SME
Utorok, 16. júl, 2019 | Meniny má Drahomír

Kto bude fotiť cestných pirátov? V hre je aj SkyToll

Štát rozdelil zákazku na elektronické diaľničné známky tak, aby mal priamu šancu aj SkyToll.

Vybudované mýtne brány má dnes firma SkyToll. Podobné bude potrebovať aj Národná diaľničná spoločnosť, keď bude chcieť sama kontrolovať platenie elektronických diaľničných známok. (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo)

Už deväť mesiacov meškajú elektronické diaľničné známky, vďaka ktorým za jazdu autostrádou zaplatíte napríklad cez mobil, a odpadne tak nutnosť lepiť si známku na čelné sklo auta.

Na vine je Národná diaľničná spoločnosť (NDS), pretože vlani nezvládla tender na výber dodávateľa systému e-známok.

Podmienky súťaže neboli férové, Úrad pre verejné obstarávanie ju preto prikázal zrušiť.

Novú súťaž začali diaľničiari len v apríli, do pozadia e-známok sa teraz môže dostať mýtna firma SkyToll.

Naozaj budú kontrolovať sami?

Kým vlani v zrušenej súťaži hľadali diaľničiari dodávateľa „komplexnej služby výberu, evidencie a kontroly úhrady diaľničných známok“ a víťaz mal dostať najviac 35 miliónov eur za šesť rokov, v novej súťaži sa zákazka aj jej hodnota zmenila.

NDS hľadá už iba niekoho, kto systém e-známok vybuduje a bude prevádzkovať.

„Kontrolu úhrady budeme zabezpečovať vlastnými kapacitami,“ tvrdí hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Vďaka tomu, že používanie známok chcú diaľničiari kontrolovať sami, klesla predpokladaná hodnota zákazky asi o štyri milióny na 30,8 milióna eur za vyše päť a pol roka prevádzky systému e-známok.

Vyňatie kontroly e-známok vytvorilo priestor, aby sa v projekte mohla uplatniť aj spoločnosť SkyToll.

Táto spoločnosť u nás prevádzkuje mýtny systém, zákazku získala v roku 2008, keď všetky lacnejšie ponuky vyškrtli. Za dvanásť rokov dostane za vybudovanie a prevádzku systému vyše miliardu eur.

Prečo to tak môže byť?

Na kontrolu e–známok budú potrebné „kontrolné brány“ s fotobunkami, ktoré zaznamenajú evidenčné číslo vozidla a údaj porovnajú s databázou zaplatených e-známok.

V prvej súťaži NDS napísala, že kontrolný systém musí zvládnuť overiť 50-tisíc áut za 24 hodín počas pracovných dní.

Na umiestnenie kontrolných fotobuniek môže NDS použiť napríklad aj existujúce konštrukcie s dopravným značením.

Práve mýtna firma SkyToll už na slovenských diaľniciach má takéto kontrolné brány, dokonca fungujú na veľmi podobnom systéme – zaznamenávajú evidenčné čísla nákladiakov, ktoré popod bránu prechádzajú a neplatia mýtne, hoci by mali.

Samotní diaľničiari nevylúčili, že na kontrole e-známok nakoniec môžu spolupracovať s mýtnou firmou.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3Q9F na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3Q9F na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Diaľnice


Článok je zaradený aj do ďalších tém Čítanie+

Hlavné správy zo Sme.sk

Stavba stožiaru pred budovou Národnej rady
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Želajte si niečo, padá ďalšia odborníčka

Kalavská nikdy nemala šancu.

Peter Tkačenko
Ursula von der Leyenová.
Komentár Zuzany Kepplovej

Leyenová je kompromis na nožičkách

Zelení ukazujú, že nebudú sedieť v kúte.

Zuzana Kepplová