Daimler v Nevade zaregistroval autonómny nákladiak

Na palube sa nachádza hi-tech výbava, napríklad radarové senzory a stereo kamery, ako aj najmodernejšie asistenčné systémy.

Šéf nemeckej automobilky Dieter Zetsche na stretnutí spoločnosti začiatkom apríla.(Zdroj: TASR/AP)

LAS VEGAS. Nemecký koncern Daimler zažil v Nevade svetovú premiéru, keď získal registráciu pre autonómne nákladné vozidlo, a teda aj schválenie pre používanie v cestnej premávke. Spočiatku sa bude testovať len na diaľnici Highway 15. Informovala o tom agentúra DPA.

V budúcnosti budú môcť cestnú sieť Nevady využívať až dva autonómne "nákladiaky" spoločnosti Freightliner, ktorá patrí firme Daimler Trucks North America. Na palube sa nachádza hi-tech výbava, napríklad radarové senzory a stereo kamery, ako aj najmodernejšie asistenčné systémy, ako aktívny tempomat.

Premiéra v cestnej premávke

V Nemecku sú vo vnútri podnikových areálov autonómne úžitkové vozidlá realitou už dnes, no v cestnej premávke sú zatiaľ niečím nepredstaviteľným. Naproti tomu USA majú o čosi voľnejšie pravidlá, napríklad Nevada nerozlišuje medzi testovacou a riadnou prevádzkou. No i tak ešte dlho potrvá, kým sa autonómne kamióny stanú bežným javom.

Jeden z najdôležitejších argumentov v prospech autonómnej jazdy znie: vysoká nehodovosť v dôsledku zlyhania ľudského faktora.

Podľa rôznych štúdií každoročne zomiera 31-tisíc ľudí na amerických cestách a 26-tisíc na európskych. Konzultačná spoločnosť Roland Berger odhaduje, že automatizované asistenčné systémy by mohli až o 70 percent zredukovať kolízie zozadu, ktoré sú časté práve v prípade nákladných vozidiel.

Výhody autonómnych nákladiakov

Úspech autonómnych kamiónov by mal obrovské dôsledky aj pre samotnú nákladnú dopravu. Väčšina nákladov sa v USA prepravuje práve kamiónmi a vďaka digitálnym sieťam by bolo možné odhadnúť vznik kolón a automaticky upraviť trasu jazdy. Náklady na palivá by tak mohli klesnúť o osem až 14 percent.

Druhou najväčšou položkou v nákladoch prepravných spoločností sú mzdy. V tejto oblasti však nemožno počítať s rýchlym vývojom, keďže vodič bude musieť sedieť v kabíne najmenej nasledujúcich 10 rokov.

Čas v kabíne by mohol využiť inak a efektívnejšie. Navyše profesia vodiča kamióna nie je v USA práve najobľúbenejšia a mnohé prepravné spoločnosti sa musia pripraviť na problémy s hľadaním nových zamestnancov. Autonómne kamióny by im tak mohli prísť veľmi vhod.

S otázkou autonómnej jazdy sa spája aj viacero ďalších otázok, napríklad poistenie či právna zodpovednosť za škody alebo zranenia. A rovnako vznikajú aj etické otázky, keďže ani robotizované vozidlá nedokážu úplne zabrániť vzniku nehôd. "Dovolí ľudstvo robotovi, aby usmrtil človeka?" pýta sa Gary Silberg, expert konzultačnej spoločnosti KPMG. "Nič nie je dokonalé a jedného dňa k tomu príde."

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  7. Inteligencia vo všetkom
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  10. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  1. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  2. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  3. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  4. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  7. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  10. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 189
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 779
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 044
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 764
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 581
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 925
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 923
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 803
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 614
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa 1 521

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Francúzsky analytik: Le Penová je v pozícii, z ktorej sa nevyhráva

Veriť, že Rusko je za všetkým zlé, je nesprávne, rovnako ako veriť tomu, že Rusko nemá vplyv, hovorí pre SME analytik FLORENT PARMENTIER.

SVET

Kremeľ smúti. Jeho favoritka Le Penová vo voľbách nevyhrala

Macron je kandidátom Bruselu a Merkelovej, Le Penová je z ľudu, opakujú ruské štátne médiá.

KOMENTÁRE

V čom majú Mihál s Beblavým výhodu

Môžu sa stať rozhodujúcou silou.

KOMENTÁRE

Moskvu zbavia jedného z jej symbolov

Chruščovky zbúrajú, milióny ľudí sa presťahujú.

Neprehliadnite tiež

Kataster bude splácať milióny za pochybný tender, o vinníkoch mlčia

Úrad musí vrátiť 14 miliónov eur za pochybné súťaže. Či peniaze aspoň sčasti zosobní zodpovedným ľuďom, mlčí.

Viedenské letisko straší Bratislavou. Bojí sa o tisícky pracovných miest

Najväčšie rakúske letisko chce postaviť tretiu pristávaciu dráhu. Tamojší súd však jej výstavbu zakázal. Teraz inzeruje alarmujúce slogany

Ovocie zamrzlo u nás aj v Poľsku. O koľko zdražejú jablká a jahody?

Premiér Fico hovorí o odškodňovaní ovocinárov. Z jeho slov vyplýva, že nárok nebudú mať všetci

Stovky zamestnávateľov ponúknu na veľtrhu 31 tisíc pracovných miest

Veľtrh práce nie je určený len ľuďom, ktorí si hľadajú prácu, ale aj pre generáciu vstupujúcu na trh práce.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop