Facebook si najnovším krokom upevňuje dominantnú pozíciu

Facebook predstavil dlho očakávanú novinku – Instant Articles, teda články priamo na sociálnej sieti.

Facebook chce byť aj vydavateľom.(Zdroj: SITA/AP)

Na prvý pohľad sa môže zdať, že ide o kritiku vydavateľov novinárov – robili ste to zle, teraz sme to zlepšili.

Lenže, okamžité načítanie článkov namiesto zdĺhavého čakania, ktoré tento týždeň predstavil Facebook, urobilo oveľa významnejšiu zmenu. Modrý gigant totiž spravil z najväčších vydavateľov sveta len dodávateľov správ. Články bude mať u seba, pre rýchlejšie načítavanie.

Na základe výskumu analytici zistili, že priemerne sa články na sociálnej sieti načítavajú osem sekúnd. Toľko trvá, kým od kliknutia na odkaz na Facebooku uvidíte obsah webu. Facebook tvrdí, že tento proces vďaka Instant Articles urýchlil až jedenásťkrát.

Preto aj ten názov – okamžité články.

Zmluva s diablom zatiaľ nehrozí

Do nového projektu pozval Facebook (zatiaľ) deväť veľkých médií - New York Times, National Geographic, BuzzFeed, NBC News, The Atlantic, za Európu The Guardian a BBC News, a tiež nemecký Spiegel a Bild.

Avizovaná „zmluva s diablom“, ako ju niektorí novinári a kritici nazvali, ale nevyzerá na prvý pohľad nevďačne.

Facebook vymyslel systém, ktorý ráta zobrazenia ako mobilné a posiela ich priamo vydavateľom, teda nechýba im tento údaj. Okrem toho im ponúka aj niekoľko vlastných dát o užívateľoch.

Aby to nebolo málo, môžu si zobrazovať vlastnú reklamu, za ktorú Facebooku nemusia nič odvádzať. Ak nechcú, Facebook to za nich spraví za tridsať percent zo zisku a zobrazí vlastnú reklamu.

Vyhrávajú čitatelia

Facebookové články sú rozpoznateľné na prvý pohľad. Napríklad National Geographic láka na letiacu včelu.

Po kliknutí sa článok načíta hneď a je prispôsobený na mobilné zariadenia. Fotografie v texte optimalizovali na obrazovku mobilu, médiá majú možnosť pridať aj hovorený komentár, ktorý sa po kliknutí spustí.

Fotografie môžete zväčšovať a väčšina z nich sa ťuknutím rozhýbe. Počas prehrávania môžete video rovnako zväčšovať a zmenšovať. Celé to pôsobí veľmi prirodzene a poskytuje príjemný užívateľský zážitok. Akoby to tak vždy malo byť.

Okrem fotografií a videí, ktoré sa spustia samé, môžu médiá do článkov pridávať aj mapy, ktoré sú animované a po kliknutí sa zväčšia a môžu približovať.

Ďalšou výhodou je, že na konci sú autori článku aj s profilmi na Facebooku a môžete si ich rovno pozrieť, prípadne začať sledovať.

1:0 pre Facebook

Prvotné obavy mediálneho sveta boli, že Facebook bude vlastné články uprednostňovať v algoritme, ale podľa oficiálneho vyhlásenia spoločnosti k tomuto nepríde. Zatiaľ je plán vydať maximálne jeden instantný článok na jedno médium denne.

Samozrejme, Facebook tvrdí, že algoritmus nebude musieť upravovať, pretože takéto články sa budú aj tak rýchlo šíriť medzi čitateľmi. Niet divu, používateľský zážitok z facebookových instantných článkov patrí medzi to vizuálne a zážitkovo najlepšie, čo pre mobilné zariadenia v žurnalistike vzniklo.

Ďalšou obavou je, že Facebook časom prevezme kontrolu nad obsahom a médiá sa dostanú do úzkych. Už teraz je mnoho médií odkázaných na návštevnosť zo sociálnej siete, aj napriek tomu, že sa sťažujú na neustále sa meniaci algoritmus.

Na prvé ohlasy a štatistiky zo strany zapojených vydavateľstiev si ešte musíme počkať, no prvé ohlasy od ľudí sú pozitívne.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  2. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  5. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  6. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  10. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 957
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 267
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 149
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 166
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 004
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 097
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 884
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 851
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 709
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 505

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Lunter: Strava pomohla matke z rakoviny, no šarlatánov neuznávam

Článok na webe firmy kandidáta na župana vysvetľuje jej vznik tým, že vďaka zdravej strave sa jeho mama dostala z rakoviny.

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner reprezentácie a šéf zväzu spolu diskutovali.

Neprehliadnite tiež

Za žalúdočné problémy na dovolenke možno už čoskoro vysúdite peniaze

Nový typ nemajetkovej ujmy chcú do zákona dostať viacerí právnici a akademici.

Cigaretový gigant našiel spôsob, ako vybabrať s nechutnými obalmi

Spoločnosť Philip Morris začala distribuovať puzdrá na cigarety s logom Marlboro.

Akcionári Prima banky a Sberbank schválili zámer zlúčenia bánk, Sberbank zanikne v lete

Sberbank v posledných rokoch stagnuje, má nedostatočne efektívne vnútorné procesy a nízky počet klientov.