Na Slovensku na vás rýchlik nepočká, v Česku áno

Iba sedemminútové meškanie medzinárodného vlaku môže spôsobiť, že si na stanici počkáte ďalšie dve hodiny.

Čakanie na prípoj môže preniesť meškanie na ďalšie spoje a trate.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Cestovať vlakom napríklad na dovolenku či z koncertu z Nemecka či Česka na Slovensko môže byť náročné na čas. Ak totiž na prestup z medzinárodného na vnútroštátny rýchlik máte podľa grafikonu len päť minút, je veľmi pravdepodobné, že ho nestihnete.

„Podľa cestovného poriadku som mala z Brna na bratislavskú stanicu prísť desať minút pred druhou popoludní. Rýchlik do Trenčína mal odchádzať o päť minút. Nakoniec som ho nestihla, lebo sme prišli na stanicu so sedemminútovým meškaním. Vnútroštátny rýchlik na nás nepočkal,“ opisuje vysokoškoláčka Petra svoju cestu.

Tá sa jej nakoniec predĺžila o dve hodiny, pretože musela čakať na ďalší spoj.

„Napríklad v Břeclavi čakal na cestujúcich rýchlik do Viedne. Zarazilo ma, že rýchlik do Trenčína na nás tých pár minút nepočkal,“ dodáva Petra.

Podľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) sú vo všeobecnosti cestovné poriadky medzinárodných vlakov prichádzajúcich na Slovensko i vnútroštátnych diaľkových rýchlikov nastavené tak, aby cestujúci stihli prestúpiť.

Podľa portálu poloha.vlaku.info medzištátny rýchlik EC 277 Slovan, ktorým Petra cestovala, meškal za posledný týždeň každý deň viac ako päť minút pri príchode na bratislavskú stanicu.

„Ak niektorý z uvedených vlakov mešká, nie je možné zabezpečiť prestupnú väzbu,“ konštatuje hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová.

Ak by rýchlik, na ktorý Petra chcela prestupovať, počkal, rozbil by podľa Morháčovej celý cestovný poriadok na ďalších 417 menších staniciach a zastávkach. Takisto by ovplyvnil nadväznosť na 21 prípojných vedľajších trasách.

„Rozhodnutie omeškať diaľkový rýchlik hneď na štartujúcej stanici nesie veľké riziko, že sa meškanie znásobí pre výlukové práce v úseku Trenčín – Žilina,“ dodáva Morháčová.

Česi na vás počkajú

V Česku napriek týmto problémom vlaky na seba počkajú.

„Spoje ako SC Pendolino, railjet, EC, IC a Ex čakajú na prípoje obvykle päť minút. Rýchliky a osobné vlaky čakajú zväčša desať minút. Ide o maximálne omeškanie prípojného vlaku pri odchode z vychádzajúcej alebo prestupnej stanice,“ objasňuje Petr Šťáhlavský z tlačového oddelenia Českých dráh.

Vlaky Českých dráh čakajú iba na vlaky, ktoré sú prípojné v rámci verejnej objednávky. Ak vlak nečaká na žiadne prípoje, tak je to uvedené v stĺpci daného vlaku pri príslušnej stanici.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 716
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 551
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 912
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 150
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 781
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 207
  7. Jarné prázdniny pri mori? 3 947
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 920
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 770
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 416

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

BBC ukázalo ruských chuligánov. Jediným pravidlom je nezabiť

Nie pre každého budú MS len o futbale.

KOMENTÁRE

Sulík sa vyfarbil, ruské noviny ho vytočili

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Realita Československej ľudovej armády.

Neprehliadnite tiež

Česko má v Krušných horách veľké nálezisko lítia

Lítium sa používa do batérií mobilných telefónov a notebookov.

Pellegrini avizoval investície za 1,8 miliardy eur

Jurzyca vidí problém v odchode ľudí do Nemecka či Rakúska.

Agentúra Moody's zlepšila výhľad ratingu Ruska

Medzinárodná ratingová agentúra zlepšila výhľad ratingu záväzkov ruskej vlády na stabilný z negatívneho.

Štát chce energetický holding, o podrobnostiach mlčí

S myšlienkou vytvorenia energetického holdingu prišla prvá vláda Roberta Fica. Kontúry načrtol minister hospodárstva Tomáš Malatinský.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop