodidlá na viac ako 167 kilometroch diaľnic a rýchlostných ciest. Osádzajú sa na obe krajnice a aj stredné deliace pásy.

V prípade diaľnic sa v strede osadia betónové zvodidlá, na rýchlostných cestách to budú zvodidlá z ocele. Celkovo si investícia vyžiada náklady vo výške 80,5 milióna eur a bude spolufinancovaná z eurofondov.

Hlina: Zmyslom zvodidla nie je zabíjať

Hlinovi však prekáža, že nový systém zvodidiel, ktorý sa osádza, nemá spodnú zvodnicu. Má len jednu vrchnú zvodnicu.

Zároveň sú tieto zvodidlá podľa neho prirodzene o niekoľko centimetrov vyššie od zemi ako doterajšie zvodidlá. Pritom on sám vlastným meraním zistil, že niektoré už osadené zvodidlá sú umiestnené ešte o niekoľko centimetrov vyššie, ako by mali.

Bojí sa tak, aby menšie autá a motocyklisti nepodbehli popod zvodidlá.

"Zmyslom zvodidla nie je vás zabiť, ale tlmiť náraz a vrátiť vás späť na vozovku," upozornil poslanec. Obáva sa, že nové zvodidlá motoristov nevrátia späť na vozovku a tí sa tak môžu dostať na druhú stranu do protismeru.

Tento nový typ zvodidiel sa pritom podľa Hlinu vyrába špeciálne pre východoeurópsky trh. Zatiaľ sa používa iba v Českej republike a na Slovensku, napríklad v Rakúsku či v Nemecku sa neosádza.

Poslanec zároveň upozornil, že kým v Rakúsku platí najvyššia úroveň bezpečnosti zvodidiel H3, na Slovensku je postačujúca úroveň H2.

Všetky tieto otázky si chce Hlina objasniť na výbore. V prípade, že sa mýli a zvodidlá sú naozaj dostatočne bezpečné, je pripravený sa ospravedlniť. Ak to však tak nebude, niekto za to musí podľa poslanca niesť zodpovednosť.

Len najvyťaženejšie úseky

Podľa Národnej diaľničnej spoločnosti sa ale zvodidlá menia na najvyťaženejších úsekoch diaľničnej siete Slovenska, ktoré boli postavené v 70. a 80. rokoch minulého storočia.

"Cieľom je osadiť nový záchytný bezpečnostný systém, ktorý bude mať významný vplyv na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky v súlade s európskymi normami, ktoré sú súčasťou systému slovenských technických noriem," reagovala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Osadením betónových zvodidiel na miestach, kde boli doteraz oceľové, dostane podľa jej slov vyše 100 kilometrov (km) diaľnice D1 vyšší bezpečnostný štandard s úrovňou zachytenia H3.

"Rovnako sa zvýši úroveň zachytenia na viac ako 60 km rýchlostnej cesty R1, kde novo osádzané stredové oceľové zvodidlá majú úroveň zachytenia H2," opísala.

Na starších úsekoch, kde boli osádzané zvodidlá len na miestach určených normou platnou v čase výstavby, budú podľa Žgravčákovej doplnené zvodidlá aj na miestach vyžadovaných v súčasnosti platnou normou.

"Súčasťou osádzania zvodidiel na krajniciach je aj samotná úprava krajníc, aby bola dosiahnutá požadovaná účinnosť novo osádzaných zvodidiel," dodala.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  3. Cíťte sa v priestore príjemne
  4. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  7. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  9. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  10. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 380
  2. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 4 820
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 728
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 838
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 658
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 118
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 069
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 999
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 018
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 917

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Fico z rezervy doprial hokeju aj obci, v ktorej vyrastal

Z rezervy predsedu vlády Robert Fico opäť prispel aj Starej Bystrici, kde je starostom poslanec Smeru.

DOMOV

Čudne rozdelené peniaze siahajú ku Kaliňákovmu známemu

Highchem nemá podľa hodnotenia dostatočné odborné kapacity.

KOMENTÁRE

Dankove snahy sú vážnym zásahom do dôležitých politických slobôd

Slovenskí politici nechcú skladať účty.

DOMOV

Sieť čelí exekúciám, dlžoby nespláca ani SDKÚ

Sieť nezaplatila vyše 500-tisíc eur, pre ktoré ju naháňajú exekútori.

Neprehliadnite tiež

Británia plánuje od roku 2040 zakázať nové naftové a benzínové autá

Plán je súčasťou komplexnej stratégie ochrany ovzdušia, ktorú musí britská vláda pripraviť na základe rozhodnutia súdu.

Brusel chce regulovať hranolčeky, môžu chutiť inak

Hranolčeky nezakážu. Únia len rokuje o nariadení, ktoré obmedzí teplotu fritovania zemiakov. Chuť hranolčekov to môže zmeniť.

Zadržaný manažér VW v kauze emisií chce priznať vinu

Schmidta zatkli začiatkom januára na Floride.

Bratislava môže dostať novú linku, v Maďarsku vznikli nové aerolinky

Aerolínie založil honorárny konzul Maďarska na Srí Lanke, pôvodne chcel lietať dlhé trasy do Číny či Thajska.