SME
Štvrtok, 17. október, 2019 | Meniny má Hedviga

Zrušenie osobnej dopravy na tratiach údajne postihne 3000 zamestnancov železníc

Bratislava 10. januára (TASR) - Zrušenie osobnej dopravy na 25 koncových regionálnych tratiach bude mať podľa odborových predákov priamy dopad na zamestnanosť ...

Bratislava 10. januára (TASR) - Zrušenie osobnej dopravy na 25 koncových regionálnych tratiach bude mať podľa odborových predákov priamy dopad na zamestnanosť približne 3000 pracovníkov Železničnej spoločnosti (ZSSK), a. s. a Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).

Opatrenie je naplánované na február 2003. Ako pre TASR vysvetlil predseda Odborového združenia železničiarov (OZŽ) Jozef Schmidt, tento odhad v sebe zahŕňa zamestnancov, ktorí rady železničiarov opustia, ale aj tých, ktorý u ŽSR a ZSSK ostanú, ale so zmeneným pracovným režimom.

V ZSSK pôjde predovšetkým o pracovníkov Divízie železničných koľajových vozidiel a Divízie osobnej prepravy. Podľa hovorcu ZSSK Miloša Čikovského spoločnosť počíta s prepustením 443 zamestnancov, z toho 358 na tratiach s úplným zastavením osobnej dopravy a 85 na tratiach, kde dôjde k jej nahradeniu autobusovou dopravou. Prepúšťanie členov vlakových a rušňových čiat, osobných pokladníkov, pracovníkov opravovní koľajových vozidiel by malo prebehnúť do jedného až dvoch mesiacov po zrušení osobnej dopravy na dotknutých tratiach.

Hovorca ŽSR Ján Keresteš zatiaľ presný počet zamestnancov, ktorých sa rušenie osobnej dopravy dotkne, nešpecifikoval. Podľa J. Schmidta však bude po zrealizovaní avizovaného kroku nadbytočná asi polovica zamestnancov ŽSR na dotknutých tratiach. Išlo by predovšetkým o výpravcov, signalistov, výhybkárov, traťových robotníkov či návesných majstrov. Aj keď na tratiach bude pokračovať nákladná doprava, podľa odborového predáka nebude možné na nich udržať nepretržitú prevádzku. Ak by bola zavedená takzvaná obdenná zmenná prevádzka, obsluha trate by prešla napríklad v nočných hodinách z veľkej časti do kompetencie vlakvedúceho. J. Schmidt sa okrem toho obáva, že časom dôjde na relevantných tratiach i k obmedzeniu nákladnej prepravy, čím o prácu prídu ďalší ľudia. V tejto súvislosti J. Schmidt poukázal aj na tohtoročnú redukciu výkonov na hlavných tratiach, ktorej dopady vyčíslenie nezahŕňa.

Z 25 koncových regionálnych tratí (pôvodne sa uvažovalo o 26) bude na troch železničná doprava nahradená autobusovou. Ide o trate Trenčín - Chynorany, Levice - Štúrovo a Zvolen - Čata. Tieto trate pokrývajú 5,8 % železničnej siete (207 km) a prislúcha im dopravný výkon 1,280 milióna vlakových kilometrov. Kilometrická dĺžka zvyšných 22 tratí predstavuje 511 km (14,3 % siete) a výpadok dopravného výkonu 2,798 milióna vlakových kilometrov.

Uvedené opatrenia prinesú podľa M. Čikovského Železničnej spoločnosti úsporu nákladov v objeme 576,4 milióna Sk. Kalkulovať však treba so zvýšením nákladov v súvislosti so zabezpečením autobusovej dopravy vrátane nákladov na sprievodcov (59,7 milióna Sk) a stratu tržieb z prepravy cestujúcich (47,8 milióna Sk). V položke dodatočných nákladov však nie je započítané odchodné a odstupné pre prepustených zamestnancov.

Osud regionálnych tratí spečatila vláda SR výškou rozpočtovej dotácie pre železničné podniky a objednaným dopravným výkonom, ktorý jej prispôsobila. ZSSK ako prepravca získa od štátu na výkony vo verejnom záujme tento rok 4,33 miliardy Sk a ŽSR ako prevádzkovateľ dráhy 2,3 miliardy Sk.

Rušenie osobnej dopravy na tratiach viedlo odborové organizácie, zastupujúce zamestnancov v železničnej doprave, k vyhláseniu štrajkovej pohotovosti. O konkrétnej forme prípadného protestu ešte štrajkový výbor nerozhodol, problematiku rušenia dopravy na koncových tratiach chce totiž vyriešiť dialógom.

Podľa M. Čikovského je ZSSK podnikateľským subjektom a podľa toho by sa mala aj správať. "Ak by nedošlo k rušeniu tratí, pri uvedenej štátnej dotácii by nám ostali peniaze na mzdy len do septembra a spoločnosť by ukončila rok s výraznou stratou," zdôraznil hovorca a dodal, že ZSSK nie je povinná vykonávať stratovú činnosť. Adekvátny objem dopravných výkonov by si mal objednávať štát, ktorý by za ne mal i platiť.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  2. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  3. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  4. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Slováci sú chlebovým národom
  2. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  3. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  4. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  5. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  8. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  9. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 875
  2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 11 675
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 11 162
  4. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 11 042
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 10 214
  6. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 670
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 187
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 8 942
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 7 729
  10. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 7 501

Hlavné správy zo Sme.sk

V Gorile počuť šušťanie bankoviek aj stretnutia, ktoré spis nespomína

Nahrávka korešponduje so spisom zverejneným pred ôsmimi rokmi.

Ústredné postavy internetového spisu Gorila: Jaroslav Haščák, partner skupiny Penta, Anna Bubeníková, bývalá šéfka Fondu národného majetku za SDKÚ a Jirko Malchárek, bývalý minister hospodárstva za ANO.
Podcast Dobré Ráno
Píše Branislav Benčat

Čoho sa Haščák bojí

Kontakt s Pentou môže byť čoraz rizikovejší.

Nahrávka Gorily: Demokracia je na hovno systém, hovorí Haščák

Nahrávka zachytáva aj známe vyjadrenie Haščáka.

Spolumajiteľ investičnej skupiny Penta Jaroslav Haščák. Kauza Gorila je jednou z najväčších káuz Fondu národného majetku SR, ktorý zanikol o polnoci z 31. decembra 2015 na 1. januára 2016.

Neprehliadnite tiež

Šéfka Medzinárodného menového fondu Christine Lagardová.

Ako podniká Penta: V zdravotníctve ovláda celý reťazec

Vlastní poisťovňu, nemocnice aj lekárne.

Nové centrum pre mozgové príhody bude v nemocnici v Michalovciach, ktorá patrí Svetu zdravia
Stavenisko zo septembra 2017.

Ako podniká Penta: Hliník, prekliate mäso a maloobchod

Z tejto trojice vzišla aj top investícia skupiny.

Hlavnou surovinou pri výrobe hliníka je elektrická energia. Slovalco rokuje o jej nových cenách od roku 2014.