SME
Štvrtok, 6. máj, 2021 | Meniny má HermínaKrížovkyKrížovky

O širokorozchodnej trati rozhodne štúdia realizovateľnosti

Ak štúdia realizovateľnosti predĺženia širokorozchodnej trate z Košíc do Bratislavy a Viedne nepreukáže napríklad dostatočné tovarové toky, tak odpadnú ďalšie technické štúdie a práce sa nezačnú.

Podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny.Podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny. (Zdroj: SME/Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. O plánovanom predĺžení širokorozchodnej železnice z Košíc do Bratislavy a Viedne rozhodne podrobná štúdia realizovateľnosti projektu.

Štúdiu dal vypracovať spoločný podnik ruských, ukrajinských, slovenských a rakúskych železníc Breitspur Planungsgesellschaft (Breitspur) so sídlom vo Viedni medzinárodnému konzorciu firiem Valbek, Bernard a Obermeyer.

"Ak štúdia nepreukáže napríklad dostatočné tovarové toky, tak do ďalších technických štúdií spoločnosť Breitspur nepôjde a práce sa nezačnú. Naopak, ak výsledok povie, že projekt je uskutočniteľný a financovateľný, tak sa v projektovej príprave bude pokračovať ďalej," informovala v pondelok agentúru SITA hovorkyňa podpredsedu vlády pre investície Ľubomíra Vážneho Silvia Belešová.

Skryť Vypnúť reklamu

Memorandum o spolupráci

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a Ruské železnice pred týždňom uzavreli memorandum o spolupráci. Zámerom je rozvoj železničnej tranzitnej prepravy nákladov cez eurázijské dopravné koridory.

Memorandum podpísali generálny riaditeľ ŽSR Dušan Šefčík a prezident Ruských železníc Vladimir Jakunin počas návštevy premiéra Roberta Fica v Moskve.

Obe spoločnosti budú pokračovať v príprave projektu širokorozchodnej železnice, vrátane založenia medzinárodného logistického centra.

"Naše železničné spoločnosti spolupracujú a budú spolupracovať a zmyslom memoranda je spoluprácu podporiť. Memorandum je teda vo všeobecnej polohe," uviedla Belešová.

"Naďalej platí, že v súčasnosti prebieha spracovanie podrobnej štúdie realizovateľnosti širokorozchodnej železnice," dodala.

Skryť Vypnúť reklamu

Predseda strany Sloboda a Solidarita (SaS) a poslanec Európskeho parlamentu Richard Sulík sa nazdáva, že zahraničnopolitické aktivity premiéra Roberta Fica v súvislosti s nedávnou cestou do Moskvy majú znaky reálneho poškodzovania hospodárstva krajiny.

"Diskusia o výstavbe tejto trate (širokorozchodnej) trvá už na Slovensku niekoľko rokov a väčšina odborníkov sa vyslovuje proti tomuto projektu. Dôvodom je, že by sa touto traťou obišli slovenské prekladiská v prospech rakúskych a tiež to, že panujú veľké pochybnosti o dostatočnom objeme prepravovaných tovarov, aby bola výstavba širokorozchodnej rentabilná," upozornil Sulík.

Klus: Financovanie je nejasné

Tímlíder SaS pre zahraničnú politiku Martin Klus dodal, že financovanie projektu je úplne nejasné a kapacita nákladnej prepravy po železnici cez juh Slovenska je využitá iba na tretinu.

Skryť Vypnúť reklamu

Za absolútne neakceptovateľné preto považuje, aby výstavbu širokorozchodnej trate mala financovať SR. Navyše, súčasná geopolitická realita podľa neho zásadne zmenila vzťahy medzi Ruskom, Ukrajinou a Európskou úniou.

"Témou dnes nie je otázka, ako zvýšiť objem prepravovaných tovarov z Ázie do Európy, ale naopak otázka ekonomických sankcií a znižovania závislosti Európy na Rusku, na čo nesmie zabúdať ani premiér Fico," zdôraznil Klus.

Konzorciom firiem Valbek, Bernard a Obermeyer navrhlo štúdiu realizovateľnosti širokorozchodnej trate pripraviť za 5,9 mil. eur, najlacnejšie spomedzi štyroch predložených ponúk v tendri.

Zastúpenie v konzorciu s rakúskymi a nemeckými partnermi má slovenská firma Valbek, s. r. o., člen skupiny Valbek - EU so sídlom v českom Liberci. Celkové investície do projektu by podľa odhadov mohli dosiahnuť predbežne 6 mld. eur, ale mohli by sa zvýšiť až na 9 mld. eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Opozícia projekt kritizovala ako nezmyselný, škodiaci záujmom SR a ohrozujúci pracovné miesta v prekladiskovej stanici v Čiernej nad Tisou a prekladisku kontajnerov v Dobrej na východe Slovenska. Niektorí odborníci potvrdili, že projekt môže mať pre SR význam, len ak bude na jej území aj prekladisková stanica tovarov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prieskum odhalil slabiny slovenských firiem. Na čo si dať pozor?
  2. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  3. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  4. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  5. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  6. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  7. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  9. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička
  10. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je
  1. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  2. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  3. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  4. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  5. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  6. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  7. Ako zabezpečiť vhodné podmienky na dôstojnú prácu?
  8. Moderná drevostavba s vlastným rukopisom
  9. Prieskum odhalil slabiny slovenských firiem. Na čo si dať pozor?
  10. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 57 949
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 18 220
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 14 372
  4. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 13 233
  5. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 8 795
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 8 373
  7. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 238
  8. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 7 185
  9. Tipy od delegátky: Egypt má veľa turistami neobjavených miest 7 035
  10. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 6 869
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Závod v roku 2014 pripravovali na dražbu.

Minerálka Slatina zmizla z trhu.

15 h
Podpredseda vlády a minister financií Igor Matovič počas tlačového brífingu na tému Sputnik V.

Matovič si na rodičov a deti spomenul, až keď jeho preferencie prerazili dno.

4. máj

Neprehliadnite tiež

Minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský a hovorkyňa rezortu Zuzana Eliášová. Vľavo za dverami vedúci Inštitútu zdravotných analýz Matej Mišík.

Ministerstvo pracuje na reforme ambulantnej siete.

8m
Prehliadka výroby nových terénnych vozidiel Land Rover Defender vo výrobných priestoroch závodu Jaguar Land Rover pri Nitre.

V obmedzenom režime funguje Volkswagen a problémy má aj Stellantis.

13m
Minister financií Igor Matovič a premiér a exminister financií Eduard Heger.

Štatistický úrad 18. mája zverejní odhad HDP za prvý štvrťrok 2021.

18m
Zľava: podpredseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Eurovia Róbert Šinály, generálna riaditeľka Slovenskej správy ciest Martina Tvrdoňová, poslanec parlamentu za hnutie Sme rodina Igor Kašper a minister dopravy a výstavby Andrej Doležal počas brífingu v rámci symbolického otvorenia veľkoplošných opráv ciest I. triedy v Banskobystrickom kraji. Banská Bystrica, 23. apríl 2021.

Dočasne poverený vedením je doterajší investičný riaditeľ Ivan Rybárik.

25m