Čoraz viac veľkých amerických oceliarní sa dostáva do straty

New York 1. februára (TASR) - Veľké americké oceliarne, tzv. big steel, čo je synonymum pre integrované hutnícke podniky (kombináty), pociťujú nedostatok objednávok a ničí ich pokles cien oceliarskych výrobkov. Napriek všetkým teóriám o podnikaní v tomto

sektore sa oveľa lepšie držia malé oceliarne a medzi nimi tie, ktoré nedávno správne investovali do svojho rozvoja.

Po oceliarňach Wheeling-Pittsburgh, LTV Steel, Nothwestern Steel and Wire a CSC-Steel sa v poslednom čase pod ochranu 11. kapitoly amerického konkurzného poriadku dostala aj firma Heartland Steel. Hutnícke kombináty ohlasujú stagnáciu výroby, prepúšťanie a straty na ziskoch. V treťom štvrťroku minulého roka nebol takmer ani jeden z nich ziskový. Odvtedy sa, ako uvádza nemecký denník Süddeutsche Zeitung, situácia znovu zhoršila.

Americké oceliarske koncerny uvádzajú ako hlavnú príčinu svojich problémov zahraničnú konkurenciu na domácom trhu. Podľa nich ide o "nečisté importy" a "údajný likvidačný cenový pokles". Ceny oceliarskych výrobkov od apríla minulého roku do konca decembra naozaj klesli o 30 %. Je samozrejmé, že dolár, ktorý je dlhý čas silný, podporuje import aj v tejto oblasti. Oceliarne v USA, ktoré predvlani išli na plné obrátky, na sklonku uplynulého decembra vyťažovali svoje kapacity len na 75 %.

Obdobia rozmachu a kríz zažíva toto odvetvie po celom svete. V rôznych krajinách sa však objavuje v rozdielnom čase. Prejavuje sa rôznosťou svojej dĺžky a iným stupňom intenzity. Americké oceliarstvo mohlo mať za sebou dlhé obdobie prosperity. Podľa expertov ho však vo svojom záujme veľmi dobre nevyužilo. Spotreba ocele v USA od roku 1994 do roku 2000 vzrástla zo 100 na 125 miliónov ton, ale výroba domácich oceliarní zaznamenala vzostup z 80 len na 91 miliónov ton. Na príčine boli katastrofálne dôsledky poklesu výroby od roku 1983, počas ktorej stratili banky a kapitáloví investori svoju dôveru voči oceliarskym gigantom. Odvtedy uprednostňujú oceliarne, ktoré počas hospodárskych cyklov nedostávajú také silné údery. Mnohé oceliarne radšej dovážajú oceľ zo zahraničia, než by ju vyrábali vo svojich zariadeniach.

Podľa mnohých odborníkov na túto oblasť nie je opodstatnené tvrdenie, že pokles cien v USA je výsledkom len lacných dovozov. Mohlo to platiť len na krátky čas v období ázijskej krízy, ale zanedlho sa situácia normalizovala. Európa sa držala voči trhu v USA veľmi rozumne. Podľa predstaviteľa nemeckého zväzu oceliarenského priemyslu Dietera Amelinga ceny ocele a výrobkov z nej by mohli rásť aj v prípade zvyšujúcich sa dovozov z Európy.

Téza, že si americký oceliarsky priemysel zapríčinil problémy sám, nachádza čoraz širšiu podporu aj v samotných USA. Terajší americký viceprezident Richard Cheney ešte pred nástupom do funkcie dostal od zväzu spracovateľov ocele CITAC list, v ktorom sa hovorí, že USA trvalo podporujú myšlienku otvorených trhov. To je podľa jeho autorov dôležité, lebo americký oceliarsky priemysel pokrýva len 75 % domácej spotreby ocele. Spracovatelia ocele majú 40-násobne viac zamestnancov než jej výrobcovia. Ak by došlo k ochrane amerického trhu pred dovozmi, zrejme by to malo za následok len to, že by sa naliehavo potrebná a nevyhnutná obnova domácich oceliarní odložila. V liste sa tiež uvádza, že americké oceliarstvo už 30 rokov pociťuje potrebu "obchodnej ochrany". Avšak nijaké ochranné opatrenia nemôžu zamedziť, aby sa jednotlivé oceliarne nedostávali do problémov aj v časoch hospodárskeho boomu.

Experti potvrdzujú, že americké oceliarstvo prežíva problémy zapríčinené štruktúrnymi a konjunkturálnymi faktormi. J. Fruehan z amerického ústavu pre výskum oceliarskeho priemyslu CiSR na Carnegiho Mellonovej Univerzite už roky kritizuje veľké oceliarne za to, že zanedbávajú obnovu výrobných zariadení. Mnohé koksovne, vysoké pece a valcovne sú zastarané, a ani v lepšom prípade nedosahujú najvyššie svetové produkčné parametre.

Podľa Freuhana sú preto náklady na výrobu v nich vyššie a prehrávajú aj v súboji s domácimi menšími hutami. Takmer všetky majú elektrolýzy na železný šrot, kým veľké oceliarne zotrvávajú na výrobe ocele zo základných surovín. Malé oceliarne však majú predsa len jeden nedostatok: pre automobilový priemysel nedokážu vyrábať dostatočne čistý karosársky plech; zo železného šrotu to zatiaľ jednoducho nejde.

Bez slabosti veľkých oceliarni by sa však malé hute v USA nestali také silné. V Európe totiž prevláda presvedčenie, že ak by mali americké hutnícke kombináty správnu výrobnú štruktúru a boli by dokonale vybudované, museli by vyrábať v porovnaní s malými oceliarňami nielen kvalitnejšie ale aj cenovo výhodnejšie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 749
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 14 162
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 634
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 11 514
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 344
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 579
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 399
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 515
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 167
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 961

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

TECH

Vedci sú na stope tajomstvu DNA

Vďaka úžasnému technologickému vývoju vznikajú nové vedné odbory.

EKONOMIKA

British Airways vypadli systémy, na letiskách panuje chaos

Zrušila sobotňajšie lety z Londýna.

ŽENA

Sex s robotom: Môžu napodobeniny nahradiť vzťah so živým partnerom?

Vývoj sexuálnych pomôcok prekračuje hranice.

Neprehliadnite tiež

AKTUALIZOVANÉ

British Airways vypadli systémy, tisíce cestujúcich uviazli na letiskách

Cestujúci na letisku Heathrow v Londýne informovali o dlhých čakaniach.

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.