Budúce čierne stavby zbúrajú, nemôžu ich zlegalizovať

Čiernu stavbu, ktorú postavia po budúcoročnom lete, nebude možné dodatočne zlegalizovať.

Ilustračná snímka.(Zdroj: SITA/Jozef Jarošík)

BRATISLAVA. Kto bez povolenia postaví stavbu po účinnosti nového stavebného zákona, podľa plánu od 1. júla 2016, bude ju musieť zbúrať. Čiernu stavbu, na rozdiel od súčasnosti, už nebude môcť dodatočne zlegalizovať.

Súčasný stavebný zákon umožňuje dodatočnú legalizáciu nepovolenej stavby na základe povolenia bez časového obmedzenia.

"Nový zákon, ak bude prijatý, nepozná inštitút dodatočného povolenia z hľadiska nového právneho režimu. Ak niekto postaví stavbu, na ktorú nemá povolenie, bude ju musieť zbúrať. Tam iná možnosť zo zákona nie je. Nemôže ju dodatočne zlegalizovať," povedal vo štvrtok štátny tajomník ministerstva dopravy František Palko.

Spätná legalizácia

Návrh stavebného zákona, ktorý vláda schválila minulý týždeň, počíta s tým, že majitelia súčasných čiernych stavieb budú môcť požiadať o ich dodatočnú legalizáciu počas troch rokov od účinnosti, teda do 30. júna 2019.

Inak by mali byť odstránené. Navyše, stavebné úrady budú z vlastného podnetu rozhodovať o dodatočnom povolení čiernych stavieb až do 30. júna 2024.

"Nový stavebný zákon nekonečný interval platnosti dodatočného povolenia na nehnuteľnosti, ktoré boli postavené pri starom právnom režime, ohraničí už konkrétnou časovou lehotou. Stavebník, majiteľ tejto nehnuteľnosti bude môcť požiadať do troch rokov stavebný úrad o to, aby nehnuteľnosť mohla byť stavbou s povolením," uviedol Palko.

Povolenie však nemusí automaticky dostať, keďže stavba bude musieť spĺňať podmienky v novom stavebnom zákone. "Ak tie podmienky neobsahuje, žiadna legalizácia sa nekoná, stavba bude zbúraná," upozornil štátny tajomník.

Ak majiteľ čiernej stavby nepodá žiadosť o dodatočné povolenie, začnú konať úrady. Palko je presvedčený, že návrh nového stavebného zákona vytvára predpoklady pre to, aby sa Slovensko raz a navždy vyrovnalo s čiernymi stavbami.

Ministerstvo dopravy a výstavby pôvodne navrhovalo ročnú lehotu na dodatočné povolenie súčasných nepovolených stavieb.

"Museli sme komunikovať aj s tými, ktorí dali pripomienky, že ročná lehota nie je v praxi aplikovateľná vzhľadom na rozsah a technickú infraštruktúru na stavebných úradoch. Preto zásadná pripomienka ministerstva spravodlivosti bola, aby sme lehoty riešili tak, ako je to obsiahnuté teraz v návrhu stavebného zákona," vysvetlil predĺženie lehoty na tri roky Palko.

Ak poslanci budú cítiť, že lehota by mala byť kratšia, môžu o tom rozhodnúť v rámci rokovania v parlamente.

Minimálne tisíce

Počet čiernych stavieb nie je známy, ale odhaduje sa, že ich môžu byť minimálne tisíce, či desaťtisíce. Stavebné úrady v obciach a mestách by podľa štátneho tajomníka mali vedieť, na aké stavby nedali povolenie.

"Územie bude monitorovať aj štátna stavebná inšpekcia, ktorá môže konať aj z vlastného podnetu. Je to úloha starostov a ich aparátov, štátnej stavebnej inšpekcie," dodal Palko.

Generálny riaditeľ sekcie výstavby na ministerstve Tibor Németh uviedol, že sa zvýši odborná kvalifikovanosť pracovníkov stavebných úradov.

"Aj odborní kvalifikovaní zamestnanci na stavebných úradoch by mali mať schopnosť identifikovať nepovolené čierne stavby na svojich územiach," povedal.

Ako príklad odhaľovania čiernych stavieb spomenul mesto Trenčianske Teplice, kde monitorujú svoje územie pomocou bezpilotného lietadla dron. "Veľmi ľahko vedia identifikovať čiernu stavbu," dodal Németh.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 013
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 876
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 066
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 410
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 900
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 268
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 088
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 611
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 766
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 714

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

KULTÚRA

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

BLOG TRANSPARENCY

Keď biznis v zdravotníctve roztočí bývalý šéf daňovákov

Doktor Kostka nebol jediný, komu v posledných rokoch darilo.

Neprehliadnite tiež

Šéf PSA: Opel zostane aj po prevzatí nemeckou firmou

Existujú totiž zákazníci, ktorí nekupujú francúzske značky.

Posúvanie dôchodku sa nepáči ľuďom ani odborom. Štát nevylučuje zmenu

V roku 2017 sa dôchodok posunul o dva a pol mesiaca, v roku 2018 sa má posunúť o dva mesiace.

RegioJet posilní spoje z Košíc do Prahy o pár vlakov

Rozšíriť plánujú aj prevádzku autobusovej linky zo Zvolena a Banskej Bystrice.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop