Viedeň 8. januára (TASR) - Predajná plocha na jedného Slováka a Čecha sa čoraz viac približuje rakúskemu štandardu, konštatuje sa v dnešnej prílohe Eastconomist rakúskeho denníka Die Presse.
V posledných rokoch vstúpili na český a slovenský trh zahraničné obchodné značky ako Ahold, Kaufland či Tesco. Kým v roku 1995 v SR nebol ani jeden zahraničný supermarket, dnes sa dá po celej krajine napočítať 300 veľkých nákupných centier. V Čechách sa ich počet zvýšil až na 700, čo je porovnateľná úroveň s Rakúskom.
Predajná plocha na jedného Slováka predstavuje 0,85 štvorcového metra. V Rakúsku a Čechách je to jeden štvorcový meter. Podľa prognostikov sa na konci tohto roka slovenský trh presýti podobne ako v uplynulom roku v Čechách, pripomína die Presse. Najväčšia koncentrácia obchodov je v českej Ostrave, ktorá sa nachádza blízko poľskej hranice. V prepočte na počet obyvateľov je v niektorých slovenských mestách väčšia koncentrácia nákupných centier ako v Čechách. Podľa analytikov väčšina zahraničných firiem testuje podnikateľské prostredie v Čechách a neskôr stratégiu realizuje na Slovensku.
Ako konštatuje die Presse, niektorí optimisti dokonca očakávajú, že aj v tomto roku vzrastie počet nákupných centier na Slovensku.