Osem dôvodov, prečo Kiska nemal podpísať zákon o Váhostave

Pre „lex Váhostav“ Smer ohol parlamentné pravidlá a skomplikoval reštrukturalizácie pre bežné podniky.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Prezident Kiska v pondelok popoludní oznámil, že zákon podpísal. Pozrite si hlavné dôvody, prečo ho mal vrátiť parlamentu.

1.Pošliapali pravidlá prijímania zákonov

Zákon o bol prijatý v zrýchlenom režime, Smer to odôvodnil „hrozbou vážnych hospodárskych škôd“.

Je otázka, či to bol dostatočný argument na zrýchlené prijímanie zákona. Legislatívne pravidlá vlády SR totiž hovoria, že zrýchlene možno prijímať zákona len vtedy, keď hrozia vážne hospodárske škody štátu, nie súkromným podnikateľom.

Keby sa aj politici a právnici zhodli, že zoškrtaním dlhov stoviek dodávateľov Váhostavu hrozia vážne hospodárske škody štátu, zrýchlene sa mala prijímať len malá časť takzvaného „lex Váhostav“. Schválený zákon má totiž dvadsaťtri strán, o Váhostave sú len zhruba dve.

Pri väčšine zákona nebol dôvod, aby sa schvaľoval zrýchlene, bez verejnej debaty a riadneho schvaľovacieho procesu v parlamente.

2.Prezident už podobný zákon odmietol

Smer cez zákon o Váhostave presadil napríklad aj ustanovenia o kríze spoločnosti a zákaz vrátania vkladov. Kríza spoločnosti je špeciálny režim ešte pred bankrotom, keď má firma veľa záväzkov a málo majetku.

Zákon v takomto prípade obmedzuje obchody spoločnosti s jej konateľmi, spoločníkmi alebo inými spriaznenými osobami.

Čo to v praxi znamená? Keď podnikateľ robí pre vlastnú eseročku zadarmo a peniaze z firmy si vyťahuje napríklad tak, že jej prenajíma kancelársky priestor či auto za premrštené ceny, po novom mu môže hroziť súd.

Keď takáto firma bude dlhovať peniaze dodávateľom, môžu konateľov či spoločníkov žalovať a vymáhať rozdiel medzi premršteným a trhovým nájom, teda sumu, ktorú na takomto prenájme eseročka tratí.

Prezident Andrej Kiska už zákon s rovnakým nápadom odmietol, bolo to ešte v novembri 2014. Neskôr sa Smer pokúšal prezidentské veto prelomiť, no chýbal mu na to jeden hlas.

Takzvaný „lex Váhostav“ okrem toho rieši napríklad aj register diskvalifikovaných osôb.

Podnikatelia, ktorí neskoro vyhlásia bankrot svojej firmy alebo im súd nariadi zákaz činnosti, budú z biznisu diskvalifikovaní a nemôžu byť napríklad konateľmi či členmi predstavenstiev.

3.Môžu rozdávať z peňazí na záchranu bánk

Smer zákonom o Váhostave navŕtal tunel do balíka peňazí, ktoré štát vyberá cez bankový odvod. Aktuálne je v ňom približne pol miliardy eur, ďalšiu pol miliardu majú banky zaplatiť v nasledujúcich rokoch.

Tieto peniaze mali pôvodne slúžiť iba na záchranu bankového sektora. Smer tento zákon zmenil a to tak, že peniaze môže míňať prakticky na čokoľvek.

Teraz vláda Roberta Fica avizuje, že zoberie z „bankového fondu“ približne 40 miliónov eur. Peniaze naleje do Slovenskej záručnej a rozvojovej banky (SZRB) a cez ňu bude vykupovať pohľadávky drobných veriteľov Váhostavu za polovicu ich nominálnej hodnoty.

Program výkupu pohľadávok Váhostave je len politickým vyhlásením, jeho podmienky zákon nerieši. Podľa zákona môže vláda peniaze z „bankového fondu“ míňať na podporu akejkoľvek štátnej firmy, nielen na podporu SZRB. Kto, koľko a na aký účel dostane, má vláda určovať svojím nariadením.

„Otvára sa cesta na dotovanie štátnych a sprostredkovane aj súkromných subjektov,“ myslí si Peter Goliaš, analytik Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO).

Príležitosť na dotácie podnikateľov vidí aj prezident Slovenskej bankovej asociácie a riaditeľ Všeobecnej úverovej banky Alexander Resch.

„Prostriedky nahromadené v bankovom fonde môžu byť využité na iný účel, napríklad na selektívnu podporu rôznych spoločností, a nie na riešenie prípadných finančných kríz v bankovom sektore,“ vyhlásil Resch ešte minulý týždeň.

4.Nemali názor Európskej centrálnej banky

Smer menil využitie „bankového fondu“ napriek tomu, že takúto zásadnú zmenu musí najprv komentovať Európska centrálna banka (ECB).

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 153
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 687
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 921
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 285
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 134
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 971
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 782
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 695
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 497
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 888

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

EKONOMIKA

Slovenka hľadá startupy v Keni či Vietname

Naša predstava o treťom svete je mylná.

Neprehliadnite tiež

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop