Šéf štátneho železničného Carga chce firmu sprivatizovať

Na privatizáciu Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia je teraz ten správny čas, tvrdí generálny riaditeľ firmy Vladimír Ľupták.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) Vladimír Ľupták je za jej privatizáciu.

Plánuje to navrhnúť aj ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi. "Teraz je ten správny čas. Máme totiž dlhodobé kontrakty, firma bude oddlžená a stabilná. Momentálne sú všetky náznaky toho, že Cargo by mohlo ísť na predaj," povedal Ľupták pre piatkové vydanie denníka Hospodárske noviny (HN).

Ministerstvo dopravy v súčasnosti o privatizácii ZSSK Cargo neuvažuje. "Otázka privatizácie spoločnosti Cargo nie je na programe dňa a určite ju nebude riešiť táto vláda. Akú stratégiu však zvolia budúce vlády, dnes nevieme predpokladať," odkázal rezortný hovorca Martin Kóňa.

Článok pokračuje pod video reklamou

Predaj odporúčajú

Štátny nákladný vlakový dopravca aktuálne predáva svojich vyše dvanásťtisíc vozňov za vyše 216 mil. eur nemeckej spoločnosti VTG. Tá spolu s maltskou investičnou firmou Solveq Funds cez AAE Wagon kontroluje 66 % akcií v spoločnosti Cargo Wagon. Štátne Cargo má v nej zvyšný 34-percentný podiel.

Odborníci by podľa HN predaj štátnej firmy odporúčali. Partner poradenskej spoločnosti KPMG Slovensko Ľuboš Vančo povedal, že takýto postup štátu by mal zmysel. Podobný názor má aj partner firmy Redbaenk Michal Mišun, ktorý odhadol aj cenu.

"Zhruba by mohlo ísť od 650 miliónov do jednej miliardy eur," predpokladá.

Prvý obchod zastavili

Prvýkrát mal zahraničný investor kúpiť štátne Cargo v roku 2006. Prvá vláda Roberta Fica však jeho sprivatizovanie zastavila krátko pred podpisom zmluvy.

Štát vtedy za firmu mohol dostať vyše 450 mil. eur od konzorcia rakúskeho Carga a skupiny J&T. Záujem o kúpu slovenského Carga mali aj Maďarské železnice a investičná skupina Penta. Neskôr o čiastočnom odštátnení Carga uvažovala vláda Ivety Radičovej.

ZSSK Cargo v súvislosti s predajom vozňov, z ktorých väčšinu si spätne prenajme, získalo zatiaľ 7 mil. eur za predaj 66 % akcií v dcérskej firme Cargo Wagon.

"V júni musíme odovzdať všetky vozne. Následne by sme mali dostať peniaze. Očakávame, že sa tak stane začiatkom júla," povedal Ľupták v rozhovore pre HN. Spoločnosť z peňazí za predaj vozňov zaplatí 36 mil. eur na dani z pridanej hodnoty, 97 mil. eur použije na splatenie veľkej časti štátnej finančnej výpomoci (166 mil. eur), z ktorej ostane doplatiť už len 20 mil. eur.

Na splatenie dlhu za využívanie dopravnej cesty ešte z roku 2009 dá Železniciam Slovenskej republiky 15 mil. eur a na zníženie dlhu bankám pôjde 55 mil. eur. "Ostane nám ešte 10 miliónov eur, ktoré sme sa zaviazali vložiť do spoločnosti Cargo Wagon ako pôžičku na prevádzkové potreby," priblížil Ľupták.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 576
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 001
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 17 263
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 14 301
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 886
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 256
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 251
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 536
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 703
  10. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 667

Téma: Železničná spoločnosť Cargo Slovakia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

ŠPORT

Sagan skončil v štrnástej etape štvrtý, po skvelom závere vyhral Fraile

Opäť zvýšil náskok v bodovacej súťaži.

Neprehliadnite tiež

Podnik v Madride ponúka priestory na poludňajšiu siestu

Odpočinok v čase siesty láka čoraz viac zamestnancov, študentov aj turistov v Španielsku.

Rakúski hydinári zápasia s cenovým dumpingom zo zahraničia

V Rakúsku sa počet spracovateľských podnikov v priebehu 15 rokov znížil na polovicu.

Česko zažíva karavanový rozmach, dopyt rastie

Česi si čoraz viac volia dovolenku na domácom trhu namiesto zahraničnej.

Hirošima straší v Ružinov už vyše desaťročie

Z projektu Yosaria Plaza zostal len železobetónový skelet.

Nové Mesto má koncepciu rozvoja cyklistickej dopravy

Mestská časť si zadefinovala strategický materiál.