Daimler v Nevade zaregistroval autonómny nákladiak

Na palube sa nachádza hi-tech výbava, napríklad radarové senzory a stereo kamery, ako aj najmodernejšie asistenčné systémy.

Šéf nemeckej automobilky Dieter Zetsche na stretnutí spoločnosti začiatkom apríla.Šéf nemeckej automobilky Dieter Zetsche na stretnutí spoločnosti začiatkom apríla.(Zdroj: TASR/AP)

LAS VEGAS. Nemecký koncern Daimler zažil v Nevade svetovú premiéru, keď získal registráciu pre autonómne nákladné vozidlo, a teda aj schválenie pre používanie v cestnej premávke. Spočiatku sa bude testovať len na diaľnici Highway 15. Informovala o tom agentúra DPA.

V budúcnosti budú môcť cestnú sieť Nevady využívať až dva autonómne "nákladiaky" spoločnosti Freightliner, ktorá patrí firme Daimler Trucks North America. Na palube sa nachádza hi-tech výbava, napríklad radarové senzory a stereo kamery, ako aj najmodernejšie asistenčné systémy, ako aktívny tempomat.

Premiéra v cestnej premávke

V Nemecku sú vo vnútri podnikových areálov autonómne úžitkové vozidlá realitou už dnes, no v cestnej premávke sú zatiaľ niečím nepredstaviteľným. Naproti tomu USA majú o čosi voľnejšie pravidlá, napríklad Nevada nerozlišuje medzi testovacou a riadnou prevádzkou. No i tak ešte dlho potrvá, kým sa autonómne kamióny stanú bežným javom.

Jeden z najdôležitejších argumentov v prospech autonómnej jazdy znie: vysoká nehodovosť v dôsledku zlyhania ľudského faktora.

Podľa rôznych štúdií každoročne zomiera 31-tisíc ľudí na amerických cestách a 26-tisíc na európskych. Konzultačná spoločnosť Roland Berger odhaduje, že automatizované asistenčné systémy by mohli až o 70 percent zredukovať kolízie zozadu, ktoré sú časté práve v prípade nákladných vozidiel.

Výhody autonómnych nákladiakov

Úspech autonómnych kamiónov by mal obrovské dôsledky aj pre samotnú nákladnú dopravu. Väčšina nákladov sa v USA prepravuje práve kamiónmi a vďaka digitálnym sieťam by bolo možné odhadnúť vznik kolón a automaticky upraviť trasu jazdy. Náklady na palivá by tak mohli klesnúť o osem až 14 percent.

Druhou najväčšou položkou v nákladoch prepravných spoločností sú mzdy. V tejto oblasti však nemožno počítať s rýchlym vývojom, keďže vodič bude musieť sedieť v kabíne najmenej nasledujúcich 10 rokov.

Čas v kabíne by mohol využiť inak a efektívnejšie. Navyše profesia vodiča kamióna nie je v USA práve najobľúbenejšia a mnohé prepravné spoločnosti sa musia pripraviť na problémy s hľadaním nových zamestnancov. Autonómne kamióny by im tak mohli prísť veľmi vhod.

S otázkou autonómnej jazdy sa spája aj viacero ďalších otázok, napríklad poistenie či právna zodpovednosť za škody alebo zranenia. A rovnako vznikajú aj etické otázky, keďže ani robotizované vozidlá nedokážu úplne zabrániť vzniku nehôd. "Dovolí ľudstvo robotovi, aby usmrtil človeka?" pýta sa Gary Silberg, expert konzultačnej spoločnosti KPMG. "Nič nie je dokonalé a jedného dňa k tomu príde."

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štefánka by Pulitzer
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Na Slovensku sa vydáva najviac učiteľských preukazov
  2. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  6. Konferencia - EU support for research
  7. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  8. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  10. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 24 527
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 17 893
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 8 740
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 6 960
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 6 483
  6. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 5 291
  7. Štefánka by Pulitzer 5 187
  8. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 4 150
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 543
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 2 954

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lubyová dáva ruky preč od lukratívneho hotela, ktorý zhorel

Intenda sa sporí o Hotel Junior v Jasnej.

Stĺpček šéfredaktorky

Robert Fico je v rozklade

Ako do Ficovej mafiánskej scény zapadajú policajné orgány?

Neprehliadnite tiež

Nemecko a Francúzsko sa dohodli na koncepcii rozpočtu pre eurozónu

Osobitným rozpočtom sa majú vyrovnávať rozdiely.

Mário Centeno

Vo Francúzsku sa po prvýkrát podarilo postaviť švajčiarsku banku pred súd

Peňažné tresty dostala nielen banka, ale aj päť manažérov.

Ilustračné foto
Farmári protestovali od utorka Bratislave.

Je ľahká, farebná a škodí životnému prostrediu. PVC etiketa sa ťažko recykluje

Chystajú nové pravidlá – menej šetrné fľaše by mali stáť výrobcov viac peňazí.

Skládka nebola zistená – konštatovanie z úradného záznamu  OU-BJ-OSZP-2015/004978-002.      Na obrázku zdokumentovaný stav k 06.05.2016.

V Botswane povolia čiastočný odstrel slonov, z mäsa bude krmivo

Vláda sa snaží zmierniť konflikty medzi ľuďmi a divou zverou.

Slony majú viac buniek ako ľudia, napriek tomu ich rakovina postihuje menej často.