SME
Streda, 20. november, 2019 | Meniny má Félix

Nové zvodidlá sú podľa Hlinu príliš nežné

Poslanec Alojz Hlina si myslí, že nové zvodidlá na diaľniciach a rýchlostných cestách nie sú bezpečné. Diaľničiari sa bránia.

Ilustračná snímka.Ilustračná snímka.(Zdroj: TASR/Milan Kapusta)

Poslanec Andrej Hlina si myslí, že nové zvodidlá na diaľniciach a rýchlostných cestách nie sú bezpečné. Diaľničiari sa bránia.

BRATISLAVA. Oceľové zvodidlá, ktoré práve osádza Národná diaľničná spoločnosť (NDS) na diaľniciach a rýchlostných cestách, sú príliš nežné, subtílne.

Myslí si to poslanec Národnej rady (NR) SR Alojz Hlina (KDH). Bojí sa o bezpečnosť motoristov, preto chce o parametroch nových zvodidiel diskutovať na pôde parlamentného brannobezpečnostného výboru.

"Budeme chcieť jednoznačné potvrdenie, že tento nežný, subtílny bariérový systém nás dostatočne ochráni," priblížil Hlina na dnešnej tlačovej konferencii v NR SR. Respektíve, že budú tieto nové zvodidlá chrániť vodičov viac ako tie doterajšie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Práve zvýšenie bezpečnosti je totiž dôvodom na výmenu zvodidiel.

S kolegami z brannobezpečnostného výboru tak Hlina pripraví mimoriadne zasadnutie tohto výboru. "Aby sme si overili, či je všetko v poriadku, čo sa týka bezpečnosti cestnej premávky," dodal Hlina.

Diaľničiari plánujú do konca októbra vymeniť a doplniť zvodidlá na viac ako 167 kilometroch diaľnic a rýchlostných ciest. Osádzajú sa na obe krajnice a aj stredné deliace pásy.

V prípade diaľnic sa v strede osadia betónové zvodidlá, na rýchlostných cestách to budú zvodidlá z ocele. Celkovo si investícia vyžiada náklady vo výške 80,5 milióna eur a bude spolufinancovaná z eurofondov.

Hlina: Zmyslom zvodidla nie je zabíjať

Hlinovi však prekáža, že nový systém zvodidiel, ktorý sa osádza, nemá spodnú zvodnicu. Má len jednu vrchnú zvodnicu.

Zároveň sú tieto zvodidlá podľa neho prirodzene o niekoľko centimetrov vyššie od zemi ako doterajšie zvodidlá. Pritom on sám vlastným meraním zistil, že niektoré už osadené zvodidlá sú umiestnené ešte o niekoľko centimetrov vyššie, ako by mali.

Bojí sa tak, aby menšie autá a motocyklisti nepodbehli popod zvodidlá.

"Zmyslom zvodidla nie je vás zabiť, ale tlmiť náraz a vrátiť vás späť na vozovku," upozornil poslanec. Obáva sa, že nové zvodidlá motoristov nevrátia späť na vozovku a tí sa tak môžu dostať na druhú stranu do protismeru.

Tento nový typ zvodidiel sa pritom podľa Hlinu vyrába špeciálne pre východoeurópsky trh. Zatiaľ sa používa iba v Českej republike a na Slovensku, napríklad v Rakúsku či v Nemecku sa neosádza.

Poslanec zároveň upozornil, že kým v Rakúsku platí najvyššia úroveň bezpečnosti zvodidiel H3, na Slovensku je postačujúca úroveň H2.

Všetky tieto otázky si chce Hlina objasniť na výbore. V prípade, že sa mýli a zvodidlá sú naozaj dostatočne bezpečné, je pripravený sa ospravedlniť. Ak to však tak nebude, niekto za to musí podľa poslanca niesť zodpovednosť.

Len najvyťaženejšie úseky

Podľa Národnej diaľničnej spoločnosti sa ale zvodidlá menia na najvyťaženejších úsekoch diaľničnej siete Slovenska, ktoré boli postavené v 70. a 80. rokoch minulého storočia.

"Cieľom je osadiť nový záchytný bezpečnostný systém, ktorý bude mať významný vplyv na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky v súlade s európskymi normami, ktoré sú súčasťou systému slovenských technických noriem," reagovala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Osadením betónových zvodidiel na miestach, kde boli doteraz oceľové, dostane podľa jej slov vyše 100 kilometrov (km) diaľnice D1 vyšší bezpečnostný štandard s úrovňou zachytenia H3.

"Rovnako sa zvýši úroveň zachytenia na viac ako 60 km rýchlostnej cesty R1, kde novo osádzané stredové oceľové zvodidlá majú úroveň zachytenia H2," opísala.

Na starších úsekoch, kde boli osádzané zvodidlá len na miestach určených normou platnou v čase výstavby, budú podľa Žgravčákovej doplnené zvodidlá aj na miestach vyžadovaných v súčasnosti platnou normou.

"Súčasťou osádzania zvodidiel na krajniciach je aj samotná úprava krajníc, aby bola dosiahnutá požadovaná účinnosť novo osádzaných zvodidiel," dodala.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  2. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  3. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  4. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  5. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  6. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  8. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  9. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  10. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  1. Slováci sa najčastejšie stretávajú pri spoločnom stole na večeru
  2. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  3. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  4. SEAT predstavil e-Scooter
  5. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  6. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  7. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  8. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  9. Changes to the Public Procurement Law – Take Two
  10. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 341
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 12 132
  3. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 7 452
  4. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 6 942
  5. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 6 932
  6. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 6 557
  7. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 6 364
  8. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 6 245
  9. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 5 887
  10. Tipy na lyžovačku v Rakúsku 5 427

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Beaty Balogovej

Ako sme prestali byť súdružkami a súdruhmi

Sloboda nie je dedičné právo. Žiadna generácia ju nedostáva hotovú a dokonanú: pripravenú na konzumáciu.

Protestné zhromaždenie Za slušné Slovensko na Námestí SNP v Bratislave.
David Nykl vyrastal v Kanade.

Laššáková nevie vysvetliť vyše pol milióna za galavečer. Dankovi aj Bugárovi sa to zdá priveľa

Viac zaplatili Košice za Jamiroquai, keď boli hlavným mestom kultúry.

Galavečer k výročiu Nežnej revolúcie.
Stĺpček Osmelené

Smrť Violy nie je tragédiou temnej uličky

Kto je vinníkom tohto obludného násilia?

Soňa Jánošová
CYNICKÁ OBLUDA

Kočnerova kamoška mudruje o slobode

Kamarátka Kočnera a kolegyňa Kaliho a Maznáka napísala text o slobode. Definícia výrazu chucpe ako lusk!

Neprehliadnite tiež

Rezort dopravy presunie vyše 40 miliónov na výstavbu diaľnic

Zmeniť sa má účel použitia kapitálových výdavkov z rokov 2017 a 2018.

Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek.

Miera nezamestnanosti stúpla vo viac ako tretine okresov

Analytici neočakávajú výraznejší nárast nezamestnanosti na Slovensku.

Ilustračné foto

Putin považuje dohodu o ťažbe ropy s kartelom OPEC za dôležitú

Prezident Putin: Cieľom je vybalansovaný trh prijateľný pre výrobcov aj spotrebiteľov.

Ruský prezident Vladimir Putin.

Firmy začínajú chápať, kde je problém pri hľadaní ľudí (rozhovor)

Hovorí riaditeľ personálnej agentúry Grafton Miroslav Garaj.

Miroslav Garaj, riaditeľ personálnej agentúry Grafton.