O širokorozchodnej trati rozhodne štúdia realizovateľnosti

Ak štúdia realizovateľnosti predĺženia širokorozchodnej trate z Košíc do Bratislavy a Viedne nepreukáže napríklad dostatočné tovarové toky, tak odpadnú ďalšie technické štúdie a práce sa nezačnú.

Podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny.(Zdroj: SME/Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. O plánovanom predĺžení širokorozchodnej železnice z Košíc do Bratislavy a Viedne rozhodne podrobná štúdia realizovateľnosti projektu.

Štúdiu dal vypracovať spoločný podnik ruských, ukrajinských, slovenských a rakúskych železníc Breitspur Planungsgesellschaft (Breitspur) so sídlom vo Viedni medzinárodnému konzorciu firiem Valbek, Bernard a Obermeyer.

"Ak štúdia nepreukáže napríklad dostatočné tovarové toky, tak do ďalších technických štúdií spoločnosť Breitspur nepôjde a práce sa nezačnú. Naopak, ak výsledok povie, že projekt je uskutočniteľný a financovateľný, tak sa v projektovej príprave bude pokračovať ďalej," informovala v pondelok agentúru SITA hovorkyňa podpredsedu vlády pre investície Ľubomíra Vážneho Silvia Belešová.

Memorandum o spolupráci

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a Ruské železnice pred týždňom uzavreli memorandum o spolupráci. Zámerom je rozvoj železničnej tranzitnej prepravy nákladov cez eurázijské dopravné koridory.

Memorandum podpísali generálny riaditeľ ŽSR Dušan Šefčík a prezident Ruských železníc Vladimir Jakunin počas návštevy premiéra Roberta Fica v Moskve.

Obe spoločnosti budú pokračovať v príprave projektu širokorozchodnej železnice, vrátane založenia medzinárodného logistického centra.

"Naše železničné spoločnosti spolupracujú a budú spolupracovať a zmyslom memoranda je spoluprácu podporiť. Memorandum je teda vo všeobecnej polohe," uviedla Belešová.

"Naďalej platí, že v súčasnosti prebieha spracovanie podrobnej štúdie realizovateľnosti širokorozchodnej železnice," dodala.

Predseda strany Sloboda a Solidarita (SaS) a poslanec Európskeho parlamentu Richard Sulík sa nazdáva, že zahraničnopolitické aktivity premiéra Roberta Fica v súvislosti s nedávnou cestou do Moskvy majú znaky reálneho poškodzovania hospodárstva krajiny.

"Diskusia o výstavbe tejto trate (širokorozchodnej) trvá už na Slovensku niekoľko rokov a väčšina odborníkov sa vyslovuje proti tomuto projektu. Dôvodom je, že by sa touto traťou obišli slovenské prekladiská v prospech rakúskych a tiež to, že panujú veľké pochybnosti o dostatočnom objeme prepravovaných tovarov, aby bola výstavba širokorozchodnej rentabilná," upozornil Sulík.

Klus: Financovanie je nejasné

Tímlíder SaS pre zahraničnú politiku Martin Klus dodal, že financovanie projektu je úplne nejasné a kapacita nákladnej prepravy po železnici cez juh Slovenska je využitá iba na tretinu.

Za absolútne neakceptovateľné preto považuje, aby výstavbu širokorozchodnej trate mala financovať SR. Navyše, súčasná geopolitická realita podľa neho zásadne zmenila vzťahy medzi Ruskom, Ukrajinou a Európskou úniou.

"Témou dnes nie je otázka, ako zvýšiť objem prepravovaných tovarov z Ázie do Európy, ale naopak otázka ekonomických sankcií a znižovania závislosti Európy na Rusku, na čo nesmie zabúdať ani premiér Fico," zdôraznil Klus.

Konzorciom firiem Valbek, Bernard a Obermeyer navrhlo štúdiu realizovateľnosti širokorozchodnej trate pripraviť za 5,9 mil. eur, najlacnejšie spomedzi štyroch predložených ponúk v tendri.

Zastúpenie v konzorciu s rakúskymi a nemeckými partnermi má slovenská firma Valbek, s. r. o., člen skupiny Valbek - EU so sídlom v českom Liberci. Celkové investície do projektu by podľa odhadov mohli dosiahnuť predbežne 6 mld. eur, ale mohli by sa zvýšiť až na 9 mld. eur.

Opozícia projekt kritizovala ako nezmyselný, škodiaci záujmom SR a ohrozujúci pracovné miesta v prekladiskovej stanici v Čiernej nad Tisou a prekladisku kontajnerov v Dobrej na východe Slovenska. Niektorí odborníci potvrdili, že projekt môže mať pre SR význam, len ak bude na jej území aj prekladisková stanica tovarov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  2. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  3. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  4. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  5. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  6. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  7. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  8. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  10. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 871
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 591
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 522
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 446
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 282
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 899
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 287
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 684
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 957
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 566

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Milan Kňažko: Fico klame, keď tvrdí, že nevedel, kam sa sťahuje

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne, tvrdí MILAN KŇAŽKO.

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Preverovanie zásielok robí aj pošta. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

Neprehliadnite tiež

Európska komisia prijala návrh piliera sociálnych práv

Pilier pozostáva z 20 kľúčových zásad a práv na podporu dobre fungujúcich trhov práce a systémov sociálneho zabezpečenia.

Prečo by sme Uber či Airbnb mali podporovať?

Európsky parlament odhaduje, že v najbližších rokoch by mohla zdieľaná ekonomika zvýšiť potenciál HDP Európy o 500 miliárd eur ročne.

Richter zavádza 90-ročných dôchodcov, penzie všetkým nezvýši

Minister práce sľubuje, že zvýši penzie najstarším dôchodcom. Viac dostane len každý štvrtý.

Trump sa chystá zredukovať dane najviac v histórii

Šéf rezortu financií uviedol, že prezidentov plán bude najrozsiahlejšou daňovou reformou.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop