Brusel 14. januára (TASR) - Ďalšia liberalizácia železníc v EÚ je na programe prvého rokovania Európskeho parlamentu v Štrasburgu, ktoré sa začne tento týždeň. Pôjde o len o orientačnú diskusiu.
V EP sa bude diskutovať o rezolúcii k druhému balíku zmien infraštruktúry železníc v EÚ. Ďalšími opatreniami by sa malo dosiahnuť také otvorenie železničnej siete v členských krajinách spoločenstva, aby sa domáce železničné trhy stali dostupnými pre zahraničné spoločnosti pre prepravu osôb a tovarov. Ďalšia rezolúcia sa zaoberá návrhom na vytvorenie európskej železničnej agentúry. Takáto agentúra na kontinente už jestvuje pre vodnú a leteckú dopravu. Po svojom zriadení by tvorila most medzi členskými štátmi a Európskou komisiou (EK). Hlavným poslaním agentúry by však bola technická podpora rozhodovacieho procesu vo vzťahu členské štáty - EK.
Európska komisia navrhuje rezolúciu o ďalšej harmonizácii technických systémov spoločenstva. Majú sa odstrániť rozdiely medzi traťami, po ktorých premávajú superexpresy a bežné vlaky tak, aby vlaky s vysokými rýchlosťami mohli premávať po všetkých dôležitých tratiach EÚ. V návrhu ďalšej rezolúcie sa po prvýkrát v európskom meradle definujú ciele v bezpečnosti prepravy po koľajniciach. Podľa návrhu EK by mali orgány, ktoré dohliadajú na bezpečnosť prepravy, nezávislé na železničných prepravcoch a prevádzkovateľoch tratí. Nezávisle by mal pôsobiť aj orgán vyšetrujúci nehody na železnici, ktorý by dával návrhy na opatrenia železničnému dozornému úradu.
Za celkovú liberalizáciu na železnici v EÚ sú Veľká Británia, Švédsko. Fínsko a Grécko. Za jej podstatné limitovanie sa vyjadrili Francúzsko, Nemecko, Rakúsko, Írsko a Belgicko. Ostatné štáty EÚ sú za kombináciu oboch koncepcií. Grécko, ktoré v tomto polroku predsedá EÚ, predpokladá, že názorové rozdiely v tejto oblasti sa podarí prekonať do konca marca tohto roku.
Informoval rakúsky denník Der Standard.
* jns zll