Kto bude fotiť cestných pirátov? V hre je aj SkyToll

Štát rozdelil zákazku na elektronické diaľničné známky tak, aby mal priamu šancu aj SkyToll.

Vybudované mýtne brány má dnes firma SkyToll. Podobné bude potrebovať aj Národná diaľničná spoločnosť, keď bude chcieť sama kontrolovať platenie elektronických diaľničných známok. (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo)

Už deväť mesiacov meškajú elektronické diaľničné známky, vďaka ktorým za jazdu autostrádou zaplatíte napríklad cez mobil, a odpadne tak nutnosť lepiť si známku na čelné sklo auta.

Na vine je Národná diaľničná spoločnosť (NDS), pretože vlani nezvládla tender na výber dodávateľa systému e-známok.

Podmienky súťaže neboli férové, Úrad pre verejné obstarávanie ju preto prikázal zrušiť.

Novú súťaž začali diaľničiari len v apríli, do pozadia e-známok sa teraz môže dostať mýtna firma SkyToll.

Naozaj budú kontrolovať sami?

Kým vlani v zrušenej súťaži hľadali diaľničiari dodávateľa „komplexnej služby výberu, evidencie a kontroly úhrady diaľničných známok“ a víťaz mal dostať najviac 35 miliónov eur za šesť rokov, v novej súťaži sa zákazka aj jej hodnota zmenila.

NDS hľadá už iba niekoho, kto systém e-známok vybuduje a bude prevádzkovať.

„Kontrolu úhrady budeme zabezpečovať vlastnými kapacitami,“ tvrdí hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Vďaka tomu, že používanie známok chcú diaľničiari kontrolovať sami, klesla predpokladaná hodnota zákazky asi o štyri milióny na 30,8 milióna eur za vyše päť a pol roka prevádzky systému e-známok.

Vyňatie kontroly e-známok vytvorilo priestor, aby sa v projekte mohla uplatniť aj spoločnosť SkyToll.

Táto spoločnosť u nás prevádzkuje mýtny systém, zákazku získala v roku 2008, keď všetky lacnejšie ponuky vyškrtli. Za dvanásť rokov dostane za vybudovanie a prevádzku systému vyše miliardu eur.

Prečo to tak môže byť?

Na kontrolu e–známok budú potrebné „kontrolné brány“ s fotobunkami, ktoré zaznamenajú evidenčné číslo vozidla a údaj porovnajú s databázou zaplatených e-známok.

V prvej súťaži NDS napísala, že kontrolný systém musí zvládnuť overiť 50-tisíc áut za 24 hodín počas pracovných dní.

Na umiestnenie kontrolných fotobuniek môže NDS použiť napríklad aj existujúce konštrukcie s dopravným značením.

Práve mýtna firma SkyToll už na slovenských diaľniciach má takéto kontrolné brány, dokonca fungujú na veľmi podobnom systéme – zaznamenávajú evidenčné čísla nákladiakov, ktoré popod bránu prechádzajú a neplatia mýtne, hoci by mali.

Samotní diaľničiari nevylúčili, že na kontrole e-známok nakoniec môžu spolupracovať s mýtnou firmou.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Čítanie+


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Čím sa viac vypije, tým prostorekejšia je reč. Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Tak ich tu vnímajú. Ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom baníckom kraji.

SVET

Článok 7: Nukleárna zbraň, ktorá prvýkrát hrozí Poľsku

Štáty sa nebudú hrnúť do používania tohto nástroja, hovorí analytička.

SVET

Poliaci masovo protestujú, krajina stráca slobodu

Vládna strana postupne ovládla súdnictvo či médiá.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen, BMW, Audi sú podozrivé z kartelu, zrejme sa dohadovali na cene

Nemecký týždenník Der Spiegel informoval o vzájomnej dohode niekoľkých automobiliek. Mali sa dohadovať na cene aj prístupe.

V Česku sťahujú kečup kvôli nižšiemu obsahu rajčín

Z nevyhovujúcej šarže výrobku bolo na trhu viac ako 14-tisíc kusov.

Bývalé vedenie Rapid life odmieta viaceré zistenia nútenej správkyne

Právny zástupca bývalého vedenia je presvedčený, že správkyňa si neplní riadne svoje povinnosti a mala porušiť mlčanlivosť.

Siemens nebude štátnym ruským firmám dodávať zariadenia na výrobu elektriny

Siemens zastavuje dodávky energetických zariadení ruským firmám