SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Zrušenie osobnej dopravy na tratiach údajne postihne 3000 zamestnancov železníc

Bratislava 10. januára (TASR) - Zrušenie osobnej dopravy na 25 koncových regionálnych tratiach bude mať podľa odborových predákov priamy dopad na zamestnanosť ...

Bratislava 10. januára (TASR) - Zrušenie osobnej dopravy na 25 koncových regionálnych tratiach bude mať podľa odborových predákov priamy dopad na zamestnanosť približne 3000 pracovníkov Železničnej spoločnosti (ZSSK), a. s. a Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).

Opatrenie je naplánované na február 2003. Ako pre TASR vysvetlil predseda Odborového združenia železničiarov (OZŽ) Jozef Schmidt, tento odhad v sebe zahŕňa zamestnancov, ktorí rady železničiarov opustia, ale aj tých, ktorý u ŽSR a ZSSK ostanú, ale so zmeneným pracovným režimom.

Skryť Vypnúť reklamu

V ZSSK pôjde predovšetkým o pracovníkov Divízie železničných koľajových vozidiel a Divízie osobnej prepravy. Podľa hovorcu ZSSK Miloša Čikovského spoločnosť počíta s prepustením 443 zamestnancov, z toho 358 na tratiach s úplným zastavením osobnej dopravy a 85 na tratiach, kde dôjde k jej nahradeniu autobusovou dopravou. Prepúšťanie členov vlakových a rušňových čiat, osobných pokladníkov, pracovníkov opravovní koľajových vozidiel by malo prebehnúť do jedného až dvoch mesiacov po zrušení osobnej dopravy na dotknutých tratiach.

Hovorca ŽSR Ján Keresteš zatiaľ presný počet zamestnancov, ktorých sa rušenie osobnej dopravy dotkne, nešpecifikoval. Podľa J. Schmidta však bude po zrealizovaní avizovaného kroku nadbytočná asi polovica zamestnancov ŽSR na dotknutých tratiach. Išlo by predovšetkým o výpravcov, signalistov, výhybkárov, traťových robotníkov či návesných majstrov. Aj keď na tratiach bude pokračovať nákladná doprava, podľa odborového predáka nebude možné na nich udržať nepretržitú prevádzku. Ak by bola zavedená takzvaná obdenná zmenná prevádzka, obsluha trate by prešla napríklad v nočných hodinách z veľkej časti do kompetencie vlakvedúceho. J. Schmidt sa okrem toho obáva, že časom dôjde na relevantných tratiach i k obmedzeniu nákladnej prepravy, čím o prácu prídu ďalší ľudia. V tejto súvislosti J. Schmidt poukázal aj na tohtoročnú redukciu výkonov na hlavných tratiach, ktorej dopady vyčíslenie nezahŕňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Z 25 koncových regionálnych tratí (pôvodne sa uvažovalo o 26) bude na troch železničná doprava nahradená autobusovou. Ide o trate Trenčín - Chynorany, Levice - Štúrovo a Zvolen - Čata. Tieto trate pokrývajú 5,8 % železničnej siete (207 km) a prislúcha im dopravný výkon 1,280 milióna vlakových kilometrov. Kilometrická dĺžka zvyšných 22 tratí predstavuje 511 km (14,3 % siete) a výpadok dopravného výkonu 2,798 milióna vlakových kilometrov.

Uvedené opatrenia prinesú podľa M. Čikovského Železničnej spoločnosti úsporu nákladov v objeme 576,4 milióna Sk. Kalkulovať však treba so zvýšením nákladov v súvislosti so zabezpečením autobusovej dopravy vrátane nákladov na sprievodcov (59,7 milióna Sk) a stratu tržieb z prepravy cestujúcich (47,8 milióna Sk). V položke dodatočných nákladov však nie je započítané odchodné a odstupné pre prepustených zamestnancov.

Skryť Vypnúť reklamu

Osud regionálnych tratí spečatila vláda SR výškou rozpočtovej dotácie pre železničné podniky a objednaným dopravným výkonom, ktorý jej prispôsobila. ZSSK ako prepravca získa od štátu na výkony vo verejnom záujme tento rok 4,33 miliardy Sk a ŽSR ako prevádzkovateľ dráhy 2,3 miliardy Sk.

Rušenie osobnej dopravy na tratiach viedlo odborové organizácie, zastupujúce zamestnancov v železničnej doprave, k vyhláseniu štrajkovej pohotovosti. O konkrétnej forme prípadného protestu ešte štrajkový výbor nerozhodol, problematiku rušenia dopravy na koncových tratiach chce totiž vyriešiť dialógom.

Podľa M. Čikovského je ZSSK podnikateľským subjektom a podľa toho by sa mala aj správať. "Ak by nedošlo k rušeniu tratí, pri uvedenej štátnej dotácii by nám ostali peniaze na mzdy len do septembra a spoločnosť by ukončila rok s výraznou stratou," zdôraznil hovorca a dodal, že ZSSK nie je povinná vykonávať stratovú činnosť. Adekvátny objem dopravných výkonov by si mal objednávať štát, ktorý by za ne mal i platiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Budovanie zelenej značky
  5. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  6. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  10. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 42 816
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 933
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 941
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 172
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 722
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 638
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 496
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 401
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 391
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 249
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Daniel Lipšic.

Krajniak a Lipšic sa poznajú dekády.

9 h

Má jeden z kandidátov aj špeciálne zaobchádzanie?

6 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Francúzsko podporuje Grécko v spore o námorné hranice v Egejskom a Stredozemnom mori.

7 h
Ilustračná fotografia.

Automobilka musí odškodniť majiteľov áut s nelegálnym softvérom.

8 h
Ilustračné foto

Koncern Alphabet sa k správe zatiaľ nevyjadril.

9 h
Ilustračná fotografia.

Žiadateľ musí splniť niekoľko podmienok.

9 h