Široký môže naliať do Váhostavu desiatky miliónov eur

Aby dostali akcie stavebnej firmy všetci veritelia, terajší akcionár by mal do podniku naliať milióny eur.

Oligarcha Juraj Široký minulý týždeň vypovedal na polícii, pred novinármi ho chránila ochranka. (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo)

U ž to budú tri týždne, čo oligarcha Juraj Široký prišiel s nápadom, aby 49 percent akcií stavebnej firmy Váhostav získali jej veritelia.

Váhostav ani Široký zatiaľ presne nepovedali, kedy a ako výmena dlhov za akcie podniku prebehne.

„Právnici pracujú na viacerých možnostiach tak, aby boli dodržané zákonné podmienky,“ vraví hovorca podniku Tomáš Halán.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nejasné podmienky

V skutočnosti remeselníci a dodávatelia nemajú isté, že akcie Váhostavu naozaj dostanú. Zákon im to nezaručuje.

Váhostav to síce sľúbil v memorande, ktoré podpísal s bankami, vládou a niektorými veriteľmi, no vymáhateľnosť tohto záväzku je otázna.

Vláda napríklad doteraz nesplnila sľub z memoranda, že väzby medzi reštrukturalizačným správcom a reštrukturalizovanou firmou sa pretnú a správcu by vyberali napríklad veritelia.

Memorandum hovorí, že Váhostav sa vzdá akcií nad rámec peňazí, ktoré vyplatí veriteľom počas päťročného ozdravného obdobia.

Podľa plánu dostane väčšina dodávateľov a remeselníkov 188 eur v piatich ročných splátkach za každú tisícku, ktorú im Váhostav dlhuje.

V zákone, ktorý Smer pre Váhostav narýchlo schválil, sa naopak píše, že kto dostane akcie podniku, stratí nárok na peniaze.

Závislí od Širokého

Odborníci upozorňujú, že zákon nedáva veriteľom veľa nástrojov, ako tlačiť na Váhostav, a bude preto závisieť iba od akcionára stavebnej firmy, či vôbec, kedy, s kým a koľko akcií vymení za vlastné dlhy.

Akcionárom je spoločnosť Finasist. V jej dozornej rade sedí Široký, v predstavenstve jeho syn Juraj.

„Schválený zákon je nedokonalý a dáva veľkú voľnosť akcionárom, aby si to nastavili tak, že na tom nič nestratia,“ hovorí partner advokátskej kancelárie bnt Vladimír Kordoš, ktorý je aj reštrukturalizačným správcom.

„Počas päťročného plnenia reštrukturalizačného plánu sa vôbec nemusia meniť dlhy za akcie, pretože podľa zákona je to len možnosť, nie povinnosť,“ dodáva partner advokátskej kancelárie TaylorWessing Radovan Pala.

Môže sa dokonca stať, že keď už Váhostav bude meniť dlhy za akcie, dohodne sa iba s časťou veriteľov.

„Zákon nehovorí, koľko percent akcií a v akej hodnote je Finasist povinný vymeniť,“ upozorňuje na ďalší možný problém Kordoš.

Okrem toho sa môže stať, že Váhostav vydá nové akcie, no vôbec ich nedostanú veritelia. „Veritelia nemajú nástroj, ako vymôcť, aby získali prípadné nové akcie,“ varuje Pala.

Vymáhanie sťažuje aj fakt, že počas päťročného ozdravného plánu majú veritelia právny nárok iba necelú pätinu svojich dlhov, nárok na splatenie zvyšných 30 percent bude splatný až neskôr.

Centové akcie nesmú byť

Okrem voľnosti, ktorú má Váhostav pri výmene dlhov za akcie, bude podstatný aj spôsob, akým táto zámena prebehne.

Najpravdepodobnejšia je totiž možnosť, že rodina Širokých naleje do Váhostavu milióny eur, aby podnik vydal nové akcie.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3QBM na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3QBM na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Juraj Široký


Článok je zaradený aj do ďalších tém Čítanie+

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nový bulvár dostane Bratislava na jeseň 2019

Nový bulvár má byť hotový na jeseň 2019.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Ako riskantná je cesta slovenským autobusom

Aká je kvalita autobusov na cestách.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Majstra populizmu nemá kto nahradiť

Skutočný talent vie škodiť aj z opozície.

Neprehliadnite tiež

U.S.Steel z Košíc neodchádza, plánuje investovať

Raši hovoril s vedením v USA, trápia ho emisie a náklady na prevádzku.

Na dostavbu Mochoviec si elektrárne požičajú 700 miliónov eur

Akcionári majú záujem uviesť elektráreň do komerčnej prevádzky v čo najkratšom čase.

Ako môže pasažier skontrolovať autobus

Ročne neprejde technickou kontrolou každý desiaty autobus.

Ročne idú na technickú kontrolu tisícky autobusov. Desatina ňou neprejde

Rakúska polícia koncom júna zastavila spoj pre jeho zlý technický stav neďaleko Viedne.

Ryanair zrušil na budúci týždeň tristo letov

Dôvodom je hrozba štrajku členov palubného personálu.