SME
Streda, 21. apríl, 2021 | Meniny má ErvínKrížovkyKrížovky

Daimler v Nevade zaregistroval autonómny nákladiak

Na palube sa nachádza hi-tech výbava, napríklad radarové senzory a stereo kamery, ako aj najmodernejšie asistenčné systémy.

Šéf nemeckej automobilky Dieter Zetsche na stretnutí spoločnosti začiatkom apríla.Šéf nemeckej automobilky Dieter Zetsche na stretnutí spoločnosti začiatkom apríla. (Zdroj: TASR/AP)

LAS VEGAS. Nemecký koncern Daimler zažil v Nevade svetovú premiéru, keď získal registráciu pre autonómne nákladné vozidlo, a teda aj schválenie pre používanie v cestnej premávke. Spočiatku sa bude testovať len na diaľnici Highway 15. Informovala o tom agentúra DPA.

V budúcnosti budú môcť cestnú sieť Nevady využívať až dva autonómne "nákladiaky" spoločnosti Freightliner, ktorá patrí firme Daimler Trucks North America. Na palube sa nachádza hi-tech výbava, napríklad radarové senzory a stereo kamery, ako aj najmodernejšie asistenčné systémy, ako aktívny tempomat.

Skryť Vypnúť reklamu

Premiéra v cestnej premávke

V Nemecku sú vo vnútri podnikových areálov autonómne úžitkové vozidlá realitou už dnes, no v cestnej premávke sú zatiaľ niečím nepredstaviteľným. Naproti tomu USA majú o čosi voľnejšie pravidlá, napríklad Nevada nerozlišuje medzi testovacou a riadnou prevádzkou. No i tak ešte dlho potrvá, kým sa autonómne kamióny stanú bežným javom.

Jeden z najdôležitejších argumentov v prospech autonómnej jazdy znie: vysoká nehodovosť v dôsledku zlyhania ľudského faktora.

Podľa rôznych štúdií každoročne zomiera 31-tisíc ľudí na amerických cestách a 26-tisíc na európskych. Konzultačná spoločnosť Roland Berger odhaduje, že automatizované asistenčné systémy by mohli až o 70 percent zredukovať kolízie zozadu, ktoré sú časté práve v prípade nákladných vozidiel.

Skryť Vypnúť reklamu

Výhody autonómnych nákladiakov

Úspech autonómnych kamiónov by mal obrovské dôsledky aj pre samotnú nákladnú dopravu. Väčšina nákladov sa v USA prepravuje práve kamiónmi a vďaka digitálnym sieťam by bolo možné odhadnúť vznik kolón a automaticky upraviť trasu jazdy. Náklady na palivá by tak mohli klesnúť o osem až 14 percent.

Druhou najväčšou položkou v nákladoch prepravných spoločností sú mzdy. V tejto oblasti však nemožno počítať s rýchlym vývojom, keďže vodič bude musieť sedieť v kabíne najmenej nasledujúcich 10 rokov.

Čas v kabíne by mohol využiť inak a efektívnejšie. Navyše profesia vodiča kamióna nie je v USA práve najobľúbenejšia a mnohé prepravné spoločnosti sa musia pripraviť na problémy s hľadaním nových zamestnancov. Autonómne kamióny by im tak mohli prísť veľmi vhod.

Skryť Vypnúť reklamu

S otázkou autonómnej jazdy sa spája aj viacero ďalších otázok, napríklad poistenie či právna zodpovednosť za škody alebo zranenia. A rovnako vznikajú aj etické otázky, keďže ani robotizované vozidlá nedokážu úplne zabrániť vzniku nehôd. "Dovolí ľudstvo robotovi, aby usmrtil človeka?" pýta sa Gary Silberg, expert konzultačnej spoločnosti KPMG. "Nič nie je dokonalé a jedného dňa k tomu príde."

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  2. Investovanie sa tento rok oplatí
  3. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  4. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  5. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  6. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  7. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  8. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  9. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  10. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  1. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  2. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  3. Kúpele Sliač sa pripravujú na liečbu post- Covidových pacientov
  4. BILLA rodičom radí, ako deťom pripraviť výživnú desiatu
  5. Investovanie sa tento rok oplatí
  6. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  7. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  8. V COOP Jednote aj počas pandémie vybavíte všetko
  9. DPDgroup zanalyzovala správanie zákazníkov počas pandémie
  10. Čo bude v 2021 inak pri stavebnom povolení pre domy
  1. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 24 214
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 21 684
  3. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 8 606
  4. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 537
  5. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 8 367
  6. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 8 029
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 805
  8. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 7 795
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 7 724
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 681
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Novú podobu Námestia Nežnej revolúcie určila architektonická súťaž. Jej víťazom sa stal návrh od nemeckých architektov LOIDL.

Vracajú sa architektonické súťaže.

14. apr
Derek Chauvin s právnikom Ericom Nelsonom.

Výšku trestu oznámia neskôr.

1 h

Neprehliadnite tiež

Marian Kočner si vypočul verdikt súdu.

Prokurátori kritizujú nečinnosť vyšetrovateľky vo viacerých Kočnerových DPH kauzách.

1 h
Ilustračná fotografia.

Peniaze by mali smerovať najmä do solárnej a veternej energie.

5 h
Minister životného prostredia Ján Budaj.

Rada vlády prijala na zasadnutí šesť základných bodov.

6 h