SME
Sobota, 27. február, 2021 | Meniny má AlexanderKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 17:57

Za Telekom dostaneme 800 miliónov eur hneď, ďalších sto je neistých

Na súdnych sporoch, ktoré vedie Slovak Telekom, môže štát prerobiť celý balík, ktorý je v depozite.

Výkonný riaditeľ Deutsche Telekom AG Timotheus Höttges a minister Kažimír.Výkonný riaditeľ Deutsche Telekom AG Timotheus Höttges a minister Kažimír. (Zdroj: SME - JOZEF JAKUBČO)

BRATISLAVA. Slovensko predalo 49 percent akcií v telekomunikačnej firme Slovak Telekom.

Získa ich Deutsche Telekom, ktorý sprivatizoval väčšinu akcií Slovenských telekomunikácií ešte v roku 2000.

Za 49 percent akcií teraz zinkasujeme 900 miliónov eur, ale len 800 miliónov dostaneme hneď. Zvyšných sto miliónov bude osem rokov zablokovaných.

Platiť sa z nich budú možné straty Telekomu zo súdnych sporov, ktorým podnik čelí.

Privatizačnú zmluvu v utorok podpísal v Bratislave minister financií a hospodárstva Peter Kažimír a výkonný riaditeľ Deutsche Telekomu Timotheus Höttges.

Skryť Vypnúť reklamu

„Táto zmluva bude zverejnená okamžite, ako to bude technicky možné, nebude to ako v minulosti,“ tvrdí Kažimír.

Privatizačnú zmluva Slovenských telekomunikácií z roku 2000 totiž tri vlády zatajovali, zverejniť ju prikázal Najvyšší súd až v roku 2009.

Iba o trochu viac

V utorok popoludní ešte zmluva o predaji 49 percent akcií v Telekome zverejnená nebola. Jej podpis pritom prebehol narýchlo.

Úrad vlády rozposlal v utorok o ôsmej ráno oznam, že sa koná mimoriadne rokovanie vlády.

O dve hodiny neskôr ministri odsúhlasili predaj akcií Telekomu Nemcom. Za akých podmienok, zverejnil Smer až po podpise privatizačnej zmluvy.

Akcie v Slovak Telekome sa mali pôvodne predávať cez burzu. Investori ponúkali za akciu 17,70 eura, za celý podiel v Telekome by sme tak zinkasovali 750 miliónov eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Iba päť dní predtým, ako mali akcie vstúpiť na burzu, Smer celý proces zastavil, pretože dostal „vyššiu ponuku od strategického investora“.

Vláda najprv tajila, o koho ide. Kažimír až minulý týždeň priznal, že ide o Deutsche Telekom.

Koľko peňazí Nemci ponúkali, tajila vláda až dovtedy, kým privatizačnú zmluvu nepodpísala.

Naoko sa zdá ponuka Deutsche Telekomu vyššia o 150 miliónov oproti cene, ktorú by sme za akcie dostali na burze. Ibaže v skutočnosti máme istých iba 800 miliónov eur, čo je len o 50 miliónov viac oproti burze.

Zvyšných sto miliónov eur, ktoré majú kryť prehry Telekomu v súdnych sporoch, je neistých. „Prípadné škody sa budú deliť v pomere 51:49,“ tvrdí Kažimír.

Znamená to, že z odložených sto miliónov eur by sme mali platiť len takmer polovicu strát, ktoré Telekom utrpí na súdoch, zvyšok by zaplatil Slovak Telekom.

Skryť Vypnúť reklamu

Žaloby za desiatky miliónov eur

Teoreticky tak nemusíme vidieť nič z tejto sumy, pretože Telekom čelí súdnym sporom za desiatky miliónov eur.

Napríklad v januári zaplatil Slovak Telekom pokutu 38,8 milióna eur Európskej komisii za to, že v rokoch 2005 až 2010 vytláčal z trhu konkurentov a tak udržiaval ceny internetu privysoko.

Operátor síce pokutu zaplatil, no napadol ju na súde. Keby na súde neuspel, zo stomiliónovej úschovy by sa hneď odpočítalo 19 miliónov eur.

Ďalších 59 miliónov eur sa odpočíta, keby Telekom prehral spory so svojimi konkurentmi. Swan a Slovanet totiž žalujú Telekom o náhradu škody za to, že ich v rokoch 2005 až 2010 údajne vytláčal z trhu. Celkovo žiadajú asi 121,3 milióna eur, menej ako polovica by pripadala na Slovensko.

Skryť Vypnúť reklamu

Mohli by žalovať manažérov

Doplácanie za súdne prehry je pre Slovensko nevýhodná časť privatizačnej zmluvy, pretože budeme doplácať na nezákonné rozhodnutia manažérov Deutsche Telekomu, ktorý Slovak Telekom manažérsky ovláda od roku 2000.

Je pravda, že aj v prípade, že by sme ostali v Telekome, tak by sme nepriamo znášali asi polovicu strát zo súdnych sporov.

Ibaže dozorná rada operátora alebo Fond národného majetku (FNM) by mohli žalovať nezodpovedných manažérov podniku, aby Telekom odškodnili za svoje zlé rozhodnutia.

Na pokutách by tak netratil samotný Telekom a tým ani my. To isté by platilo aj v prípade predaja cez burzu, keď by odškodnenie pre Telekom mohli žiadať od jeho manažérov aj drobní akcionári podniku.

Hľadali aj iných kupcov

Opozícia Smer kritizuje aj za spôsob, akým bol Telekom vybraný.

Skryť Vypnúť reklamu

Vláda totiž naštartovala privatizáciu Telekomu v akomsi duálnom režime – popri príprave predaja akcií cez burzu sa mal hľadať aj kupec na celý balík akcií. V skutočnosti sa vláda venovala len burze.

Nie je známe, že by zároveň cez súťaž hľadala kupca na celý balík akcií.

Vláda to popiera a tvrdí, že sa venovala aj výberu záujemcu o kúpu celého balíka akcií.

„Investičné banky neformálne kontaktovali strategických a finančných investorov v priebehu prípravy procesu uvedenia akcií na burzu, ale nezaznamenali skutočný záujem o 49-percentný podiel na cenovo akceptovateľnej úrovni,“ povedala hovorkyňa FNM Miriam Žiaková.

Vládni úradníci navyše chodili s investičnými bankármi po celom svete a tvrdia, že ktokoľvek sa mohol prihlásiť o priamu kúpu podielu alebo o kúpu celého podielu cez burzu.

Skryť Vypnúť reklamu

„Investičné banky absolvovali 180 stretnutí s investormi po celom svete,“ vraví hovorkyňa ministerstva financií Alexandra Gogová.

Podrobnosti o Telekome sú na webe

FNM sa bránia aj proti kritike, že žiadny iný záujemca nemohol podať kvalifikovanú ponuku, pretože nevidel do vnútra Telekomu.

„V rámci procesu uvedenia akcií na burzu bol zverejnený niekoľko stostranový prospekt akcií Telekomu a záujemcovia mohli podať ponuku až do výšky 49 percent akcií,“ vraví Žiaková.

V štyristostranovom prospekte sú podrobnosti o Telekome.

Dočítate sa tam o hroziacich súdnych sporoch Telekomu, akým spôsobom sú odmeňovaní najvyšší manažéri podniku alebo aké očakávania má Telekom od biznisu v nasledujúcich rokoch.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  4. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  5. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur
  7. Geis pomáha zvládať komplikácie v cezhraničnej preprave
  8. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje
  9. Online zľavy: Viete, kde ich vyhľadať?
  10. Šanca pre mladé talenty
  1. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  3. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  4. Dáma s pávím pierkom
  5. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  6. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  9. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  10. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 15 341
  2. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 12 374
  3. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 486
  4. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 7 402
  5. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 6 936
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 899
  7. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 308
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 871
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 4 904
  10. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 4 615
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Riaditeľ národnej protizločineckej jednotky NAKA Branislav Zurian.

Svedčí proti nemu bývalý námestník SIS Boris Beňa.

8 h

Ktorá stratégia je tá správna?

8 h

Rok od prvého prípadu zaznamenali takmer dvadsaťtisíc mŕtvych.

4 h
Robbie Williams.

Michael Gracey napísal scenár z osobných rozhovorov.

25. feb

Neprehliadnite tiež

Lietadlo spoločnosti Norwegian Air.

Nórska spoločnosť má v súčasnosti v prevádzke 10 lietadiel.

5 h
Centrum Lisabonu.

Za celý minulý rok sa HDP prepadlo o 7,6 percenta.

6 h

Zotavovanie by podľa ekonómov malo pokračovať aj v ďalšom období.

8 h
Volkswagen.

Automobilke klesli vlani tržby o takmer 12 percent.

9 h