MEDIÁLNY STĹPČEK

Hollywood ukazuje novinárov ako nedokonalých. A takými sú

Sú novinári hyeny? Alebo je ich úlohou pomáhať ľuďom a stávať sa aktivistami?

(Zdroj: Flickr, Ahmad Hammoud)

Koncom minulého roka priniesol Hollywood dva veľmi odlišné filmy o novinároch a médiách.

Jeden z nich bol skutočný príbeh novinára Garyho Webba, druhý bol fiktívny, ale vraj zobrazoval realitu senzáciechtivosti médií. Oba svojím spôsobom podávajú obraz, akým sa svet na médiá pozerá.

Usvedčil CIA z obchodu s drogami, no zdiskreditovali ho

V roku 1996 vydali malé lokálne noviny San Jose Mercury News 20-tisíc slov dlhú trojdielnu reportáž o spolupráci CIA a rebelov v Nikarague počas sandinovskej revolúcie. S odhalením prišiel Gary Webb a získal za ňu Pulitzerovu cenu.

Tvrdil, že americká spravodajská služba financovala rebelov importom a predajom kokaínu v afroamerických štvrtiach v Kalifornii.

Ako odpoveď na škandalózne odhalenie prišla nečakaná odpoveď od veľkých médií. Washington Post, New York Times aj Los Angeles Times obvinili Webba, že si vymýšľa a jeho príbeh sa nezakladá na faktoch. Zároveň sa vynorilo niekoľko anonymných zdrojov z prostredia CIA, ktoré tiež vyvracali tieto obvinenia.

Načítavám video...

Dnes vieme, že Webb mal pravdu, i keď jeho reportáž mala chyby. V roku 2004 ho našli mŕtveho v byte a jeho smrť vyhlásili za samovraždu.

Niekoľko rokov nato CIA potvrdila prepojenie na rebelské hnutie a obchod s kokaínom. Správa ale vyšla v čase, keď média zaujímala najmä aféra prezidenta Billa Clintona s Monicou Lewinskou.

Reakcie na film Zabite posla (Kill the Messenger) opätovne vyvolali diskusiu, že médiá majú blízke vzťahy s vládou a tendenciu prisluhovať moci.

Kým novinár David Carr z New York Times (nedávno zomrel) v recenzii na film uviedol omyl svojho denníka a dal za pravdu Webbovi, editor Jeff Leen z Washington Post napísal, že na neho nemáme spomínať ako na hrdinu, no skôr má byť výstrahou.

Pritom David Carr ešte napísal, že reportáž Temné spojenectvo (Dark Alliance) považuje za jeden z prvých virálnych príbehov modernej americkej žurnalistiky.

Rýchlo sa šíril internetom a mala jedinečné spracovanie. Obsahovala aj multimediálny materiál – nahrávky a odkazovala na použité dokumenty pomocou hypertextových odkazov.

Mediálne hyeny

Na druhej strane film Sliedič (Nightcrawler) ukazuje odvrátenú tvár žurnalistiky. Lou Bloom jazdí nočným mestom Los Angeles a podľa policajného radaru sleduje, kde sa stalo nejaké nešťastie.

Čo najrýchlejšie prichádza na scénu, aby ako prvý na kameru zachytil, čo sa stalo a svoje zábery mohol predať televíziám.

Čím krvavejší záber, tým vyššia odmena. Podľa anglického príslovia „If it bleeds, it leads“ (v preklade: ak to krváca, tak to vedie). Bloom nemal zábrany točiť resuscitáciu zblízka alebo mŕtve obete na mieste činu, niekedy aj pred príchodom polície.

Načítavám video...

Tvorcovia filmu netaja, že celý príbeh je fikciou, no stoja si za tvrdením, že sa inšpiroval realitou. Štáb pred nakrúcaním strávil niekoľko nocí s takýmito sliedičmi v uliciach Los Angeles a zažili, ako pochybný materiál (v zmysle morálky) predali za niekoľko tisíc dolárov v priebehu pár minút.

Sliedič má vypovedať nielen o chybách a zlyhaniach médií, ale viní aj divákov.

„Všetci sme komplici. Prirovnal by som to k fast foodu. Všetci vedia, že je to zlé, ale aj tak to ľudia chcú,“ povedal pre denník Guardian herec Jake Gyllenhaal, ktorý si zahral hlavnú postavu Loua Blooma.

Naše kiná ani jeden z filmov nepremietali (autor tohto textu ich ale obidva videl legálnou cestou. Dnes sa to už naozaj dá, len treba chcieť.).

50 odtieňov žurnalistiky

Obidva príbehy ukazujú inú tvár žurnalistiky, ani jeden z nich nenapĺňa divákov nádejou. V Spojených štátoch videli oba filmy milióny divákov, Sliedič získal aj oskarovú nomináciu. Americkí novinári sa k snímkam vyjadrovali a vyvolali zaujímavé polemiky - aj o budúcnosti žurnalistiky.

Samozrejme, odvrátená strana médií bude lákavejšia na spracovanie. To ale neznamená, že žurnalistika sa posúva nesprávnym smerom.

Asi ťažko uvidíme akčný film o premene papierových novín na primárne digitálne publikácie, o zmenách v postupe overovaní informácií vďaka internetu alebo o odhaleniach vďaka sociálnym médiám. I keď to posledné je veľmi pravdepodobné.

Ak Hollywood vidí novinárov ako omylných, je to tak preto, lebo takými sú. Prizná si to každý dobrý novinár.

Spozornieť treba, ak sa médium alebo jeho pracovníci vyhlasujú za neomylných alebo, ešte horšie, ak im ide o dobro ľudí (poznáte príslovie: Cesta do pekla býva dláždená dobrými úmyslami?).

O úlohách médií sa v poslednom čase vedie široká diskusiu v blízkom aj ďalekom zahraničí. Jedna skupina tvrdí, že novinári by mali byť aktivistami, nielen hlásičmi informácií.

Potom sú takí, ktorí odrádzajú mladých ľudí od vstupu do novín, vraj peniaze sú inde. A ďalší hovoria o žurnalistike ako o službe. Všetci sa asi nikdy nezhodneme a je dobre, že tých prístupov je viac. Pretože ich môžeme porovnávať a zlepšovať.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nestíhate nakupovať darčeky?
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  4. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  5. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  6. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  7. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  8. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  9. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  10. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  1. Nestíhate nakupovať darčeky?
  2. Riešenie kolízií áut - exkluzivní autokamera MiVue 766 WiFi
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na Vianočné darčeky!
  5. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  6. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  7. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  8. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  9. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  10. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 66 874
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 17 725
  3. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 10 051
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 820
  5. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 9 464
  6. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 816
  7. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 5 344
  8. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 907
  9. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 3 828
  10. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 2 571

Hlavné správy zo Sme.sk

KOŠICE KORZÁR

Zamestnanci rozkrádali U. S. Steel, súd ich musel oslobodiť

Zlodejov nasnímala kamera, no nebola inštalovaná v súlade so zákonom.

PLUS

Mayológ: Taký veľký výsek zaniknutého sveta ešte nikto nevidel

Slovák Milan Kováč hovorí o veľkom objave.

PÍŠE GWYNNE DYER

V Saudskej Arábii sa hrá o tróny

Za korunným princom už stojí len kráľ.

Neprehliadnite tiež

Kažimír: Vyrovnaný rozpočet si môžeme dovoliť aj s istými rezervami

Víťazmi rozpočtu sú rezort obrany a zdravotníctva.

Počet ľudí pracujúcich na dohody stúpa

Sociálna poisťovňa zaznamenala v novembri tohto roka medziročný rast uzatvorených dohôd o viac ako 11-tisíc.

Ceny ropy klesli, zlacnelo aj zlato

Ceny ropy v závere týždňa oslabili.

Ministerstvo spustilo stránku o možných dopadoch brexite

Cieľom stránky je v jasnej a zrozumiteľnej forme poskytovať informácie širokej verejnosti.

Majitelia lesov v Česku bojujú s veľkou kôrovcovou kalamitou

České ministerstvo pôdohospodárstva predstavilo sériu opatrení na boj s kôrovcom.