Šéf štátneho železničného Carga chce firmu sprivatizovať

Na privatizáciu Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia je teraz ten správny čas, tvrdí generálny riaditeľ firmy Vladimír Ľupták.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) Vladimír Ľupták je za jej privatizáciu.

Plánuje to navrhnúť aj ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi. "Teraz je ten správny čas. Máme totiž dlhodobé kontrakty, firma bude oddlžená a stabilná. Momentálne sú všetky náznaky toho, že Cargo by mohlo ísť na predaj," povedal Ľupták pre piatkové vydanie denníka Hospodárske noviny (HN).

Ministerstvo dopravy v súčasnosti o privatizácii ZSSK Cargo neuvažuje. "Otázka privatizácie spoločnosti Cargo nie je na programe dňa a určite ju nebude riešiť táto vláda. Akú stratégiu však zvolia budúce vlády, dnes nevieme predpokladať," odkázal rezortný hovorca Martin Kóňa.

Článok pokračuje pod video reklamou

Predaj odporúčajú

Štátny nákladný vlakový dopravca aktuálne predáva svojich vyše dvanásťtisíc vozňov za vyše 216 mil. eur nemeckej spoločnosti VTG. Tá spolu s maltskou investičnou firmou Solveq Funds cez AAE Wagon kontroluje 66 % akcií v spoločnosti Cargo Wagon. Štátne Cargo má v nej zvyšný 34-percentný podiel.

Odborníci by podľa HN predaj štátnej firmy odporúčali. Partner poradenskej spoločnosti KPMG Slovensko Ľuboš Vančo povedal, že takýto postup štátu by mal zmysel. Podobný názor má aj partner firmy Redbaenk Michal Mišun, ktorý odhadol aj cenu.

"Zhruba by mohlo ísť od 650 miliónov do jednej miliardy eur," predpokladá.

Prvý obchod zastavili

Prvýkrát mal zahraničný investor kúpiť štátne Cargo v roku 2006. Prvá vláda Roberta Fica však jeho sprivatizovanie zastavila krátko pred podpisom zmluvy.

Štát vtedy za firmu mohol dostať vyše 450 mil. eur od konzorcia rakúskeho Carga a skupiny J&T. Záujem o kúpu slovenského Carga mali aj Maďarské železnice a investičná skupina Penta. Neskôr o čiastočnom odštátnení Carga uvažovala vláda Ivety Radičovej.

ZSSK Cargo v súvislosti s predajom vozňov, z ktorých väčšinu si spätne prenajme, získalo zatiaľ 7 mil. eur za predaj 66 % akcií v dcérskej firme Cargo Wagon.

"V júni musíme odovzdať všetky vozne. Následne by sme mali dostať peniaze. Očakávame, že sa tak stane začiatkom júla," povedal Ľupták v rozhovore pre HN. Spoločnosť z peňazí za predaj vozňov zaplatí 36 mil. eur na dani z pridanej hodnoty, 97 mil. eur použije na splatenie veľkej časti štátnej finančnej výpomoci (166 mil. eur), z ktorej ostane doplatiť už len 20 mil. eur.

Na splatenie dlhu za využívanie dopravnej cesty ešte z roku 2009 dá Železniciam Slovenskej republiky 15 mil. eur a na zníženie dlhu bankám pôjde 55 mil. eur. "Ostane nám ešte 10 miliónov eur, ktoré sme sa zaviazali vložiť do spoločnosti Cargo Wagon ako pôžičku na prevádzkové potreby," priblížil Ľupták.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  2. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  3. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní
  4. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete
  5. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov
  6. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle
  7. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami
  8. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí
  9. Rozhodnite v sobotu o starostoch aj o svojom dôchodku!
  10. 8 vecí, ktoré môžu ohroziť úspešné podnikanie
  1. Rektorom Ekonomickej univerzity v Bratislave bude opäť F. Daňo
  2. Kúpa založenej s.r.o. s históriou
  3. 5. ročník súťaže Equitone – originálne odvetrané fasády
  4. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  5. Odborná exkurzia po vodných stavbách v Českej republike
  6. Diskusný stôl na tému Energetická certifikácia budov
  7. Druhy ochranných známok
  8. OMV má riešenie na neohlásených kuriérov
  9. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  10. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete
  1. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 26 132
  2. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 26 103
  3. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 20 265
  4. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle 9 829
  5. Platíte si poistenie domova zbytočne? 8 743
  6. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 8 726
  7. Neukladajte si nič, čo vás môže ohroziť. Ako zabezpečiť telefón? 6 838
  8. 5 brigád, ktoré pomôžu v budúcej kariére 6 029
  9. Rozhodnite v sobotu o starostoch aj o svojom dôchodku! 5 971
  10. 8 vecí, ktoré môžu ohroziť úspešné podnikanie 5 475

Téma: Železničná spoločnosť Cargo Slovakia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trenčín), Doprava (Zvolen), Doprava (Trnava), Doprava (Senec)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sabotáž vyšetrovania korupcie u Kaliňáka už nevyšetrujú

Prokurátor Vasiľ Špirko podáva sťažnosť.

DOMOV

Bývalého príslušníka SIS Kosíka pustili z väznice v Mali

Kosík strávil v malijskom väzení dva roky.

DOMOV

Slovenskí novinári: Odmietame Ficove útoky

Už jedna vražda je príliš.

Neprehliadnite tiež

Výstavba R7 napreduje rýchlejšie ako obchvat na diaľnici D4

Na staveniskách pracuje 1 400 z plánovaných 2 500 pracovníkov, pribudnú ďalší.

Komisia analyzuje nový návrh Talianov, výsledok oznámi 21. novembra

Komisia môže použiť finančné sankcie, k takémuto riešeniu ale zatiaľ nikdy nesiahla.

Na trhu so zlatom sa porušujú ľudské práva, upozorňujú Švajčiari

Švajčiari požadujú transparentný dovoz zlata do alpskej krajiny.

OPEC údajne rokuje o znížení ťažby ropy

Na decembrovej schôdzke vo Viedni sa oznámia plány na ďalší rok.

Eximbanka a EIB podporia malých a stredných podnikateľov

Cieľom je umožniť exportérom realizáciu investičných zámerov v zahraničí.