Daimler v Nevade zaregistroval autonómny nákladiak

Na palube sa nachádza hi-tech výbava, napríklad radarové senzory a stereo kamery, ako aj najmodernejšie asistenčné systémy.

Šéf nemeckej automobilky Dieter Zetsche na stretnutí spoločnosti začiatkom apríla.(Zdroj: TASR/AP)

LAS VEGAS. Nemecký koncern Daimler zažil v Nevade svetovú premiéru, keď získal registráciu pre autonómne nákladné vozidlo, a teda aj schválenie pre používanie v cestnej premávke. Spočiatku sa bude testovať len na diaľnici Highway 15. Informovala o tom agentúra DPA.

V budúcnosti budú môcť cestnú sieť Nevady využívať až dva autonómne "nákladiaky" spoločnosti Freightliner, ktorá patrí firme Daimler Trucks North America. Na palube sa nachádza hi-tech výbava, napríklad radarové senzory a stereo kamery, ako aj najmodernejšie asistenčné systémy, ako aktívny tempomat.

Premiéra v cestnej premávke

V Nemecku sú vo vnútri podnikových areálov autonómne úžitkové vozidlá realitou už dnes, no v cestnej premávke sú zatiaľ niečím nepredstaviteľným. Naproti tomu USA majú o čosi voľnejšie pravidlá, napríklad Nevada nerozlišuje medzi testovacou a riadnou prevádzkou. No i tak ešte dlho potrvá, kým sa autonómne kamióny stanú bežným javom.

Jeden z najdôležitejších argumentov v prospech autonómnej jazdy znie: vysoká nehodovosť v dôsledku zlyhania ľudského faktora.

Podľa rôznych štúdií každoročne zomiera 31-tisíc ľudí na amerických cestách a 26-tisíc na európskych. Konzultačná spoločnosť Roland Berger odhaduje, že automatizované asistenčné systémy by mohli až o 70 percent zredukovať kolízie zozadu, ktoré sú časté práve v prípade nákladných vozidiel.

Výhody autonómnych nákladiakov

Úspech autonómnych kamiónov by mal obrovské dôsledky aj pre samotnú nákladnú dopravu. Väčšina nákladov sa v USA prepravuje práve kamiónmi a vďaka digitálnym sieťam by bolo možné odhadnúť vznik kolón a automaticky upraviť trasu jazdy. Náklady na palivá by tak mohli klesnúť o osem až 14 percent.

Druhou najväčšou položkou v nákladoch prepravných spoločností sú mzdy. V tejto oblasti však nemožno počítať s rýchlym vývojom, keďže vodič bude musieť sedieť v kabíne najmenej nasledujúcich 10 rokov.

Čas v kabíne by mohol využiť inak a efektívnejšie. Navyše profesia vodiča kamióna nie je v USA práve najobľúbenejšia a mnohé prepravné spoločnosti sa musia pripraviť na problémy s hľadaním nových zamestnancov. Autonómne kamióny by im tak mohli prísť veľmi vhod.

S otázkou autonómnej jazdy sa spája aj viacero ďalších otázok, napríklad poistenie či právna zodpovednosť za škody alebo zranenia. A rovnako vznikajú aj etické otázky, keďže ani robotizované vozidlá nedokážu úplne zabrániť vzniku nehôd. "Dovolí ľudstvo robotovi, aby usmrtil človeka?" pýta sa Gary Silberg, expert konzultačnej spoločnosti KPMG. "Nič nie je dokonalé a jedného dňa k tomu príde."

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 9 161
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 414
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 164
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 095
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 420
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 281
  7. Kam do tepla v januári? 2 282
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 986
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 895
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 162

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Verejný nepriateľ Soros. Ako Orbán decimuje kritikov a ničí mimovládky

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov, médiá aj zahraničné organizácie. Vzoprieť sa mu vie málokto.

KOMENTÁRE

Maďari sa už inak ako smiechom brániť nevedia

Antiorbánovský front sa ocitol v situácii, keď vysvetľovanie stratilo význam.

KOMENTÁRE

Milujeme Slovensko

Vieme, že na to máme vo všetkých možných disciplínach.

Neprehliadnite tiež

Ani advokáti sa nezhodnú, či je poplatok za sobáš diskriminačný

Ak je s cirkevným sobášom viac práce, poplatok je opodstatnený, treba to však preskúmať.

Syn daroval Zmajkovičovej dom, v majetkovom priznaní chýba

Jaroslav Zmajkovič získal priestranú nehnuteľnosť v roku 2008, keď jeho mama bola už šesť rokov poslankyňou.

Francúzska automobilka PSA Group sa s odborármi dohodla na zrušení 1 300 miest

Päť zo šiestich odborových organizácií, ktoré pôsobia v automobilke, s dohodou súhlasilo.

Žiga po schôdzke ministrov V4: Podporíme zmluvu o voľnom obchode s Austráliou

Slovensko je jedným z najväčších producentov automobilov na svete a Austrália je tiež trh, kam zo Slovenska odchádzajú automobily.

Bitcoin tento rok pokorí hranicu 25-tisíc dolárov, tvrdí analytik Lee

Podľa Leeho predpovede by sa kurz bitcoinu mohol do roku 2022 vyšplhať až na 125-tisíc dolárov.