Nové zvodidlá sú podľa Hlinu príliš nežné

Poslanec Alojz Hlina si myslí, že nové zvodidlá na diaľniciach a rýchlostných cestách nie sú bezpečné. Diaľničiari sa bránia.

Ilustračná snímka.(Zdroj: TASR/Milan Kapusta)

Poslanec Andrej Hlina si myslí, že nové zvodidlá na diaľniciach a rýchlostných cestách nie sú bezpečné. Diaľničiari sa bránia.

BRATISLAVA. Oceľové zvodidlá, ktoré práve osádza Národná diaľničná spoločnosť (NDS) na diaľniciach a rýchlostných cestách, sú príliš nežné, subtílne.

Myslí si to poslanec Národnej rady (NR) SR Alojz Hlina (KDH). Bojí sa o bezpečnosť motoristov, preto chce o parametroch nových zvodidiel diskutovať na pôde parlamentného brannobezpečnostného výboru.

"Budeme chcieť jednoznačné potvrdenie, že tento nežný, subtílny bariérový systém nás dostatočne ochráni," priblížil Hlina na dnešnej tlačovej konferencii v NR SR. Respektíve, že budú tieto nové zvodidlá chrániť vodičov viac ako tie doterajšie.

Práve zvýšenie bezpečnosti je totiž dôvodom na výmenu zvodidiel.

S kolegami z brannobezpečnostného výboru tak Hlina pripraví mimoriadne zasadnutie tohto výboru. "Aby sme si overili, či je všetko v poriadku, čo sa týka bezpečnosti cestnej premávky," dodal Hlina.

Diaľničiari plánujú do konca októbra vymeniť a doplniť zvodidlá na viac ako 167 kilometroch diaľnic a rýchlostných ciest. Osádzajú sa na obe krajnice a aj stredné deliace pásy.

V prípade diaľnic sa v strede osadia betónové zvodidlá, na rýchlostných cestách to budú zvodidlá z ocele. Celkovo si investícia vyžiada náklady vo výške 80,5 milióna eur a bude spolufinancovaná z eurofondov.

Hlina: Zmyslom zvodidla nie je zabíjať

Hlinovi však prekáža, že nový systém zvodidiel, ktorý sa osádza, nemá spodnú zvodnicu. Má len jednu vrchnú zvodnicu.

Zároveň sú tieto zvodidlá podľa neho prirodzene o niekoľko centimetrov vyššie od zemi ako doterajšie zvodidlá. Pritom on sám vlastným meraním zistil, že niektoré už osadené zvodidlá sú umiestnené ešte o niekoľko centimetrov vyššie, ako by mali.

Bojí sa tak, aby menšie autá a motocyklisti nepodbehli popod zvodidlá.

"Zmyslom zvodidla nie je vás zabiť, ale tlmiť náraz a vrátiť vás späť na vozovku," upozornil poslanec. Obáva sa, že nové zvodidlá motoristov nevrátia späť na vozovku a tí sa tak môžu dostať na druhú stranu do protismeru.

Tento nový typ zvodidiel sa pritom podľa Hlinu vyrába špeciálne pre východoeurópsky trh. Zatiaľ sa používa iba v Českej republike a na Slovensku, napríklad v Rakúsku či v Nemecku sa neosádza.

Poslanec zároveň upozornil, že kým v Rakúsku platí najvyššia úroveň bezpečnosti zvodidiel H3, na Slovensku je postačujúca úroveň H2.

Všetky tieto otázky si chce Hlina objasniť na výbore. V prípade, že sa mýli a zvodidlá sú naozaj dostatočne bezpečné, je pripravený sa ospravedlniť. Ak to však tak nebude, niekto za to musí podľa poslanca niesť zodpovednosť.

Len najvyťaženejšie úseky

Podľa Národnej diaľničnej spoločnosti sa ale zvodidlá menia na najvyťaženejších úsekoch diaľničnej siete Slovenska, ktoré boli postavené v 70. a 80. rokoch minulého storočia.

"Cieľom je osadiť nový záchytný bezpečnostný systém, ktorý bude mať významný vplyv na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky v súlade s európskymi normami, ktoré sú súčasťou systému slovenských technických noriem," reagovala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Osadením betónových zvodidiel na miestach, kde boli doteraz oceľové, dostane podľa jej slov vyše 100 kilometrov (km) diaľnice D1 vyšší bezpečnostný štandard s úrovňou zachytenia H3.

"Rovnako sa zvýši úroveň zachytenia na viac ako 60 km rýchlostnej cesty R1, kde novo osádzané stredové oceľové zvodidlá majú úroveň zachytenia H2," opísala.

Na starších úsekoch, kde boli osádzané zvodidlá len na miestach určených normou platnou v čase výstavby, budú podľa Žgravčákovej doplnené zvodidlá aj na miestach vyžadovaných v súčasnosti platnou normou.

"Súčasťou osádzania zvodidiel na krajniciach je aj samotná úprava krajníc, aby bola dosiahnutá požadovaná účinnosť novo osádzaných zvodidiel," dodala.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 8 893
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 380
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 478
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 374
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 5 999
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 469
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 4 912
  8. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 087
  9. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 2 890
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 663

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Sládok: Kvalitu vieme zaručiť len po bránu pivovaru

Pivná kultúra Slovákov sa zlepšuje, ale pomalým tempom, myslí si skúsený sládok.

DOMOV

Z Petrohradu do Pekingu. Podpredsedníčka úradu zo Smeru spoznáva svet za štátne

Vitteková išla na kontrolnú cestu do Číny, hoci nie je inšpektorka.

KOMENTÁRE

Kazašský lovec pôjde radšej do hôr ako na otcov pohreb

Bashahan, kazašský lovec, ktorý používa na lov orly skalné.

Neprehliadnite tiež

Dopyt po starších bytoch v okrajových častiach Bratislavy stúpol

Jednotková cena starších bytov v Bratislave sa znížila.

Otcovia dostanú po narodení dieťaťa platené voľno. Koľko bude trvať?

Voľno pre otcov sa snaží presadiť Európska komisia, už o ňom hovorí aj premiér Fico.

Ficovi sa myšlienka trinásteho platu páči, bude o nej diskutovať

Šéf koaličnej SNS a parlamentu Andrej Danko chce firmám nakázať, aby zamestnancom vyplácali plat navyše.

Obchody vo Venezuele sú takmer prázdne, ľudia každý deň bojujú o prežitie

Hlavné mesto Venezuely Caracas zasiahli masové protivládne demonštrácie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop