Daimler v Nevade zaregistroval autonómny nákladiak

Na palube sa nachádza hi-tech výbava, napríklad radarové senzory a stereo kamery, ako aj najmodernejšie asistenčné systémy.

Šéf nemeckej automobilky Dieter Zetsche na stretnutí spoločnosti začiatkom apríla.(Zdroj: TASR/AP)

LAS VEGAS. Nemecký koncern Daimler zažil v Nevade svetovú premiéru, keď získal registráciu pre autonómne nákladné vozidlo, a teda aj schválenie pre používanie v cestnej premávke. Spočiatku sa bude testovať len na diaľnici Highway 15. Informovala o tom agentúra DPA.

V budúcnosti budú môcť cestnú sieť Nevady využívať až dva autonómne "nákladiaky" spoločnosti Freightliner, ktorá patrí firme Daimler Trucks North America. Na palube sa nachádza hi-tech výbava, napríklad radarové senzory a stereo kamery, ako aj najmodernejšie asistenčné systémy, ako aktívny tempomat.

Článok pokračuje pod video reklamou

Premiéra v cestnej premávke

V Nemecku sú vo vnútri podnikových areálov autonómne úžitkové vozidlá realitou už dnes, no v cestnej premávke sú zatiaľ niečím nepredstaviteľným. Naproti tomu USA majú o čosi voľnejšie pravidlá, napríklad Nevada nerozlišuje medzi testovacou a riadnou prevádzkou. No i tak ešte dlho potrvá, kým sa autonómne kamióny stanú bežným javom.

Jeden z najdôležitejších argumentov v prospech autonómnej jazdy znie: vysoká nehodovosť v dôsledku zlyhania ľudského faktora.

Podľa rôznych štúdií každoročne zomiera 31-tisíc ľudí na amerických cestách a 26-tisíc na európskych. Konzultačná spoločnosť Roland Berger odhaduje, že automatizované asistenčné systémy by mohli až o 70 percent zredukovať kolízie zozadu, ktoré sú časté práve v prípade nákladných vozidiel.

Výhody autonómnych nákladiakov

Úspech autonómnych kamiónov by mal obrovské dôsledky aj pre samotnú nákladnú dopravu. Väčšina nákladov sa v USA prepravuje práve kamiónmi a vďaka digitálnym sieťam by bolo možné odhadnúť vznik kolón a automaticky upraviť trasu jazdy. Náklady na palivá by tak mohli klesnúť o osem až 14 percent.

Druhou najväčšou položkou v nákladoch prepravných spoločností sú mzdy. V tejto oblasti však nemožno počítať s rýchlym vývojom, keďže vodič bude musieť sedieť v kabíne najmenej nasledujúcich 10 rokov.

Čas v kabíne by mohol využiť inak a efektívnejšie. Navyše profesia vodiča kamióna nie je v USA práve najobľúbenejšia a mnohé prepravné spoločnosti sa musia pripraviť na problémy s hľadaním nových zamestnancov. Autonómne kamióny by im tak mohli prísť veľmi vhod.

S otázkou autonómnej jazdy sa spája aj viacero ďalších otázok, napríklad poistenie či právna zodpovednosť za škody alebo zranenia. A rovnako vznikajú aj etické otázky, keďže ani robotizované vozidlá nedokážu úplne zabrániť vzniku nehôd. "Dovolí ľudstvo robotovi, aby usmrtil človeka?" pýta sa Gary Silberg, expert konzultačnej spoločnosti KPMG. "Nič nie je dokonalé a jedného dňa k tomu príde."

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 163
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 012
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 18 166
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 707
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 447
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 697
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 260
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 445
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 168
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 625

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

ONLINE: Kopcovitá etapa dáva šancu na únik, zatiaľ nikomu nevyšiel

Prenos budete môcť sledovať online s nami.

Autorská strana Michala Havrana

Európa je civilizácia fake news (píše Michal Havran)

Rimania označili zmŕtvychvstanie ako prvý hoax.

AUTO

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Neprehliadnite tiež

Šéf automobilky Fiat Chrysler skončil zo zdravotných dôvodov

Marchionne sa podrobil operácii ramena, prišlo však k nečakaným komplikáciám.

Eskalácia obchodnej vojny odkrýva ďalšie riziká

Eskalácia obchodného napätia je zlá správa pre svetové trhy.

Najnižšia miera nezamestnanosti bola v júni v okrese Galanta

Miera evidovanej nezamestnanosti v júni tohto roku vzrástla na 5,43 percenta.

Podnik v Madride ponúka priestory na poludňajšiu siestu

Odpočinok v čase siesty láka čoraz viac zamestnancov, študentov aj turistov v Španielsku.

Rakúski hydinári zápasia s cenovým dumpingom zo zahraničia

V Rakúsku sa počet spracovateľských podnikov v priebehu 15 rokov znížil na polovicu.