Už deväť mesiacov meškajú elektronické diaľničné známky, vďaka ktorým za jazdu autostrádou zaplatíte napríklad cez mobil, a odpadne tak nutnosť lepiť si známku na čelné sklo auta.
Na vine je Národná diaľničná spoločnosť (NDS), pretože vlani nezvládla tender na výber dodávateľa systému e-známok.
Podmienky súťaže neboli férové, Úrad pre verejné obstarávanie ju preto prikázal zrušiť.
Novú súťaž začali diaľničiari len v apríli, do pozadia e-známok sa teraz môže dostať mýtna firma SkyToll.
Naozaj budú kontrolovať sami?
Kým vlani v zrušenej súťaži hľadali diaľničiari dodávateľa „komplexnej služby výberu, evidencie a kontroly úhrady diaľničných známok“ a víťaz mal dostať najviac 35 miliónov eur za šesť rokov, v novej súťaži sa zákazka aj jej hodnota zmenila.
NDS hľadá už iba niekoho, kto systém e-známok vybuduje a bude prevádzkovať.
„Kontrolu úhrady budeme zabezpečovať vlastnými kapacitami,“ tvrdí hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Vďaka tomu, že používanie známok chcú diaľničiari kontrolovať sami, klesla predpokladaná hodnota zákazky asi o štyri milióny na 30,8 milióna eur za vyše päť a pol roka prevádzky systému e-známok.
Vyňatie kontroly e-známok vytvorilo priestor, aby sa v projekte mohla uplatniť aj spoločnosť SkyToll.
Táto spoločnosť u nás prevádzkuje mýtny systém, zákazku získala v roku 2008, keď všetky lacnejšie ponuky vyškrtli. Za dvanásť rokov dostane za vybudovanie a prevádzku systému vyše miliardu eur.
Prečo to tak môže byť?
Na kontrolu e–známok budú potrebné „kontrolné brány“ s fotobunkami, ktoré zaznamenajú evidenčné číslo vozidla a údaj porovnajú s databázou zaplatených e-známok.
V prvej súťaži NDS napísala, že kontrolný systém musí zvládnuť overiť 50-tisíc áut za 24 hodín počas pracovných dní.
Na umiestnenie kontrolných fotobuniek môže NDS použiť napríklad aj existujúce konštrukcie s dopravným značením.
Práve mýtna firma SkyToll už na slovenských diaľniciach má takéto kontrolné brány, dokonca fungujú na veľmi podobnom systéme – zaznamenávajú evidenčné čísla nákladiakov, ktoré popod bránu prechádzajú a neplatia mýtne, hoci by mali.
Samotní diaľničiari nevylúčili, že na kontrole e-známok nakoniec môžu spolupracovať s mýtnou firmou.