SME
Štvrtok, 25. apríl , 2019

Najväčší výrobca LP platní hlási rekordný nárast objednávok

Závod na výrobu vinylov v českých Loděniciach, najväčší v Európe a zrejme aj na svete, vyrába na tri zmeny, stále prijíma nových ľudí, rozširuje výrobu i sortiment.

Vinyly v rôznych farbách a tvaroch v závode v Loděniciach.Vinyly v rôznych farbách a tvaroch v závode v Loděniciach.(Zdroj: TASR)

LODĚNICE. Ešte pred niekoľkými rokmi by to asi nikomu ani nenapadlo. Klasická vinylová platňa odišla v 90. rokoch, už v dôchodkovom veku, na zaslúžený odpočinok a jej miesto začali vypĺňať kompaktné disky (CD) a nové digitálne technológie. Po necelých dvoch dekádach však prišiel neočakávaný zvrat.

LP platňa sa vrátila, a čo viac, jej predaje sa z roka na rok zvyšujú a výrobcovia na celom svete hlásia rekordný nárast objednávok.

Výroba na tri zmeny, nábor pracovnej sily

"Už v roku 2013 sme vyrobili 10 miliónov vinylových výliskov, vlani to bolo už takmer 14 miliónov a tento rok ich bude ešte viac," uviedol Michal Němec, marketingový riaditeľ spoločnosti GZ Media v českých Loděnicích.

Najväčší závod na výrobu vinylov v Európe a zrejme aj na svete už nejaký čas vyrába na tri zmeny, stále prijíma nových ľudí, rozširuje výrobu i sortiment.

Okrem vinylov (a samozrejme stále i CD) vyrába aj obaly platní, boxy na fľaše s alkoholom a luxusnú kozmetiku, kartónové obaly na mobily a softvéry či brožované návody na ich použitie. Tento segment dokonca už tvorí približne 50 percent obratu. "Znovu objavený" aj celkom nový sortiment vyniesol vlani firme obrat dve miliardy českých korún.

Predchodca GZ Media - Gramofónové závody, ktoré vznikli ešte v roku 1951, mali na prelome 80. a 90. rokov to šťastie, že sa stali jedinou lisovňou CD pre krajiny strednej a východnej Európy.

Hneď po roku 1989 sa rýchlo napojili na svetové trhy (aktuálne exportujú 95 percent produkcie do viac ako 40 krajín) a diverzifikovali výrobu tak, že produkt ako celok vyrobia na jednom mieste. Navyše, firemní odborníci vyvinuli aj vlastné softvéry na lisovanie platní, s ktorými sú vždy krok pred konkurenciou.

Čo sa týka lisovacích strojov - viacerí svetoví výrobcovia ich po nástupe CD celkom odpísali. V GZ Media nie. Stáli na svojom mieste a aj keď v malom, stále vyrábali, akoby čakali na opätovné nadýchnutie.

Praskanie v drážkach

A čo vlastne stojí za návratom LP platní? Podľa Němca je tých dôvodov niekoľko. Ešte stále existuje veľké množstvo skalných fanúšikov vinylov, pre ktorých je práve pôvodný zvuk spojený s praskaním v drážkach tým pravým orechovým.

"Naši odborníci, ktorí robia podklady na matrice pred lisovaním, tvrdia, že stredné frekvenčné vlny vinylov sú človeku najlepšie počúvateľné. Ten zvuk je podobný tomu, ktorý počúvate napríklad na koncerte," priblížil. Naopak, vysokofrekvenčný zvuk CD pôsobí na mnohých príliš chladne.

Dopyt po platniach zvýšil tiež záujem o gramofóny. "Spoločnosti, ktoré vyrábajú gramofóny, deklarujú, že ich kupujú najmä mladí ľudia."

Ide o skupiny ľudí, ktorí sa stavajú proti všade prítomnému mainstreamu a počúvaniu a sťahovaniu hudby cez internet.

Platne od výmyslu sveta

Gramofónová platňa je navyše nositeľom ďalších informácií. Vinyly majú krásne booklety, grafiku, fotografie aj informácie o interpretovi. Zbierať platne je ako zbierať umenie. Ide teda o akýsi nonšalantný artefakt.

"No a v neposlednom rade ide o módu, ktorá strháva aj ďalších ľudí v komunite," pripomenul Němec.

V GZ Media dokážu dnes vyrobiť platne "od výmyslu sveta". Nejde už len o čiernu klasiku, vinyly sú ružové, červené, žlté či modré. Sú viacfarebné alebo dúhové. Firma vyrába aj takzvané picture disky s farebným polepom alebo LP v ľubovoľných tvaroch. Interpreti tlačia LP s číslami či v malých nákladoch, čím ich cena stúpa.

Najväčšími zákazníkmi sú, samozrejme nadnárodné hudobné vydavateľstvá ako Universal či SONY.

"Na druhej strane spektra sú samotní interpreti, ktorí si sami vydávajú nahrávku. No a medzi nimi je veľká skupina ľudí, takzvaní broukri, ktorí sa veľmi dobre orientujú v hudobnom priemysle a za úplatu sprostredkujú vydanie platne," priblížila profil odberateľov marketingová manažérka závodu Jana Březinová.

Čulý ruch v GZ Media bol pri našej návšteve evidentný už na prvý pohľad. Spoločnosť sa snaží vyhovieť požiadavkám zadávateľov, objednávky však nedokážu naplniť ani so súčasnými kapacitami. A to aktuálne zamestnáva až 1900 ľudí. Iba pred rokom otvorili nový závod na obaly v Soběslavi, kde našlo prácu 250 nových ľudí.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Od mája sa mení definícia kilogramu
  2. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  3. Spready a poplatky pri obchodovaní
  4. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  5. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  6. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  7. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  8. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  9. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  10. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  1. Enviro deň v Košiciach prinesie zábavu aj osvetu
  2. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si šiestykrát odnáša Martinus
  3. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  4. Športový deň Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  5. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  6. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  7. Recenze autokamery Mio MiVue J60 WIFI - youtuber Bazim hodnotí!
  8. Od mája sa mení definícia kilogramu
  9. Spready a poplatky pri obchodovaní
  10. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 25 457
  2. Od mája sa mení definícia kilogramu 8 333
  3. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 6 876
  4. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 6 527
  5. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 5 260
  6. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 5 256
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 969
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 3 643
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 125
  10. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou 2 005

Téma: Česká republika


Článok je zaradený aj do ďalších tém Fotky, Fotografie a fotogalérie, Sme v obrazoch

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Hnutie päťkárov je nová európska politická sila (píše Michal Havran)

Z mizerných žiakov bez ambície sa dnes stali takmer privilegovaní influenceri.

Ilustračné foto.
Jukka Tiikkaja.
Adam Valček

Neprehliadnite tiež

Slovensko zastavilo odber znečistenej ruskej ropy

Znečistenú ruskú ropu odmietajú prijať Nemecko, Poľsko aj Bielorusko.

Rafinéria Slovnaftu.

Smarthodinkami už na Slovensku zaplatíte, ale cez Apple pay zatiaľ nie

Bezkontaktné platby sú čoraz používanejšie.

Ilustračné foto.
Ilustračné foto.

SNS predložila do parlamentu návrh na športové poukazy

Poukaz je príspevkom zamestnávateľa na športovú činnosť dieťaťa zamestnanca.

Ilustračné foto.

Budovanie eGovernmentu podporí šesť schválených projektov

Schválili elektronizáciu služieb školstva či živnostenského registra.

Ilustračné foto.