Daimler v Nevade zaregistroval autonómny nákladiak

Na palube sa nachádza hi-tech výbava, napríklad radarové senzory a stereo kamery, ako aj najmodernejšie asistenčné systémy.

Šéf nemeckej automobilky Dieter Zetsche na stretnutí spoločnosti začiatkom apríla.(Zdroj: TASR/AP)

LAS VEGAS. Nemecký koncern Daimler zažil v Nevade svetovú premiéru, keď získal registráciu pre autonómne nákladné vozidlo, a teda aj schválenie pre používanie v cestnej premávke. Spočiatku sa bude testovať len na diaľnici Highway 15. Informovala o tom agentúra DPA.

V budúcnosti budú môcť cestnú sieť Nevady využívať až dva autonómne "nákladiaky" spoločnosti Freightliner, ktorá patrí firme Daimler Trucks North America. Na palube sa nachádza hi-tech výbava, napríklad radarové senzory a stereo kamery, ako aj najmodernejšie asistenčné systémy, ako aktívny tempomat.

Článok pokračuje pod video reklamou

Premiéra v cestnej premávke

V Nemecku sú vo vnútri podnikových areálov autonómne úžitkové vozidlá realitou už dnes, no v cestnej premávke sú zatiaľ niečím nepredstaviteľným. Naproti tomu USA majú o čosi voľnejšie pravidlá, napríklad Nevada nerozlišuje medzi testovacou a riadnou prevádzkou. No i tak ešte dlho potrvá, kým sa autonómne kamióny stanú bežným javom.

Jeden z najdôležitejších argumentov v prospech autonómnej jazdy znie: vysoká nehodovosť v dôsledku zlyhania ľudského faktora.

Podľa rôznych štúdií každoročne zomiera 31-tisíc ľudí na amerických cestách a 26-tisíc na európskych. Konzultačná spoločnosť Roland Berger odhaduje, že automatizované asistenčné systémy by mohli až o 70 percent zredukovať kolízie zozadu, ktoré sú časté práve v prípade nákladných vozidiel.

Výhody autonómnych nákladiakov

Úspech autonómnych kamiónov by mal obrovské dôsledky aj pre samotnú nákladnú dopravu. Väčšina nákladov sa v USA prepravuje práve kamiónmi a vďaka digitálnym sieťam by bolo možné odhadnúť vznik kolón a automaticky upraviť trasu jazdy. Náklady na palivá by tak mohli klesnúť o osem až 14 percent.

Druhou najväčšou položkou v nákladoch prepravných spoločností sú mzdy. V tejto oblasti však nemožno počítať s rýchlym vývojom, keďže vodič bude musieť sedieť v kabíne najmenej nasledujúcich 10 rokov.

Čas v kabíne by mohol využiť inak a efektívnejšie. Navyše profesia vodiča kamióna nie je v USA práve najobľúbenejšia a mnohé prepravné spoločnosti sa musia pripraviť na problémy s hľadaním nových zamestnancov. Autonómne kamióny by im tak mohli prísť veľmi vhod.

S otázkou autonómnej jazdy sa spája aj viacero ďalších otázok, napríklad poistenie či právna zodpovednosť za škody alebo zranenia. A rovnako vznikajú aj etické otázky, keďže ani robotizované vozidlá nedokážu úplne zabrániť vzniku nehôd. "Dovolí ľudstvo robotovi, aby usmrtil človeka?" pýta sa Gary Silberg, expert konzultačnej spoločnosti KPMG. "Nič nie je dokonalé a jedného dňa k tomu príde."

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  3. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  4. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  5. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  6. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  7. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  8. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  9. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  10. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní
  1. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  2. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  3. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  4. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  6. Sieť prevádzok Stop Shop obchodov má už 80 pobočiek
  7. Rozdiel medzi Dič a Ič dph
  8. Ekonomická diplomacia Indonézie
  9. Ako si vieme zabezpečiť štedrý a spokojný dôchodok?
  10. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 33 431
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 24 718
  3. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 23 776
  4. Platíte si poistenie domova zbytočne? 16 631
  5. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle 7 294
  6. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 7 097
  7. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov 4 518
  8. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 4 471
  9. Neukladajte si nič, čo vás môže ohroziť. Ako zabezpečiť telefón? 4 295
  10. 5 brigád, ktoré pomôžu v budúcej kariére 4 090

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Plagiátor z parlamentu a Orbánov migrant (Schutzov týždeň)

Dankove myšlienky si zaslúžia tvrdé dosky.

DOMOV

Denník SME pripravuje špeciálne vydanie

Distribuovať sa bude na námestí SNP v Bratislave počas piatkového protestu.

Neprehliadnite tiež

Najpredávanejší benzín nakúpili slovenskí motoristi lacnejšie

Ceny 95-oktánového benzínu klesli minulý týždeň o 2,59 percenta.

Americký akciový trh už neklesá, Európe sa naopak nedarí

Ceny technologických firiem a bánk sa oživili, na Európu ale dolieha brexit.

Supermarket vyšle do ulíc Londýna robotického orangutana v životnej veľkosti

Reťazcu zakázali reklamu proti palmovému oleju, pripravil si originálnu odvetu.

Únia hrozí spustením procedúr, Rím porušuje fiškálne pravidlá

Taliani nerozumejú, ako sa Únia môže cítiť oprávnene.

Ceny ropy sa po hlbokom prepade vrátili k rastu

Producenti zvažujú obmedzenie ťažby, ceny komodity sa zotavujú.