Privatizácia je podľa Kažimíra normálny jav

Šéf rezortu financií je presvedčený, že súťaž o Slovak Telekom by nepriniesla vyššiu sumu ako záväzná ponuka od Deutsche Telekom na 900 miliónov eur.

Peter Kažimír.(Zdroj: SME - JOZEF JAKUBČO)

BRATISLAVA. Privatizácia je normálny jav, žiaľ, v našej krajine sa z nej stalo neslušné slovo, myslí si to minister financií Peter Kažimír (Smer).

"Chceme znížiť dlh a urobiť to najtransparentnejším spôsobom," povedal v dnešnej diskusii Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) Sobotné dialógy na Rádiu Slovensko v odpovedi na otázku, či je lepší priamy predaj 49-percentného podielu v spoločnosti Slovak Telekom ako cez burzu.

Pripomenul, že postup predaja bol aj témou v parlamente. Poslanca Národnej rady Ivana Švejnu (Most-Híd) teší, že padol imidž strany Smer ako protiprivatizačnej strany a pripomenul i predaj nákladných vozňov štátnej Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo). Súhlasí, že privatizácia mala pejoratívny nádych.

Súťaž by podľa Kažimíra nepriniesla vyššiu sumu

Švejna si myslí, že Slovak Telekom (ST) sa mal v minulosti predať celý, strategický investor mal byť už dávno a časť mala ísť na burzu. Tvrdenia o tom, že keby bola súťaž, bola by vyššia cena, sa nedá dokázať, lebo súťaž nebola, zdôraznil Ivan Švejna.

Šéf rezortu financií je presvedčený, že súťaž by nepriniesla vyššiu sumu ako záväzná ponuka od Deutsche Telekom na 900 mil. eur (100 mil. eur z tejto sumy bude viazaných na osobitnom účte pre prípadné súdne spory od priameho investora).

"Najradšej by som bol, keby to bolo predané cez burzu za vyššiu sumu. Prečo tá suma bola nižšia, je to, že nás Nemci celý čas kopali pod stolom, čo im nemôžeme dokázať," povedal v diskusii RTVS Sobotné dialógy Peter Kažimír.

Podpredseda strany Most-Híd pre ekonomiku Ivan Švejna by gro peňazí z predaja podielu v ST, ak nie celé, použil na dôchodkovú štrukturálnu reformu. Dal by ich do Sociálnej poisťovne na dôchodky, ktoré v súčasnosti štát dotuje.

Elektrárne sú podľa Kažimíra spackanou privatizáciou

Minister financií toto považuje za politické tvrdenie, a nie ekonomické riešenie. Osemsto miliónov eur pôjdu podľa neho prioritne na zníženie štátneho dlhu. Na tento účel pôjde "absolútna väčšina", zdôraznil Peter Kažimír.

Od prvého momentu, keď prídu na účet štátnej pokladnice, kryjú verejný dlh. "Ako minister financií môžem tieto peniaze použiť zo zákona iba na zníženie dlhu. Ako zastupujúci minister hospodárstva hovorím v prípade elektrární - podľa mňa je podiel Enelu v Slovenských elektrárňach nepredajný," konštatoval Kažimír.

Elektrárne sú podľa jeho slov príkladom "spackanej privatizácie", je tam približne 30 právnych sporov, doteraz neukončená výška ceny, rozostavaná obrovská atómová elektráreň. Domnieva sa preto, že "podiel do 51 percent, alebo do koľko si vymyslíte, je blízky nule".

Zdôraznil, že Slovenské elektrárne stavajú atómovú elektráreň a "všetkým nám, ktorí žijú na Slovensku a v okolitých krajinách, by malo záležať na tom, čo s tou stavbou bude, lebo kvalita tejto výstavby môže ovplyvniť naše životy na ďalšie desiatky rokov".

Enel má povinnosť dostavať atómovú elektráreň v plnej kvalite a zaručiť sa za to, že to bude fungovať.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 694
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 13 411
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 595
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 11 287
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 300
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 544
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 399
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 472
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 249
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 002

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

ŽENA

Sex s robotom: Môžu napodobeniny nahradiť vzťah so živým partnerom?

Vývoj sexuálnych pomôcok prekračuje hranice.

TECH

Vedci sú na stope tajomstvu DNA

Vďaka úžasnému technologickému vývoju vznikajú nové vedné odbory.

EKONOMIKA

British Airways vypadli systémy, na letiskách panuje chaos

Zrušila sobotňajšie lety z Londýna.

Neprehliadnite tiež

AKTUALIZOVANÉ

British Airways vypadli systémy, tisíce cestujúcich uviazli na letiskách

Cestujúci na letisku Heathrow v Londýne informovali o dlhých čakaniach.

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.