BRATISLAVA. Tržby z online predaja na Slovensku v minulom roku dosiahli 822 miliónov amerických dolárov.
Medziročne tak vzrástli o viac ako 15 %. Vyplýva to zo štúdie poradenskej spoločnosti A.T. Kearney, ktorá každoročne zostavuje Global Retail E-commerce Index.
"Do prvej tridsiatky sa síce Slovensko nedostalo, napriek tomu možno povedať, že slovenskému e-biznisu sa darí," uviedla poradenská spoločnosť. Podľa manažéra A.T. Kearney Petra Materna by mal slovenský online trh do roku 2018 každoročne rásť na úrovni 16 %.
Celosvetové tržby z online predaja vzrástli v minulom roku o 20 % na necelých 840 miliárd dolárov. Najatraktívnejším trhom pre online biznis sú podľa indexu USA, ktoré vystriedali na prvom mieste Čínu. Tej v indexe patrí druhá pozícia, tretia skončila Veľká Británia.
Na popredné miesta rebríčka sa dostali aj relatívne malé krajiny, ako je Belgicko (9. miesto), Holandsko (13. miesto) alebo Dánsko (15. miesto).
Podľa zverejnených informácií Belgicko bodovalo dobrou infraštruktúrou (kuriérske spoločnosti, intenzívne využívanie platobných kariet), pripojením k internetu u väčšiny populácie a online nákupmi pri viac ako polovici obyvateľstva.
Podľa odhadov poradenskej spoločnosti čaká celosvetovo segment online predaja ďalší rast aj v tomto roku, a to okolo 18 %. Podieľať by sa na ňom mali veľké aj menšie krajiny.
"Najprogresívnejšie rastie región juhovýchodnej Ázie, dokonca sa očakáva, že čoskoro mu bude patriť najväčší podiel na online tržbách na svete," priblížila firma. V Latinskej Amerike sa zase prvýkrát dostalo do rebríčka Mexiko, a dokonca preskočilo Brazíliu aj Argentínu. Na druhej strane India zatiaľ v rebríčku nie je predovšetkým pre nízke používanie internetu, avšak v nasledujúcich rokoch A.T. Kearney predpokladá veľký rast.