BRATISLAVA. Za obyčajný rožok zaplatíte v obchode nie šesť centov, ale napríklad osem. Aj takto môže vyzerať realita v slovenských nákupných košíkoch, ak veľké obchodné reťazce budú reagovať na výzvu pekárov, aby zvýšili ceny.
Únia priemyselných pekárov začiatkom týždňa požiadala reťazce ako Lidl, Tesco či Kaufland, aby zvážili svoju obchodnú politiku.
Pekári chcú, aby od nich pečivo reťazce nakupovali drahšie. A to preto, že aj pre súčasne nastavené predajné ceny hrozí niektorým podnikom krach. O prácu môžu prísť podľa únie až tri tisícky zamestnancov pekární.
„Väčšina veľkých pekární je už tretí rok po sebe v strate,“ upozorňuje predseda únie Slavomír Moravčík. Dodáva, že ak reťazce ceny oproti ekonomickej realite nezreálnia, môže sa stať, že veľké pekárne prestanú vyrábať napríklad rožky.
Múka, energie a mzdy
Za obyčajný rožok Slováci zaplatia v priemere 0,06 eura, za chlieb zhruba 1,33 eura. Cena rožkov sa pritom za posledné štyri mesiace vôbec nemenila. Pekári poukazujú na to, že medzi rokmi 2004 až 2014 sa cena múky zvýšila takmer o 40 percent, pričom náklady na zamestnancov sú o 20 percent vyššie.